BEOORDELING Omschrijving De locomotiefloods in Stiens werd gebouwd in 1903 voor de Noord Friesche Lokaalspoorweg Maatschappij (NFLS). De loods diende als stallings- en onderhousruimte voor de stoomlocomotieven van de NFLS die diverse spoorlijnen in noord Fryslan exploiteerde. Stiens was hierin het knooppunt. Het geheel is tot 1928 als zodanig in gebruik geweest. Sedert de opheffing van de spoorlijn is de loods in hoofdzaak in gebruik geweest als opslagplaats voor aardappelen. Volgens de aanvrager (het Cuypersgenootschap) zijn er van de oorspronkelijke ca. 300 locomotiefloodsen nog slechts 13 locomotiefloodsen in Nederland. Hiermee zou dus de locomotiefloods als gebouwtype zeer zeldzaam zijn geworden en tot het erfgoed van de spoorwegen behoren. Als de locomotiefloods een hoge mate van authenticiteit bezat, dan was de status rijksmonument ook geen punt van discussie. Echter, in het kader van het MSP is door de begeleidingscommissie in September 1995 aangegeven dat het exterieur niet meer gaaf is maar nog wel herkenbaar, het interieur onherkenbaar is en de relatie met de rails inmiddels verbroken en onherkenbaar is. Uit cultuurhistorisch oogpunt is de locomotiefloods van belang voor de geschiedenis van het lokale spoorwegwezen. Exterieur De locomotiefloods kenmerkt zich als een tweebeukig, 15 traveeen diepe rechthoekige loods van ca. 58 x 30 meter. De twee naast elkaar gelegen geschakelde bouwvolumes zijn een gevolg van de duofunctie stalling en werkplaats. De voorgevel (zuidoost) en achtergevel (noordwest) zijn opgetrokken in een fraaie bruin genuanceerde baksteen in kruisverband. In de ontlastingsbogen en het siermetselwerk zijn tevens gele bakstenen toegepast. In de voorgevel zijn vijf halfronde toegangspoorten aanwezig waarvan nog twee zijn voorzien van de authentieke zware halfronde houten toegangsdeuren die zijn voorzien van zware smeedijzeren gehengen. De duimen van de gehengen zijn ingebracht in het gestuukte metselwerk. De overige drie toegangspoorten zijn dichtgemetseld op een terughoudende herkenbare wijze. In de topgevels zijn de oorspronkelijke halfronde stalen bovenlichten nog aanwezig. Ook het siermetselwerk random de vensters is authentiek. Het oorspronkelijke gesneden voegwerk is nog grotendeels aanwezig. Aan de achterzijde (straatzijde) is in ca. 1950 de schoorsteen gesloopt en een aanbouw gerealiseerd. Voor het aanzicht van de loods is de aanbouw een verstoring. Als de aanbouw zou worden verwijderd, komt de oorspronkelijke achtergevel weer in het zicht. Wel is de oorspronkelijke toegangsdeur verwijderd, maarde vensters zijn nog aanwezig. De zijgevels zijn opgetrokken met stijl en regelwerk waartussen metselwerk van gritbetonsteen. Diverse vensters zijn dichtgezet t.b.v. isolatiemaatregelen. Bij de vensters die met beplating zijn dichtgezet, zijn de oorspronkelijke stalen ramen achter de betimmeringen nog wel aanwezig. In de bestaande stramienen zijn enkele toegangen gewijzigd of vervangen (zie verschil in oorspronkelijke en huidige zijgevel). De oorspronkelijke kapconstructie is voor een groot deel nog aanwezig. De zinkbekleding is echter in de jaren '50 al vervangen door een bitumineuze bedekking. Ook is toen de ventilatiekap verwijderd. Het dakoverstek wordt gedragen door de oorspronkelijke eenvoudig geprofileerde houten schoren. Interieur: De loods werd naast stallingsruimte voor stoomlocomotieven, tevens gebruikt als werkplaats. Het eerste bouwvolume herbergde oorspronkelijk een ketelhuis en machinekamer, een werkplaats voor houtbewerking, een schilderswerkplaats en een wagenstelplaats. In het tweede deel bevonden zich o.a. de smederij, ketelmakerij, draaierij en het kantoor van de werkmeester. Het waren twee afzonderlijke loodsen die intern niet met elkaar in verbinding stonden, maar waren gescheiden door een gemetselde scheidingsmuur. In de dichte scheidingsmuren tussen kantoorruimte en loods en de muur tussen de loodsen zijn toegangen gecreeerd t.b.v. (het beter functioneren van) de nieuwe functie van de loods. De oorspronkelijke indeling van de loodsen is geheel verdwenen. Ook is de oorspronkelijke vloer met de rails niet meer aanwezig. Deze vloer is in de jaren "40 al vervangen door een tegelvloer, die in de jaren 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 47