ALGEMEEN Informatie over de locomotiefloods De locomotiefloods uit 1903 werd gebouwd voor de Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS). De loods diende als stallings- en onderhoudsruimte voor de stoomlocomotieven van deze spoorwegmaatschappij. De locomotiefloods is tot 1928 als zodanig in gebruik geweest. Na het stoomlocomotieventijdperk heeft deze loods een andere functie gekregen waardoor diverse aanpassingen aan en rond de loods zijn uitgevoerd. Een omschrijving van de locomotiefloods en zijn directe omgeving, vindt u onder omschrijving. De geschreven informatie is gekoppeld aan een waarneming/opname ter plekke van onze technisch consulent G. van Dijk op 30 Januari 2006. Waarderingskader Hiervoor genoemde informatie geeft tezamen met de opname van het exterieur en interieur van de locomotiefloods, een duidelijk inzicht in de cultuurhistorische waarden van het object; welke authentieke zaken bevinden zich nog in het object, wat is verdwenen, welke aanpassingen zijn er eventueel bij eerdere verbouwingen aangebracht en wat voor invloed heeft dat op de monumentale waarde van de locomotiefloods, alsmede op het omringende terrein. Deze laatste waardering betreft in feite een toets aan het criterium gaafheidhet belang van de loods wegens de architectonische gaafheid van exterieur en interieur. Met gaafheid wordt in feite de 'authenticiteit' bedoeld. Dit omdat de term 'gaafheid' soms op verwarring stuit, aangezien enerzijds aan de technische staat van een constructie wordt gerefereerd en anderzijds omdat wijzigingen in een bouwwerk ten onrechte vaak als storend worden aangemerkt ('verminderde gaafheid van de oorspronkelijke opzet'). Om te kunnen bepalen of een object die waarden vertegenwoordigt die een status als rijksmonument zouden rechtvaardigen, zijn het echter niet alleen de cultuurhistorische waarden van het object zelf - de absolute waarde - die een rol spelen. Ook de relatieve waarde is in dit aanwijzingskader van belang. Immers, de loods zou op zich (of in verband met de directe omgeving c.a.) dan wel waardevol kunnen zijn, maar hoe waardevol ten opzichte van andere voormalige vergelijkbare locomotiefloodsen en zo waardevol dat het een beschermde status op rijksniveau zou moeten krijgen Hierbij speelt dus dat er een referentiekader dient te zijn om de waarde af te zetten tegen de waarde van andere vergelijkbare locomotiefloodsen. Om deze relatieve waarde te kunnen bepalen, is de voormalige locomotiefloods door ons bekeken en beoordeeld aan de hand van criteria zoals die vergelijkbaar golden bij de inventarisatie en selectie van panden uit de periode 1850-1940 (de zogenaamde MIP/MSP periode). Die criteria waren het beoordelingskader om te komen tot de selectie van en aanwijzing tot rijksmonumenten uit die periode. In de MIP/MSP periode is deze locomotiefloods in 1995 ook bekeken (FR-LEE-75). De conclusie toen: Ofschoon uit cultuurhistorisch oogpunt van belang voor de geschiedenis van het lokaal spoorwegwezen, is de relatie met de rails inmiddels verbroken en onherkenbaar. De overige spoorwegrelicten liggen dermate verstrooid dat erook nauwelijks nog van een complexe situatie gesproken kan worden, maar van een incident. Hooguit van provinciaal of gemeentelijk belang. De locomotiefloods is toen niet geselecteerd als rijksmonument. Beoordelingscriteria Cultuurhistorische waarden: Het belang van de locomotiefloods ca., als bijzondere uitdrukking van (een) culturele en/of sociaal-economische ontwikkeling als bijzondere uitdrukking van (een) geografische en/of landschappelijke ontwikkeling bijzonder uitdrukking van (een) technische en/of typologische ontwikkeling - wegens de innovatieve waarde of pionierskarakter Architectuurhistorische waarden: 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 44