Vraag 8. Voorlichting
Door middel van bijv. een populaire begroting kan de bevolking in
Leeuwarderadeel op de hoogte worden gebracht van het gemeentelijk
beleid t.a.v. financiën.
Ziet het collège kans dit alsnog te realiseren?
Antwoord 8. Hoewel wij het zeer zinvol achten dat de bevolking van deze gemeente
op de hoogte wordt gebracht van het beleid ten aanzien van de gemeen-
telijke financiën, betwijfelen wij het, gezien de geringe respons, of dit
door middel van een folder wel goed aanslaat.
Doordat er ook hoge kosten aan het verspreiden van de folder kleven,
willen wij u wel toezeggen te bekijken of het mogelijk is om de be
volking te informeren door middel van een artikeltje in de "Stienser
Omroeper"
Voor dit jaar is dit echter niet meer mogelijk, gezien de eerder ge-
noemde problemen op de afdeling financiën.
Ten aanzien van de1aVvalstoffenheffing is een informatief artikeltje
geplaatst in het december-nummer van de "Stienser Omroeper".
Vraag 9. De fraktie van de P.v.d.A. is van mening dat de "weg" tussen het moment
van overboeking van de sociale uitkeringen en ontvangst door de uitke-
ringstrekkenden onnodig te lang is.
De oorzaak hiervan ligt naar onze mening in het feit, dat de betalingen
via de Amro-bank lopen.
Onze vraag aan het collège is om een postrekeningnummer bij de giro te
openen, waardoor een snellere afwerking plaatsvindt.
Antwoord 9. Het blijkt, dat er inderdaad klachten zijn (geweest) omtrent het moment
van betaalbaarstelling van de uitkeringen en het tijdstip, waarop de uit-
keringstrekkenden de uitkering ontvangen, met name voor die uitkerings-
trekkenden, die geen rekening bij de Amro-bank hebben, of waarvoor de
uitkering naar een girorekening moet worden overgeboekt.
In de praktijk blijkt, dat een tussenstation (bank) extra, vrijwel altijd
vertragend werkt.
De klachten zijn nog niet geheel verdwenen, maar zijn de laatste tijd
wel minder geworden.
De gemeente beschikte enkele jaren geleden over een eigen girorekening.
- 9 -