De inhoud van het vierde en vijfde lid behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 - Quorum
De voorzitter en leden van de commissie hebben stemrecht.
Om een vergadering over de ingediende klacht te kunnen houden dient er minimaal een
drietal leden, inclusief de voorzitter, aanwezig te zijn. Met een minder aantal leden van de
commissie wordt niet bereikt dat er een afgewogen advies aan het bestuursorgaan kan worden
gedaan. Wanneer het quorum op de bijeenkomst van de commissie niet aanwezig is, wordt
een nieuwe datum gepland door de secretaris op een moment dat er wel voldoende leden
aanwezig kunnen zijn. Wanneer de leden verhinderd zijn, kunnen zij ook schriftelijk hun
inbreng in de klachtenbehandeling bij de secretaris inleveren. De secretaris brengt dit dan in
de vergadering in.
Artikel 11 - Niet-deelneming
Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat het ongewenst is dat ofwel de voorzitter ofwel
een van de leden deelneemt aan de klachtenbehandeling. Dit is het geval wanneer de
onpartijdigheid in het geding is. De commissie maakt hierin overigens haar eigen afweging.
De commissie wijst zo nodig een der plaatsvervangende leden aan om de commissie te
completeren.
Artikel 12 - Qpenbare zitting
Eerste lid - Qpenbaar
De commissie behandelt de klacht in een openbare zitting. Dit wordt van belang geacht
vanwege de publieke controle die hierdoor op de klachtenbehandeling plaatsvindt. Met
"openbaar" wordt in dit kader bedoeld dat de zitting voor direct betrokkenen toegankelijk is.
De inhoud van het tweede lid behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13 - Het advies
Eerste lid - Beraadslaging
Voordat de commissie een advies uitbrengt aan het bestuursorgaan op wiens gebied de klacht
betrekking heeft, beraadslaagt de commissie achter gesloten deuren over het uit te brengen
advies. Een dergelijke gesloten behandeling wordt van belang geacht om de onafhankelijke
belangenafweging van de afzonderlijke leden van de commissie te kunnen waarborgen en
niet bloot te stellen aan de ongewenste be'invloeding van buitenaf.
De inhoud van het tweede en derde lid behoefte geen nadere toelichting.
Vierde lid - Toezending advies
Binnen een termijn van vier weken nadat het advies is opgemaakt door de commissie wordt
het advies samen met het verslag van een eventueel gehouden hoorzitting opgestuurd naar het
bestuursorgaan dat een besluit moet nemen over de klacht. Om te voorkomen dat over een
klacht geen besluit kan worden genomen omdat de commissie deze termijn van vier weken
niet kan realiseren, is eenmaal een uitstel mogelijk van vier weken.
De inhoud van het vijfde lid behoeft geen nadere toelichting.
De inhoud van artikel 14 behoeft geen nadere toelichting.