- 38 -
Ruilverkaveling
In de loop van dit jaar werd het eerste wegenbestek van het plan van
wegen en waterlopen voltooid. Dit bestek omvatte de rekonstruktie van de
Hijumer Loane, de Truerderdyk-Wurgedyk, de Britsumer- en Jelsumer
Aldlânsdyk
Deze wegen verkeren thans in een goede staat en onze zorg is ze daarin
ook te houden.
Wij hebben inmiddels inlichtingengevraagd omtrent de mogelijkheden tôt
beperking van het gewicht en de snelheden van het verkeer op deze wegen.
Wettelijk is (behoudens ontheffing) op geen enkele weg een totaalgewicht
van vrachtwagen+aanhanger+lading, boven 50 ton toegestaan.
Wij hebben tevens geinformeerd of de constructie van de wegen een gewicht
van 50 ton toestaat.
Bij de reconstructie van de Wurgedyk is op het eind van deze weg een par-
keergelegenheid gemaakt t.b.v. de vele hengelaars die in de Ee vissen.
Het ligt in de bedoeling dat bij de verbetering van de Trijehoeksdyk van
de voormalige zogenaamde grintkom nabij de Ee eveneens een parkeergelegenheid
wordt gemaakt.
Volgens de plannen zal in 1983 het tweede wegenbestek worden aanbesteed.
Dit bestek omvat de rekonstruktie van de Trijehoeksdyk, inclusief de zuide-
lijke tak en het pad voorlangs Tichelwurk, de Cornjumer Aldlânsdyk en de
Skrédyk
In verband met temporisering is het volgens de laatste informele berichten
echter niet uitgesloten dat de rekonstruktie van de Skrédyk buiten dit bestek
zal moeten worden gelaten.
Voor dekking van de kosten voortvloeiende uit de uitvoering van het tweede
wegenbestek, inclusief de Skrédyk, zijn de gereserveerde middelen voor het
gemeentelijk aandeel voldoende.
Valt de verbetering van de Skrédyk buiten het tweede bestek, dan betekent
dit enerzijds, dat het reservefonds voor de ruilverkaveling kan worden
versterkt, anderzijds echter, dat er aan deze weg onderhoud zal moeten plaats
vinden, waarop niet is gerekend.
Bij de Skrédyk doet zich overigens de merkwaardige situatie voor, dat het
westelijk gedeelte vanaf de splitsing met de Stienser Hegedyk tôt de grens
met Menaldumadeel over een afstand van ca. 150 meter buiten het ruilverkavelingsblol
valt, als gevolg waarvan de verbetering van dit gedeelte niet voor rijkssubsidie
in aanmerking komt