als rijksmonument ingeschreven, terwijl deze niet op zijn oorspronkelijke locatie staat en de oorspronkelijke dakbedekking en vloer niet meer aanwezig zijn. Deze grote wijzigingen in de authenticiteit achten wij voor de huidige te beoordelen locomotiefloods te groot om de status rijksmonument te rechtvaardigen. Als deze wijzigingen ten opzichte van de authentieke toestand nationaal gezien acceptabel zijn, maakt dat ons inziens de relatieve waarde hoog te noemen valt. CONCLUSIES Op grand van het voorgaande, komen wij tot de volgende conclusies: Op de criteria "cultuurhistorische waarden" scoort de locomotiefloods 'hoog'. De locomotiefloods is nog steeds beeldbepalend in zijn directe omgeving. De locomotiefloods zorgt met zijn behouden hoofdvorm en verschijningsvorm die verbonden is met de stoomtijd van de spoorwegen voor een waardevol geheel. De locomotiefloods is als overblijfsel uit de geschiedenis van het treinvervoer, vanwege zijn oorspronkelijke functionele en typologische zeldzaamheid van algemene cultuurhistorische waarde. V De intrinsieke architectuurhistorische waarden en historisch ruimtelijke waarden van de locomotiefloods zijn zodanig dat van waarden van nationaal?, maar in ieder geval van boven locaal belang kan worden gesproken. v Er zijn veel authentieke zaken van het exterieur overgebleven, waardoor de absolute waarde van de loods van meer dan bovenlokaal belang kan worden gekenschetst. Naar onze mening zijn er echter te weinig onderdelen nog authentiek, waardoor de 'gaafheid' als indifferent wordt gewaardeerd. De aanpassingen ten behoeve van de gewijzigde functie doen teveel afbreuk aan de authenticiteit. De aangebrachte wijzigingen tasten de oorspronkelijke constructie niet aan en diverse wijzigingen zijn reversibel. s De zeidzaamneid is niet als apart criterium beoordeeld. Deze beoordeling zal landelijk bekeken moeten worden. De aanvragerhet Cuypersgenootschap" geeft aan dat van de 300 van dergelijke loodsen ten tijde van de stoomtijd, er momenteel nog 13 van dergelijke locomotiefloodsen bestaan in Nederland. Als er werkelijk nog maar 13 van deze dergelijke loodsen bestaan, kan wellicht gesproken worden over zeldzaamheid. Deze zeldzaamheid zou behoud van deze locomotiefloods dan wellicht rechtvaardigen. Hoofdconclusie: v De locomotiefloods bij Lutskedyk 5 te Stiens heeft in redelijk mate zijn authenticiteit behouden. Tevens vertegenwoordigt de locomotiefloods onmiskenbaar cultuurhistorische en historisch ruimtelijke waarden. Echter gemeten naar welke authentieke cultuurhistorische waarden nog aanwezig zijn en naar de bestaande criteria, is dit naar onze mening niet voldoende om de status als rijksmonument te rechtvaardigen. Als naar landelijke zeldzaamheid wordt gekeken, dan kan wellicht de aangetaste authenticiteit van ondergeschikt belang worden bevonden waardoor de status van rijksmonument wel gerechtvaardigd zou zijn. Deze beoordeling kan echter niet door de gemeente Leeuwarderadeel worden gemaakt. ADVIES Wij adviseren derhalve de gemeenteraad van Leeuwarderadeel op inhoudelijke gronden en op basis van alleen cultuurhistorische en monumentale argumenten, om een neqatief advies uit te brengen aan de Rijksdienst voor de Monumentenzorg inzake de aanwijzing tot rijksmonument van de voormalige locomotiefloods bij Lutskedyk 5 te Stiens. Het gaat hierbij alleen om de locomotiefloods. Het omliggende terrein, het voormalige station en de voormalige restauratie hebben in het geheel van het 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 51