Cuypersgenootschap Enkele opmerkingen n.a.v. het Advies m.b.t. de locomotiefloods te Stiens door de Stichting Steunpunt Monumentenzorg Fryslan: De uniciteit van de locomotiefloods te Stiens: Inderdaad hebben er in Nederland tijdens de "stoomtijd" ca. 300 locomotiefloodsen gestaan, om precies te zijn: 286 stuks, volgens het uiterst gedegen en betrouwbare boek Locomotiefloodsen en Tractieterreinen in Nederland door J.G.C. van de Meene en H. Waldorp uit 1993. Hiervan zijn er nog precies 13 over. Niet dat alle 286 loodsen tegelijkertijd bestaan hebben, maar er is dus wel 274 keer in Nederland een locomotiefloods afgebroken of door andere redenen verloren gegaan. Enkele jaren gelden nog werd de uit 1907 daterende en oorspronkelijk vijf sporen bevattende locomotiefloods te Leeuwarden afgebroken. Locomotiefloodsen waren op vrijwel alle knoop- en eindpunten van spoorlijnen te vinden alsmede op de meeste belangrijke tussenpunten. Typologisch sterk verwant aan locomotiefloodsen zijn werkplaatsgebouwen voor rijtuigen, goederenwagens en ander spoorwegmaterieel. Uiterlijk verschillen deze soms niet veel van locomotiefloodsen, maar vormen toch een feitelijk andere categorie. Een bekend voorbeeid hiervan is de wagenwerkplaats in Amersfoort, waarvoor momenteel ook een aanwijzingsprocedure loopt. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de anno 2006 (onder voorbehoud!) nog bestaande locomotiefloodsen in Nederland, gebaseerd op gegevens van kenners op dit gebied: Plaats: Bouwjaar: Grondvorm: Aantal sporen: Huidig gebruik: Culemborg 1868 recht 1 Terneuzen 1869 recht 2 Nieuweschans 1877 polygonaal 10 Roermond 1879 recht 2 Winterswijk 1885 recht 3 Stiens 1903 recht 5 opslagplaats Assen 1905 recht 1 Roosendaal 1907 recht 6 - Elburg 1908 recht 2 Supermarkt Schoonhoven 1914 recht 2 Busremise? Maastricht 1920 recht 17 Tilburg 1939 polygonaal 6 Zutphen 1948 recht 4 Vrijwel alle locomotiefloodsen hebben met het definitief beeindigen van de stoomtractie (50 jaar geleden) hun functie verloren en bleken voor het spoor in de meeste gevallen ook niet op andere wijze van dienst te kunnen zijn. Hierin is de belangrijkste reden gelegen voor het feit dat deze gebouwen zo zeldzaam zijn Vereniging tot behoud van negentiende- en twintigste-eeuws cultuurgoed in Nederland Onderdeel fabriek Dienstruimte Railion (sterk verbouwd en verkleind) Bronsgieterij (recent gerestaureerd) Dienstgebouw NS LIDL (sterk verbouwd) Dienstgebouw NS Werkplaats Nedtrain, sterk gemoderniseerd Werkplaats Nedtrain Werkplaats Volker/Stevin?

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 56