- 30 -
Enige andere zaken die mogelijk het komende begrotingsjaar ook bij u op tafel
komen willen wij hier onder nog aanvoeren.
Zo zijn wij bezig van het Ministerie toestemming te verkrijgen de lagere- en
kleuterschool te Cornjum met elkaar te verbinden middels een lokaal dat zal
kunnen fungeren als dokumentatiecentrum, gemeenschapsruimte en handenarbeid-
lokaal
In het kader van de toegezegde subsidie in de geluidsisolatie is het Ministerie
van Defensie bereid de meerkosten voor geluidsisolerende voorzieningen van dit
lokaal voor haar rekening te nemen.
Overigens gebiedt de realiteit ons te stellen dat wij de kans op een exploi-
tatievergoeding voor dit lokaal niet groot achten, aangezien het Rijk onlangs
te kennen heeft gegeven voor scholen met ten hoogste 6 leerkrachten nog slechts
één ruimte boven de benodigde leslokalen voor vergoeding in aanmerking te
brengen
Eenzelfde pessimisme is niet misplaatst bij ons verzoek om een tweede
kleuterleidster aan de kleuterschool in d'Orient benoemd te krijgen.
Mocht dat lukken dan is het nog maar de vraag of er dan ook een lokaal bijge-
plaatst mag worden, aangezien na het inwerkingtreden van de Wet Beheersing
Huisvestingsvoorzieningen k.o./l.o. steeds in aanmerking moet worden genomen
of in de buurt ook ruimte aanwezig is.
Momenteel staan zowel een lokaal in de lagere school "De Homeie" te Britsum,
als in de "Juf Wartenaskoalle" te Stiens leeg.
□p dit moment kunnen aile openbare lagere en kleuterscholen een koppel vormen.
In Hijum, d'Orient en Britsum is ook in werkelijkheid de koppeling binnen één
gebouw reeds tôt stand gekomen.
□ver Cornjum is terzake hierboven al één en ander opgemerkt.
Bij de "Jan Ligthartskoalle" hoort de "Juffer Akkeskoalle"welke nog is
gevestigd in 2 noodlokalen.
Mocht in de toekomst binnen de lagere school door daling van het aantal leer-
lingen ruimte ontstaan, dan valt er aan te denken om de kleuterschool binnen
een gebouw met de "Jan Ligthartskoalle" onder te brengen.
De koppeling tussen "Master Hoogeveenskoalle" en "Juf Wartenaskoalle" stelt
ons wanneer we de integratie ruimtelijk willen bevorderen voor grote problemen.
Beide scholen zijn van permanente uitvoering en bovendien op afstand van
elkaar gelegen.
Vooralsnog zal in deze situatie niet een basisschool tôt stand gebracht
kunnen worden.