'50 en '60 werd vervangen door een betonvloer. Onder de betonvloer zijn dan hoogstwaarschijnlijk ook geen oude sporen meer aanwezig. Ten behoeve van een betere isolatie hebben er diverse wijzigingen toevoegingen plaatsgevonden. Er is een verdiepingsvloer aangebracht in beide loodsen en voor de buitenmuren en scheidingsmuur zijn kalkzandstenen wanden gemetseld. Ook zijn aan de binnenzijde diverse vensters met houtwerk dichtgezet. Al deze toevoegingen c.q. wijzigingen hebben geen directe schade veroorzaakt aan de authenticiteit. Deze toevoegingen zouden weer ongedaan kunnen worden gemaakt waardoor de oorspronkelijke situatie weer zichtbaar wordt (reversibel). Technische toestand: De locomotiefloods heeft achterstallig onderhoud. De staalconstructie is op kwetsbare punten zwaar aangetast. Als de staalconstructie deels (de staanders) vervangen moet worden, dan heeft dit directe gevolgen voor het omliggende metselwerk dat in het H-profiel is aangebracht. Om de loods technisch op een goed niveau te krijgen, is er een behoorlijke investering noodzakelijk. Recente verbouwingsgeschiedenis huidige situatie Nadat de locomotiefloods zijn oorspronkelijke functie in de jaren veertig van de twintigste eeuw had verloren is de loods in eigendom gekomen van een graanhandelaar. Ten behoeve van de opslag is toen de oorspronkelijke vloer met de rails verwijderd en vervangen door tegels. Ook is toen het zinkwerk van het dak vervangen door een bitumineuze bedekking en is de ventilatiekap verdwenen. Tevens zijn een aantal toegangspoorten dichtgemetseld waarbij de oorspronkelijke deuren zijn verdwenen. Een deel van de loods werd in die periode verhuurd aan de heer Brandsma voor opslag van aardappelen. Omstreeks 1950 is de heer Brandsma eigenaar geworden van een deel van de loods. Door ruimtegebrek is in de jaren vijftig de uitbouw aan de achterzijde gerealiseerd en de 25 meter hoge schoorsteen gesloopt. In ca. 1960 is de heer Brandsma eigenaar geworden van de gehele loods. Rond 1960 zijn dan ookde binnenmuren verwijderd en is er een betonvloer aangebracht in beide loodsen. De vensters zijn dichtgezet met beplating en er zijn extra gemetselde binnenmuren aangebracht voor zowel de scheidingmuur als voor de buitenmuren. Tevens is toen de verdiepingsvloer aangebracht. Na deze grote verbouwing hebben er geen wijzigingen meer plaatsgevonden. In 2003 is de bitumen dakbedekking opnieuw vervangen. Kortom, als naar de oorspronkelijkheid wordt gekeken aan de hand van de beoordeling ter plekke, kan worden geconstateerd dat de onderdelen uit het navolgende overzicht nog authentiek zijn. Ten aanzien van het interieur van de locomotiefloods: - de fraaie geklonken staalconstructie. - de scheidingsmuur tussen beide loodsen (ook al is hier een extra kalkzandsteen muur voor gemetseld) Ten aanzien van het casco van de voormalige locomotiefloods: - de gemetselde buitengevels en vakwerkverdeling - de kapconstructie en dakoverstek diverse stalen vensters twee grote toegangsdeuren Van de zaken die niet meer authentiek zijn (o.a. de aanpassingen door de andere functie), zou kunnen worden bekeken of deze wijzigingen op bezwaren in vergunningkader zouden zijn gestuit als de locomotiefloods al een rijksmonument zou zijn geweest. Immers, ook bij panden die rijksmonument zijn, vinden ingrepen plaats die de status van rijksmonument niet 'in gevaar" brengen. Zo zouden ook hier de ingrepen die gepleegd zijn kunnen worden bekeken of die de status van rijksmonument in de weg zouden staan. Als de locomotiefloods al rijksmonument zou zijn geweest, dan zouden naar onze mening de extra aangebrachte onderdelen (reversibele wijzigingen c.q. aanvullingen) in de praktijk waarschijnlijk niet hebben geleid tot het 'afvoeren' van de rijksmonumentenlijst. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 48