Toelichting:
De architectuurhistorische waarden zijn uiteraard aanwezig, ook al is het beeld aangetast door latere
wijzigingen/ aanvullingen. Als de betimmeringen voor de vensters en de aanbouw weer zouden
verdwijnen zou een meer authentiek beeld ontstaan. De bouwstijl is wel bijzonder en kenmerkend te
noemen. Het ontwerp heeft kwaliteit, maar was is niet uniek voor de (onbekende) architect maar kent
wel een bijzondere toepassing van materiaalgebruik.
De oorspronkelijk aanwezige samenhang tussen in- en exterieur is door het verwijderen van de vloer
en oorspronkelijke indeling niet meer als zodanig aanwezig.
Ensemble- of histon'sch ruimtelijke waarden:
De betekenis van de locomotiefloods:
- als essentieel onderdeel van een groter geheel dat historisch van belang is: hoog
- vanwege de situering verbonden met de ontwikkeling van de streek: hoog
- voor het aanzien van de streek: positief hoog
- voor de historisch-ruimtelijke relatie met groen/water: indifferent negatief
Deelconclusie ensemblewaarden: positief
Toelichting:
De locomotiefloods heeft vroeger en nu een beeldbepalende rol in haar omliggende omgeving. De
directe omgeving van de locomotiefloods is na het verdwijnen van het spoor en functie gewijzigd. Zo
zijn er op het terrein extra loodsen aangebracht en is er nabij de loods woningbouw gerealiseerd.
Aangezien er aan de voormalige voorzijde een groot onbebouwd terrein ligt, is de beleving van de
oorspronkelijke functie nog goed voorstelbaar. De locomotiefloods bezit daardoor in zijn historisch-
ruimtelijke context een positieve cultuurhistorische waarde.
Gaafheid Herkenbaarheid authenticiteit:
Het belang van de locomotiefloods:
- wegens de architectonische gaafheid van het exterieur positief
- wegens de architectonische gaafheid van het interieur: indifferent negatief
- in relatie tot de visuele gaafheid van de landschappelijke omgeving: indifferent
- wegens architectonische kwaliteit van samenstellende onderdelen: indifferent
Deelconclusie authenticiteit: indifferent
Toelichting:
Naar onze mening zijn er veel onderdelen van het exterieur nog authentiek en dus als 'gaafheid'
positief te waarderen. De latere aangebrachte wijzigingen doen wellicht voor het uiterlijk afbreuk aan
de authenticiteit van de loods, maar omdat veel ingrepen grotendeels reversibel zijn is de gaafheid op
die punten niet aangetast. Het interieur bezit de oorspronkelijke constructie en casco elementen maar
de indeling is niet meer aanwezig. In het geheel gezien zijn er wel iets teveel zaken gewijzigd of
verdwenen.
Voor wat betreft de locomotiefloods zelf wordt op een van de vier criteria wordt naar onze mening
'hoog' gescoord, op twee gemiddeld 'positief en op 66n indifferent. Dit zou, gezien onze eerdere
stellingname dat bij minimaal twee criteria van 'hoog' sprake zou moeten zijn, betekenen dat een
status als rijksmonument voor de locomotiefloods niet als gerechtvaardigd kan worden beschouwd.
Relaterend aan ons 'waarderingskader', kan de status van rijksmonument gebaseerd worden op de
absolute waarde van de voormalige locomotiefloods. De relatieve waarde is uiteraard ook relevant.
Immers, het gaat dan om hoe waardevol de voormalige locomotiefloods is ten opzichte van andere
vergelijkbare loodsen, en alsdan eventueel zo waardevol dat het een beschermde status op
rijksniveau zou moeten krijgen.
Als de absolute waarde zodanig is dat alleen van lokaal of eventueel bovenlokaal belang - maarzeker
geen nationaal belang - zou kunnen worden gesproken, dan is een vergelijking van die waarde met
andere nog aanwezige locomotiefloodsen in de streek of regio (hoewel wellicht minder waardevol) niet
echt meer opportuun.
Wij achten de relatieve waarde van de locomotiefloods positief hoog als er een vergelijking wordt
gemaakt met het rijksmonument de vm REMISE (502136) te Buitenpost. Deze vm. REMISE is in 1996
7