Blad 120
accres is een integrale vergoeding voor zowel de nominale (lonen en
prijzen) als reële ontwikkelingen.
Aanpassingen 2002
Op grond van de recente ontwikkelingen van de rijksbegroting wordt in de
meicirculaire voor 2002 een substantieel hoger accres verwacht. Ten
opzichte van de oorspronkelijke prognose wordt voor het jaar 2002 ruim
1,07 6 miljoen meer ontvangen dan voorzien. Hierbij is rekening gehouden met
de definitieve consequenties van de afgesloten CAO, een verhoging van de
pensioenpremie ingaande 2002 alsmede een bijstelling van de
prijsontwikkeling materieel (van 2,5% naar 3,25%). Dit cijfer is ontleend
aan de meest recente raming van het CPB voor het jaar 2002.
Aanpassingen 2003 en volgende
Tegen de achtergrond van de geschetste onzekerheden is door het rijk het
accres voor het jaar 2003 vooralsnog geraamd op 3%. Daarentegen wordt de
gemeente in 2003 geconfronteerd met de structurele doorwerking van de in
2002 afgesloten CAO en de gestegen pensioenpremies. Voor het jaar 2003
resulteren deze ontwikkelingen ten opzichte van de beschikbare middelen in
een bedrag van per saldo 227.000 negatief.
De huidige CAO loopt tot 1 april 2003. In 2003 zal er dus een nieuwe CAO
afgesloten dienen te worden waarvoor binnen de algemene uitkering in 2003
reeds 3% op jaarbasis gereserveerd is. Gezien de laatste prognose van het
Centraal Planbureau voor het jaar 2003, wordt deze aanname verantwoord
geacht
Met betrekking tot de jaren 2004 tot en met 2006 is rekening gehouden met
een reservering van gemiddeld 2,75% (prijs overheidsconsumptie materieel
2,5%; prijs overheids-consumptie lonen en salarissen 3%). Het rijk heeft de
inflatie voor de jaren 2004 - 2006 geraamd op 2,5%.
Aanpassing lokale prognoses
Actualisering van lokale prognoses ten opzichte van hetgeen in de begroting
2002 en meerjarenraming 2003 - 2005 is gepresenteerd, leiden per saldo tot
een nadeel van 130.000 Voor de nieuwe jaarschijf 2006 wordt uitgegaan van
een voordeel van 408.000. De actualisatie heeft betrekking op de
woningbouw (nieuwe cijfers per april 2002), aantallen bijstandsgerechtigden
en uitkeringsontvangers alsmede de aan de woningbouw gerelateerde
belastingcapaciteit
Wijzigingen in taakmutaties Rijk Gemeente
Er zijn diverse taakmutaties welke ten gunste danwel ten laste van de
algemene middelen worden gebracht. De belangrijkste zijn:
CWI eenmalige restitutie
Het regeerakkoord 1998 ging uit van efficiencybesparingen bij gemeenten als
gevolg van de oprichting van de Centra voor Werk en Inkomen (CWI)Om die
reden is door het rijk vanaf 1999 een oplopend bedrag uit het gemeentefonds
gelicht. Inmiddels, is vastgesteld dat de efficiencywinst in de periode
1999-2001 niet gerealiseerd kon worden. In overleg met de VNG is nu
overeengekomen dat de bedragen die tot en met 2001 zijn ingehouden worden
gerestitueerd. Voor onze gemeente betekent dit een restitutie van 313.000
in 2002.
Maatstaf Stadsvernieuwing
Met ingang van 2003 wordt de verdeelmaatstaf stadsvernieuwing afgeschaft
vanwege de beëindiging van het Stadsvernieuwingsfonds. De maatstaf was
Blad 121
gekoppeld aan het Stadsvernieuwingsfonds, dat is opgegaan in het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Thans wordt een nieuwe
maatstaf ISV ingesteld. De onderhavige herziening resulteert voor onze
gemeente in een negatief herverdeeleffect van 4 61.000. Om dit te dempen
is een overgangsregime door het rijk uitgezet, die het herverdeeleffect
matigt via een jaarlijks correctie bedrag. Bij nadeelgemeenten is dat een
aflopende extra uitkering (9/10 van het nadeel in 2003, 8/10 in 2004, enz.
Deze uitkering bedraagt in 2003 415.000, zodat per saldo sprake is van
een nadeel ten bedrage van 4 6.000. Voor de jaren 2004 neemt dit nadeel
dus jaarlijks toe met 46.000.
Naast de specifieke taakmutaties welke ten la
algemene middelen komen, zijn er taakmutaties
formele besluitvorming uwerzijds ter uitvoeri
worden gesteld. Deze structurele middelen zij
weten
Onderwijshuisvesting 2002 en 2003 533.000
Dualisering 2002 en 2003 38.000
Vreemdelingenwet (2003) 2.000
Leerlingenvervoer (2003) 15.000
Afschaffing omroepbijdragen (2002) 13.000
Verl. leerplichtige Leeftijd (2003) 7.000
Adm.kosten BTW-compfonds (2003) 175.000
ste danwel ten gunste van de
/beleidsmaatregelen welke na
ng aan de diensten beschikbaar
n vooralsnog gereserveerd te
structureel
structureel
structureel
(structureel
structureel
(structureel)
(incidenteel)
Met betrekking tot bovenstaande reserveringen wordt nog het volgende
opgemerkt
Onderwij shuisvesting
Met ingang van 2002 voegt het rijk middelen aan het gemeentefonds toe 45
min.om de gemeenten in staat te stellen de onderwijshuisvesting aan te
passen aan recente onderwijskundige vernieuwingen. Daarnaast benoemt het
rijk een deel van de zogenaamde accressen als dekking van deze
aanpassingen. Deze gerichte verdeling van het accres bedraagt in 2002
13,6 miljoen, (waarmee in bovenstaande cijfers rekening is gehouden) en
loopt jaarlijks met een zelfde bedrag op tot in het jaar 2006 het
structurele bedrag van 68 miljoen is bereikt. Voor onze gemeente betekent
een en ander voor de jaren 2002 en 2003 een totaal bedrag van 533.000.
De bedoelde onderwijskundige vernieuwingen betreffen ICT-ontwikkelingen,
het WSNS-beleid, studiehuis en VMBO alsmede werkplekken voor docenten.
Overigens wordt in de mei-circulaire opgemerkt dat de gemeenten niet
verplicht zijn de middelen die bij deze verdeling passen 1:1 uit te geven
voor onderwijshuisvesting. De gedecentraliseerde opzet van de
onderwijshuisvesting legt de verantwoordelijkheid voor adequate
onderwijshuisvesting immers bij de gemeenten, uitgaande van maatwerk op
lokaal niveau.
Dualisering
Met ingang van 2002 wordt de algemene uitkering in totaal met ruim 10
miljoen verhoogd tot 22 min. Daarnaast komt in 2003 nog eens ruim 8
miljoen beschikbaar. Als gevolg van een ongelukkige keuze van de
verdeelmaatstaven zijn de bedragen die voor grote gemeenten beschikbaar
komen echter onvoldoende om de kosten als gevolg van dualisering (griffie,
ondersteuning raadsfracties en rekenkamer) te dekken. Voor Leeuwarden is
(inclusief een gereserveerd budget vanuit 2002 van 18.000 bovenstaande
bedragen), slechts een totaal bedrag van 56.000 beschikbaar. De regering