UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel
UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel
Nr.
Dienst/omschrijving
2002
2003
2004
2005
2006
Toelichting
2.6
Taxatiefouten
-25
In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structurele onvoorziene uitgaven, dit noemen we
"taxatiefouten". Deze post wordt hier voor de nieuwe jaarschijf 2006 opgevoerd.
2.7
Periodieken verjongingen
11
11
11
In de voorgaande jaren zijn aan de diensten (middels de perspectiefnota's) budgetten toegekend ten behoeve
van periodieken en verjongingen. Op grond van een nadere analyse en gewijzigde veronderstellingen kan op
onderhavig budget met ingang van 2003 worden ingekrompen.
2.8
Pensioenen wachtg. wethouders
148
-18
-12
2
12
In verband met het creëren van een pensioen- en wachtgeldvoorziening voor vm bestuurders vervallen de
regulier geraamde uitkeringen.
2.9
Bestuursacademie
-4
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling BAN is verhoogd.
2.1Ü
Vrijval stelpost 2002
454
Betreft de volledige vrijval van de stelpost toekomstige tegenvallers.
2.11
BTW-effecten
-323
104
10
7
In verband met de invoering van het btw-compensatiefonds zijn de opgevoerde budgetten exclusief comensabele
btw. In verband met de hiermee samenhangende korting van de algemene uitkering, wordt de veronderstelde
compensabele btw in een stelpost verantwoord. Derhalve verloopt een en ander budgettair neutraal.
2.12
Diversen Afrondingen
41
-14
-8
Dienst Algemene Zaken
3.1
Aanpassing OZB ivm woningbouwpr.
-85
-355
-667
-202
1079
Op basis van de woningbouwprognoses e.d. worden de betreffende mutaties in de OZB-opbrengst verwacht
(inclusief raming nieuwe jaarschijf 2006).
3.2
Inflatiecorrectie OZB
547
25
44
Met ingang van 2003 wordt de veronderstelde inflatiecorrectie op de OZB doorberekend.
3.3
Gevolgen invoering ziektewet
-113
De inkomsten uit hoofde van de UFO-ziektewetgeveving blijken bij nader inzien lager dan aanvankelijk
verondersteld.
3.4
Formatie-uitbreiding team belastingen
-225
Bij de analyse omtrent de belastingproblematiek is eind vorig jaar gebleken dat de formatie van het team
belastingen op een aantal plaatsen fors onder de maat is. De minimaal benodigde extra formatie is daarbij op 4
fte geschat. Bij de behandeling van de Belastingproblematiek in het College en de commissie Bestuur en
Middelen is toestemming verleend tot onmiddellijke uitbreiding van de formatie met 4 fte. Deze uitbreiding heeft
inmiddels plaatsgevonden. Daarnaast stopt de freelance deurwaarder in de loop van dit jaar met zijn
werkzaamheden. In verband met de continuïteit is met ingang van 1 maart 2002 ter vervanging een nieuwe
deurwaarder aangetrokken. Dit betekent een extra stijging van de formatie met 1,0 fte. Het wegvallen van de
kosten van de freelance deurwaarder dekt deze kosten maar gedeeltelijk. De structurele meerkosten (loonkosten,
werkplekkosten, etc) van deze formatietoename van totaal 5,0 fte bedragen ca 225.000 Euro.
Voor 2002 is tijdelijke dekking aanwezig in de vorm van de in het kader van de OZB-I kwestie beschikbaar
gestelde budgetten voor te maken herstelkosten. Vanaf 2003 is sprake van een structurele tegenvaller.
Pag. 2
Bijlage A fin overzicht definitief 10-7-021 .xls
Nr.
Dienst/omschrijving
2002
2003
2004
2005
2006
Toelichting j
3.5
T axatiefouten
-10
In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structureel onvoorziene zaken Deze post wordt hier voor
de nieuwe jaarschijf 2006 opgevoerd.
3.6
Kap.lasten nieuwe investeringen
-260
De kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen voor 2006 worden nu in de meerjarenraming opgenomen.
3.7
Vrijgevallen kapitaallasten
110
255
De kapitaallasten van de afgeschreven investeringen in 2006 vallen vrij.
3.8
Sociaal convenant
11
12
11
De kosten voor de uitvoering van het sociaal convenant vallen vrij.
3.9
Periodieken verjongingen
46
51
55
In de voorgaande jaren zijn aan de diensten (middels de perspectiefnota's) budgetten toegekend ten behoeve
van periodieken en verjongingen. Op grond van een nadere analyse en gewijzigde veronderstellingen kan op
onderhavig budget met ingang van 2003 worden ingekrompen.
3.10
Licenties kantoor software
-202
32
-8
-8
Als gevolg van het feit dat software-gigant Microsoft eenzijdig en wereldwijd zijn licentiebeleid heeft gewijzigd,
wordt de gemeente de komende jaren geconfronteerd met aanzienlijk hogere kosten voor het gebruik van deze
software.
3.11
Inbreng Stadskantoor
60
De inbreng van de huisvestingskosten van het Stadskantoor vanuit de Stichting in de exploitatie van de dienst AZ
resulteert per saldo in een structureel effect van 60.000.
3.12
Gevolgen functiewaardering
-60
Bij de sectoren mobiliteitsbureau, ABC en het secretariaat bestuursondersteuning hebben in 2001
functiewaarderingen plaatsgevonden. Per saldo een uitzetting van 60.000,=
3.13
Roerende zaakbelasting
-23
In haar vergadering van 17 december 2001 heeft de gemeenteraad besloten om de roerende zaakbelasting af te
schaffen. Het incidentele effect als gevolg daarvan over de jaren 1998 tot en met 2001 is als nadeel
meegenomen in de jaarrekening 2001.
3.14
Verzekeringspremie
-15
Betreft de door de maatschappijen verhoogde verzekeringspremie.
Dienst Brandweer
4.1
Kap.lasten div. vervangingsinvest.
-57
De kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen voor 2006 worden nu in de meerjarenraming opgenomen.
4.2
Vrijgevallen kapitaallasten
40
De kapitaallasten van de afgeschreven investeringen in 2006 vallen vrij.
4.3
Periodieken verjongingen
1
10
11
In de voorgaande jaren zijn aan de diensten (middels de perspectiefnota's) budgetten toegekend ten behoeve
van periodieken en verjongingen. Op grond van een nadere analyse en gewijzigde veronderstellingen kan op
onderhavig budget met ingang van 2003 worden ingekrompen.
4.4
Sociaal convenant
3
3
De kosten voor de uitvoering van het sociaal convenant vallen vrij.
4.5
Taxatiefouten
-5
In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structureel onvoorziene zaken Deze post wordt hier voor
de nieuwe jaarschijf 2006 opgevoerd.
4.6
Regionale Brandweer
-15
Als gevolg van een functiewaarderingsronde bij de Regionale Brandweer is de bijdrage aan de
gemeenschappelijke regeling verhoogd.
4.7
FLO uitkeringen
15
In 2006 bereiken 2 voormalige medewerkers van de Brandweer de pensioengerechtigde leeftijd. Hierdoor vervalt
tegen het einde van dat jaar hun FLO-uitkeringen. In hetzelfde jaar zullen er geen medewerkers zijn die voor het
eerst in aanmerking komen voor een flo-uitkeringen, wat een structureel voordeel op deze uitkering tot gevolg
heeft van 15.000,-.
Bijlage A fin overzicht definitief 10-7-021.xls
Pag. 3