Blad 110
De ontwikkeling van de egalisatiereserve zal uiteraard nauwgezet worden
gevolgd om na te gaan of deze onttrekkingen nog verantwoord zijn.
In de tweede helft van 2002 zullen wij de methodiek van resultaatbepaling
voor de grondexploitatieprojecten heroverwegen met name ook in relatie tot
de samenwerking met externe partners. Wij zullen een eventuele
stelselwijziging uiteraard aan de Raad voorleggen.
2.2.6.e Egalisatiereserve grondexploitatie
Om de risico's in de grondexploitatie op te vangen is er een
egalisatiereserve grondexploitatie in het leven geroepen. Ten gunste van
deze reserve worden de positieve exploitatieresultaten gebracht. De
negatieve resultaten komen ten laste van de reserve. Zoals wij hiervoor
schreven wordt de hoogte van de reserve getoetst aan de verwachte
resultaten van de grondexploitatieprojecten, zoals die uit de
hercalculaties blijken. Daarnaast wordt de hoogte van de egalisatiereserve
sinds 1999 getoetst aan de hand van een risico berekening voor de lopende
exploitatieprojecten. Er worden berekeningen gemaakt wat het resultaat van
de projecten zou worden als de uitvoering vertraagt met 3 jaar ten opzichte
van de gehanteerde veronderstellingen of als de kosten van de investeringen
stijgen met 5% eveneens ten opzichte van de gehanteerde veronderstellingen.
De uitkomsten van deze berekeningen worden gezet tegenover de verwachte
ontwikkeling van de egalisatiereserve.
Op basis van deze berekeningen zijn wij van mening dat de geraamde
onttrekkingen ten laste van de egalisatiereserve, waarover wij onder
2.2.6.d schreven, verantwoord zijn.
In de tweede helft van 2002 of begin 2003 zullen wij bepalen of dezelfde
risico normen ook voor de projecten in ontwikkeling moeten gaan gelden
gezien de afwijkende wijze waarop deze projecten worden uitgevoerd. Wij
zullen de Raad daarover te zijner tijd nader informeren.
Blad 111
2.2.7 Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds
De raad heeft bij vaststelling van de Perspectiefnota 2000 het Strategisch
Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) ingesteld.
Doel van het SIOF is het realiseren van strategische lange termijn doelen
van de gemeente Leeuwarden door middel van duurzame, effectieve, rendabele,
structuurversterkende investeringen in de:
hoofdinfrastructuur (weg, water, spoor, lucht, telecommunicatie,
terminals
economische infrastructuur (bedrijfslocaties (nieuw en
revitalisering)) en investeringen in projecten ten behoeve van voor
Leeuwarden belangrijke economische sectoren als agri-nutri, diensten,
ICT, kennis, detailhandel/toerisme (in relatie daarmee ook
binnenstad)
woningmarktversterkende infrastructuur (m.n. herstructurering; er
wordt namelijk vanuit gegaan dat woningbouwlocaties zoveel mogelijk
rendabel (evt. met behulp van externe subsidiestromen) zijn qua
exploitatie
versterking van de sociale infrastructuur.
In het collegeprogramma is opgenomen dat het Strategisch Investerings- en
Ontwikkelingsfondsfonds (SIOF) alleen opengesteld dient te worden voor
strategische investeringen die prioriteit hebben gekregen in de Stadsvisie
en het GVVPDit criterium dient toegevoegd te worden aan de reeds door de
raad vastgestelde criteria. Reserveringen ten laste van het SIOF voor de
periode 2005-2010 zijn mogelijk als daarmee voorkomen kan worden dat
belangrijke strategische projecten niet geblokkeerd worden;
De besluitvorming over de inzet van middelen van het investeringsdeel
gebeurt door de gemeenteraad, doorgaans bij de vaststelling van de
perspectiefnota, op voorstel van het college van Burgemeester en
Wethouders. In incidentele gevallen kan het college van B&W besluiten
tussentijds een voorstel aan de gemeenteraad te doen om middelen uit het
fonds in te zetten.
Gelet op de gewenste flexibiliteit is door de gemeenteraad vastgesteld, dat
ten aanzien van het ontwikkelingsdeel van het SIOF, het college van B&W (na
instemming van de commissie Bestuur en Middelen) ook gemandateerd is om
tussentijds uitgaven te doen, mits ze vallen binnen de gestelde criteria en
binnen de maxima die gesteld zijn aan dit deel van het fonds. In het kader
van het dualistische systeem, de beperkte grootte van de beschikbare
middelen voor het ontwikkelingsdeel (ca. 2,2 min) ligt het voor de hand
dat het college niet meer de instemming nodig heeft van de commissie
Bestuur en Middelen.
Advies
in het kader van de invoering van het dualistisch systeem, het college te
mandateren voor het doen van uitgaven ten laste van het ontwikkelingsdeel
van het SIOF mits deze vallen binnen de gestelde criteria en binnen de
maxima die gesteld zijn aan dit deel van het fonds.
In deze subparagraaf is een overzicht opgenomen van het SIOF met de
volgende tabellen:
Samenvattend overzicht;
Voeding;
Ontwikkelingsdeel;