- 4 -
Toen dat gesteld werd bij de zitting van de Raad van State werd van de
kant van de gemeente gesteld dat de weg daarvoor niet bedoeld was, want
er was (en dat is er nog steeds) een goede door de A.N.W.B. goed aange-
geven route voor het industrieverkeer om het dorp tôt de afslag bij
Gerbens
Bovendien was de weg in de plannen inmiddels ook al twee meter smaller
gemaakt
Bevreemdend is nu dan ook dat nu juist het industrieverkeer wordt opge-
voerd als gebruiker van deze weg. Er wordt zelfs gesproken van het kon-
centreren van het industrieverkeer. Merkwaardig is waarom niet allang
de in het verkeersplan voorgestelde afsluiting van de overweg in de
Truerderdyk (voor vrachtverkeer) is voorgesteld door de verkeersplan-
kommissie. Deze maatregel is een veel goedkopere (kosten van twee borden)
om het zgn. "dwalen" van vrachtverkeer door het dorp en overlast voor de
bewoners van de Pyter Jurjensstrjitte te voorkomen, dan de aanleg van de
verlengde Juckemaleane
De toegang tôt het dorp van het openbaar vervoer van de bussen lijn 72 en 54
langs de Lege Hearewei is aantrekkelijker dan langs de verlengde Juckemaleane
De haltes op de Lege Hearewei hoeven dan ook niet opgeheven te worden.
Overigens geeft het geen problemen om de bussen naar en uit het noorden via
Nije Poarte en Juckemaleane het dorp te laten verlaten resp. binnenkomen.
III. Financieel
De aanleg van de verlengde Juckemaleane kost f 376.200,exclomzetbelasting
en direktiekosten
Dit bedrag wordt voor 40% opgebracht door de kopers van grond in It Skil
de rest dient door aile burgers opgebracht te worden.
Dit is de in het meerderheidsvoorstel genoemde f 284.000,
Zoals al onder het le punt is aangegeven heeft deze weg nauwelijks betekenis
voor It Skil - waarschijnlijk alleen een negatieve - zodat het eigenlijk
niet juist is om de weg voor zo'n groot deel op de grondprijzen te laten
drukken
Zoals bovenstaand reeds gezegd verdient het aanbeveling om in plaats van de
verlengde Juckemaleane gebruik te maken van de bestaande Lege Hearewei.
Het hele kollege is van mening dat die weg een betere fundering (zoals ook
Uniawei en Langebuorren zijn uitgevoerd) moet hebben om het huidige verkeer
te dragen, met name waneer de verlengde Juckemaleane niet zou worden aangelegd.
De financiële afweging die dan ook gemaakt moet worden is die tussen aanleg
van de verlengde Juckemaleane met fietspad en de funderingsverbetering en
asfaltering van de Lege Hearewei.
Dit laatste kost globaal f 243.000,-- inclusief direktiekosten en omzetbe
lasting en dient in kombinatle met de rioleringsverbetering uitgevoerd te
worden
De balans slaat op het hoofdstuk financiën dan ook duidelijk door naar het
voorstel van de minderheid.
IV. Samenvattend stelt de minderheid u voor nu te besluiten tôt verbetering
van de Lege Hearewei op dezelfde manier als Langebuorren en Uniawei en
af te zien van aanleg van de verlengde Juckemaleane.
Burgemeester en wethouders van
de secretaris,
Leeuwarderadeel
de burgemeester,
J.P.v.d.KOOI
HB0SCHMA