UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel
UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Incidenteel
Nr.
Dienst/omschrijving
2002
2003
2004
2005
2006
Toelichting
6.16
Aanpassing clientenbestand Soza
-30
Na een jarenlange daling van het cliëntenbestand van de sector sociale zaken dienen de in de
meerjarenbegroting voor 2002 en de jaren daama opgenomen cliëntenaantallen te worden aangepast. Was er in
de primitieve begroting voor 2002 en meerjarenbegroting nog sprake van een verdere daling van het
cliëntenbestand, begin mei 2002 werd duidelijk dat het cliëntenbestand weer toeneemt. Aangezien in de
meerjarenbegroting nog is uitgegaan van een daling van het cliëntenbestand met 100 dient deze raming
spiegelbeeldig te worden gecorrigeerd. Derhalve is de oude norm gehanteerd zoals vastgelegd in het
taakstellend activeringsbeleid hetgeen een correctie oplevert van 30.300. Een verdere stijging van het
gemiddelde cliëntenbestand voor 2002 en 2003 is vooralsnog moeilijk in te schatten en mede afhankelijkvan
economische ontwikkelingen en succesvolle reïntegratie van uitkeringsgerechtigden.
6.17
Leenbijstand Soza
-15
Als gevolg van het toegenomen bedrag aan uitstaande leningen onder de "financiële vaste activa" dient het
daarover toe te rekenen bedrag aan rente-omslag te worden verhoogd met 15.000
6.18
Diversen Afrondingen
-3
Totaal generaal 1316| -730| -812| 155| 318
Totaal diensten
I -23211 -30801 -4701 -1581 218
gemeld bij de Turap 2001
Pag.6
Bijlage A fin overzicht definitief 10-7-021.xls
Nr| Dienst/omschrijving 2002) 2003| 20041 2005| 2006[Toelichting
ro
Concern
3.0
Dienst Algemene Zaken
3.1
Ziekte vervanging P&O-advies
-240
120
120
De capaciteitsuitval als gevolg van het bovenmatige ziekteverzuim zal noodzakelijkerwijs moeten worden
opgevangen door tiet inhuren van vervangende arbeidscapaciteit. Dit in combinatie met het opstellen van
een gericht aanvalspan terugdringing ziekteverzuim. Een dergelijke opzet is inmiddels opgesteld door het
sectorhoofd. Voorgesteld wordt de sector de beschikking te geven over een vervangingsbudget dot
toereikend is om voor ziekteverzuim boven het gemiddelde percentage van 7% tot onmiddellijke vervanging
over te kunnen gaan. Het ziekteverzuim per 1 december 2001 bedroeg ongeveer 18,5%. Op grond van een
jaarlijks gemiddelde is er vervanging noodzakelijk voor ongeveer 11,5%, hetgeen overeenkomt met ca 2960
productieve uren. Hiermee is een inleenbudget gemoeid van ongeveer 240.000. (fl 445.000). Gestreeft
wordt om in 2004 het verzuimpercentage terug te brengen naar 6%, waardoor dit bedrag in 2 jaar gefaseerd
terugloopt.
3.2
Renteverlies belastingaanslagen
-114
114
Door de overgang naar een nieuwe belastingsysteem is het belastingsysteem 6 weken uit de lucht geweest
wat veroorzaakt werd door problemen bij de euro-conversie. Hierdoor is de verzending van de
belastingaanslagen met 1 maand vertraagd. In plaats van dagtekening 28/2 zullen de aanslagen eind maart
worden verstuurd. Dit heeft een eenmalige rentederving ten gevolg van 114.000 Euro.
3.3
Aanpassing OZB a.g.v. tarief
-550
550
Als gevolg van een motie van de NLP is besloten de tarieven voor 2002 OZB ca. 2% lager vast te stellen.
3.4
Storting in BTW-compensatiefonds
-2300
2300
De invoering van het BTW-compensatiefonds kan voor individuele gemeenten grote gevolgen hebben. Op
grond van prognoses resulteert de invoering voor onze gemeenten in een structureel exploitatietekort van
1,9 min in 2004 tot 1,54 min in 2006. Dit tekort kan worden gedekt uit een te vormen egalisatiereserve BCF.
Deze reserve dient dan ondermeer gevoed te worden door een storting van 2,3 min. Bij een gemiddeld
investeringsniveau van 10 min per jaar, zal de exploitatie ingaande 2015 weer een positief beeld te zien
geven.
3.5
Voorziening FPU
-73
Met ingang van 1 januari 2000 is de regeling FPU gemeenten opgenomen in de arbeidsvoorwaarden. Ter
dekking van de uit deze regeling voortvloeiende kosten is een aanvullende storting in de voorziening FPU
noodzakelijk.
3.6
Diversen afrondingen
-18
18
4.0
Brandweer
5.0
Dienst Stadsontwikkeling
5.1
Vangnetregeling
-85
85
Met ingang van 1 juli 2001 heeft het Rijk de bijdrage in de kosten van de regeling gehalveerd (zie turap 2001
75.000 euro). Bij de opmaak van onderhavige lijst bleek in plaats van halvering van de bijdrage, sprake te zijn
van een korting met 60%.(totaal 85.000 euro).
Bijlage Afin overzicht definitief 10-7-021.xls
Pag.1