Blad 100
2.2.4 Bedrijfsvoering
2. 2.4.a Inleiding
Het collegeprogramma Werk in uitvoering legt, in lijn met de Stadsvisie
Varen onder eigen Vlag, prioriteit bij vier overkoepelende, samenbindende
thema's, die uitgaan van het voortbouwen op de sterke kanten van
Leeuwarden: de binnenstad (tijd voor schoonheid), de kennisinfrastructuur
van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs kennisstad)de sterke
dienstensector kantorenstad) en de centrumfunctie voor zorgdiensten (cure
en care)Om deze strategische concepten te kunnen realiseren, wordt
daarnaast prioriteit gegeven aan het versterken van het woningaanbod en de
bereikbaarheid van de stad. De kwaliteit van de dienstverlening aan burgers
tenslotte moet beter, zo is opgetekend in Werk in Uitvoering.
En, zoals de titel van dit collegeprogramma al doet vermoeden: het accent
ligt voor ons de komende jaren op de uitvoering van onze plannen en minder
op het ontwikkelen van nieuw beleid. Met als kader de strategische visie
moeten we DOEN, REALISEREN, AFMAKEN.
We zullen er hard aan moeten trekken om de ambities uit het
collegeprogramma waar te maken, terwijl de risico's goed gemanaged moeten
blijven. Na de gemeentebrede risicoanalyse zijn we tot de conclusie gekomen
dat de keus tussen investeren in de stad en investeren in de gemeentelijke
organisatie niet bestaat. Het is niet het een of het ander. Bestuurlijke
ambities en een gezonde bedrijfsvoering gaan juist hand in hand. Om onze
doelstellingen te realiseren, moet in de ambtelijke organisatie een aantal
randvoorwaarden vervuld zijn. In deze paragraaf beschrijven we deze
randvoorwaarden in organisatorische, personele en ICT termen.
2.2.4.b Organisatie
De grote diversiteit van gemeentelijke activiteiten kan in drie domeinen
worden ingedeeld:
ontwikkeling. In dit domein speelt de strategische vraag wat de stad en
zijn burgers, gezien de maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen
nodig hebben;
dienstverlening en handhavingHier zien we de overheid in zijn rol van
leverancier van diensten en handhaver van regels waartoe op grond van de
ontwikkelingsvisie (of wettelijke taken in medebewind) besloten is;
bedrijfsvoering. De bedrijfsvoering levert de randvoorwaarden voor de
activiteiten in de voorgaande domeinen.
Elk domein heeft zijn eigen karakteristieke werkwijzen en
sturingsprincipes. Zo wordt ontwikkeling bijvoorbeeld gekenmerkt door een
brede maatschappelijke oriëntatie, het creëren van draagvlak,
responsiviteit en flexibiliteit. Er wordt veelal projectmatig gewerkt in
interdisciplinaire teams die op ad hoe basis worden samengesteld.
Bij dienstverlening en handhaving ligt het accent op klantgerichtheid de
efficiënte productie van goederen en diensten, rechtmatigheid en
betrouwbaarheid. Werkprocessen kunnen in hoge mate gestandaardiseerd en
gedigitaliseerd worden.
De bedrijfsvoering tot slot, ondersteunt de twee andere domeinen. Door
personeelsbeleid uit te voeren, door de financiële administratie en de
planning en control te verzorgen, door systemen te onderhouden, enzovoorts.
De bedrijfsvoering wordt in toenemende mate gedicteerd door de vereisten
die de primaire processen (en dus de inwoners van Leeuwarden) er aan
stellen
Blad 101
De manier waarop de onderscheiden domeinen het meest effectief kunnen
worden georganiseerd en aangestuurd verschilt dus. Hierdoor ontstaat een
situatie waarbij er sprake lijkt te zijn van meer organisaties binnen de
organisatie. Des te belangrijker is het om op strategisch niveau de
verbinding tussen de drie onderscheiden domeinen te waarborgen. Immers,
alleen dan is het mogelijk om te komen tot politieke en bestuurlijke
keuzes
Met ingang van het tweede halfjaar 2002 zullen de organisatie en het
besturingsconcept onder de loep worden genomen, mede met het oog op de
implementatie van de conclusies uit de risicoanalyse, de dualisering en
de ambitie om meer het accent te leggen op uitvoering en minder op de
productie van beleid (een resultaatgerichte organisatie)
2.2.4.C Personeel
Een complexe en gefragmenteerde samenleving en een dito organisatie, die
gekenmerkt wordt door verschillende domeinen, programma's en steeds meer
tijdelijke en vluchtige samenwerkingsverbanden (in- en extern), vraagt niet
alleen om een beheerste bedrijfsvoering, maar ook om een bindend element.
Wat bindt de medewerkers van onze organisatie: wat - met andere woorden -
is de eenheid in denken bij de geschetste differentiatie in doen?
Het ligt voor de hand en het lijkt een open deur, maar in de dagelijkse
praktijk lijkt hij soms op de achtergrond te raken: de burger van
Leeuwarden. Die burger is wat ons bindt en het motto voor management en
medewerkers luidt dan ook:
Wij werken voor de burgers van Leeuwarden.
Bij al onze werkzaamheden, of dat nu is in de directe dienstverlening, de
handhaving of bij ons werk aan maatschappelijke problemen en vraagstukken,
realiseren we ons dat we werken voor de burgers van Leeuwarden en handelen
daarnaar
Visie op personeel
Van medewerkers worden, mede afhankelijk van de vraag in welk domein zij
werkzaam zijn, door de organisatie verschillende competenties gevraagd.
Daarnaast beschikken medewerkers over talenten-.
De uitdaging is helder: het matchen van de eisen die de organisatie stelt,
met de talenten van medewerkers.
Een dergelijke visie op ons menselijk kapitaal houdt rekening met de wensen
en ambities van medewerkers èn met de eisen die bestuur en organisatie
stellen en is dus per definitie gedifferentieerd en maatwerk. Het denken in
evenwicht en het vinden van balans is daarbij cruciaal.
Sturen op prestaties en competenties zijn de twee pijlers voor het
personeelsmanagement. Daarin zijn medewerkers zich steeds bewust van de
toegevoegde waarde die ze leveren aan de burger/klant (primaire processen)
en de organisatie (ondersteunende processen)Leidinggevenden vertalen
hiertoe de organisatiedoelen naar resultaatgebieden en maken deze meetbaar.
Dan kunnen medewerkers systematisch en gemotiveerd worden beoordeeld op hun
prestaties en de wijze waarop die tot stand zijn gekomen.
- talenten in de zin van kennis, ervaring, vaardigheden en houding die een individu
heeft. Zij zijn daarmee het 'bezit' van een individu. Competenties in de zin van
kennis, ervaring, vaardigheden en houding die een organisatie van een medewerker
vraagt om als organisatie succesvol te kunnen presteren.