Voor de indikatie van alle aanvragen alsmede de verstrekking van rolstoelen spreken wij een voorkeur voor GAK/GMD uit. Bij deze organisatie is veel kennis en ervaring aanwezig. Wij menen dan ook ons hier vooreerst bij aan te moeten sluiten. In december 1993 hebben wij deze organisatie reeds bericht in principe, behoudens goedkeuring van uw raad, een kontrakt voor een jaar aan te willen gaan. Op dat moment was de tendens dat meerdere gemeenten in deze regio GAK/GMD als indicerende en verstrekkende instantie zouden kontrakteren. Naderhand hebben echter alle overige regiogemeenten gekozen voor de stichting Kruiswerk/Thuiszorg. Ook deze stichting zegt zorg te kunnen dragen voor indikatie en verstrekking. Van voomoemde stichting hebben ook wij kortgeleden een offerte ontvan- gen. Hoewel op onderdelen verschillend en een exacte vergelijking daardoor vrijwel onmogelijk is, kan worden gesteld dat de offertes van GAK/GMD en Kruiswerk/Thuiszorg elkaar in het algemeen niet veel ontlopen. GAK/GMD wordt voordeliger naar mate het aantal indikaties toeneemt boven de in het lumpsumkontrakt genoemde aantallen. Kruiswerk/Thuiszorg zal te alien tijde een groot gedeelte van de indikaties uitbesteden aan GAK/GMD. Kruiswerk/Thuiszorg heeft hiervoor zelf de kennis niet in huis. Het kontrakt met GAK/GMD is per jaar opzegbaar, bij Kruiswerk/Thuiszorg zal een kontraktduur van 3 jaar gelden. Gelet op de voorlopige toezegging die in december 1993 richting GAK/GMD is gedaan, menen wij echter met deze organisatie een kontrakt voor een jaar aan te moeten gaan. Evenzo hechten wij grote waarde aan regionale samenwerking. Qua indikatie en verstrek king zullen wij hieraan echter niet voldoen indien wij een kontrakt aangaan met GAK/GMD. Voor de vervoersvoorzieningen spreekt de meerderheid van ons kollege de voorkeur uit voor een kollektief aanvullend openbaar vervoerssysteem. Naast het kollektief vervoerssys- teem zal ook een individuele benadering mogelijk blijven voor die situaties waarvoor dit wenselijk/nodig is. Dit zal in zeer bijzondere gevallen een reele optie blijven. Het gemeentelijk beleid legt het primaat bij het aanvullend openbaar vervoerssysteem. Dit kan de FRAM bieden. WVG-gerechtigden kunnen hiermee van deur-tot-deur worden vervoerd. De FRAM maakt voor de uitvoering van het systeem gebruik van plaatselijke taxi-bedrijven. De FRAM doet een aanbod voor zowel 1 als voor 3 jaar. Met de keus voor het kollektief vervoer van de FRAM wordt aangesloten bij de overige regioge meenten. De meerderheid van ons kollege meent, gezien de hieraan verbonden financiele voordelen, een kontrakt voor 3 jaar aan te moeten gaan. De offertes van de FRAM laten het volgende beeld zien: 1 jaar: 3 jaar: voordeel: basisbedrag: 53.978,00 43.184,00 10.794,00 bedrag per WVG-er: 1.250,50 1.250,50 nihil Totaal voordeel in 3 jaar derhalve: 3 x/. 10.794,00 /.32.382,00 De FRAM biedt de overige regiogemeenten echter nog een extra korting. De meerderheid van ons kollege is bereid zich bij het FRAM-systeem aan te sluiten doch slechts wanneer voor ons eenzelfde tarief c.q korting geldt als voor de overige regiogemeenten. Indien de FRAM hier niet aan kan voldoen, stelt de meerderheid van ons kollege u voor tot 1 januari 1995 het systeem van de individuele tegemoetkomingen te handhaven en ons

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1994 | | pagina 19