- 39 - Het oostelijk gedeelte van deze weg leverde eveneens problemen op, omdat dit gedeelte over een afstand van ca. 300 meter in de zgn artikel 13 kavel ligt, dit is de strook grond die is gereserveerd voor de nieuwe weg Leeuwarden-Stiens Indien de aanleg van deze nieuwe weg niet doorgaat dan moet dit gedeelte naar onze mening ook in de verbeteringswerkzaamheden worden meegenomen. In zoverre levert het uitstel van de rekonstruktie van de Skrédyk voor bijv. de duur van een jaar het voordeel op dat dan waar- schijnlijk zekerheid bestaat over het al dan niet doorgaan van de aanleg van een nieuwe weg Leeuwarden-Stiens. Recreatieve voorzieningen Een aantal maanden geleden vernamen wij zijdelings dat het Ministerie van C.R.M. voornemens zou zijn de voor de in het noorden van het land gelegen ruilverkavelingsgebieden gedane subsidietoezeggingen voor recreatieve voor zieningen in heroverweging te nemen, zulks eventueel ten gunste van het westen van het land. Aangezien destijds door u een totaalplan, inclusief recreatieve voorzieningen is aanvaard, is dit gerucht voor ons aanleiding geweest nader inlichtingen te vragen bij de Ministeries van C.R.M. en van Landbouw, omdat laatsgenoemd département slechts recreatieve voorzieningen subsidieert, indien C.R.M. deze ook subsidieert. Uit de inmiddels ontvangen berichten blijkt, dat voor het baggeren van de Stienservaart niet op subsidie behoeft te worden gerekend. Volgens berichten in de pers zou het Waterschap "Tusken Waed en le" bereid zijn 25% van de baggerkosten voor haar rekening te nemen, waarmee de finan- ciering rond zou zijn, wanneer C.R.M. en Landbouw samen de gebruikelijke 75% subsidie zouden betalen. Wij zouden het betreuren dat de kans om deze vaart in het kader van de ruilverkaveling te baggeren, verloren zou gaan, omdat de kosten aanzienlijk kunnen worden gedrukt, indien de baggerspecie direct op de kant kan worden gedeponeerd. Tijdens de ruilverkaveling is dit mogelijk, omdat de aangrenzende landeigenaren compensatiegrond kunnen krijgen. Kosten van schadeloosstellingen en transportkosten van baggerspecie behoeven dan niet te worden gemaakt. Wij moeten overigens hierbij wel opmerken dat het baggeren van de Stienser vaart als een p.m.-post in de ruilverkavelingsbegroting was opgenomen Volledigheidshalve melden wij nog dat de baggerkosten op ca. 300.000,-- worden geschat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 93