gerealiseerd indien er vrijstelling van het bestemmingsplan wordt verleend. Dit kan alleen via
een artikel 19 lid 1 WRO vrijstellingsprocedure. Hiervoor is de Raad het bevoegde orgaan.
Wij adviseren uw Raad voor te stellen om in principe akkoord te gaan met het voeren van de
vrijstellingsprocedure en om alvast haar bevoegdheden daartoe te delegeren aan het college.
Argumenten:
De uitbreiding past niet binnen het huidige bestemmingsplan, maar past wel binnen de
uitgangspunten van het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is namelijk gemaakt met de
gedachte bestaande bedrijven te handhaven en onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid
te scheppen om de bedrijvigheid enigszins uit te breiden.
Een pluspunt is dat de oude hokken achter het bedrijf worden opgeruimd ten faveure van de
het nieuwe bedrijfsgebouw.
De moeilijkheid is dat het perceel aan beide zijden grenst aan percelen met de bestemming
"Wonen" en een cateringbedrijf, volgens de Notitie "Bedrijven en Milieuzonering" van de
VNG een grootste in acht te nemen afstand van 30 meter kent voor het aspect "geur". Deze
afstand tot de woonhuizen wordt aan beide zijden niet gehaald. Het gaat in deze notitie echter
om indicatieve normen, hetgeen betekent dat van geval tot geval moet worden gekeken of ook
aan deze normen moet worden voldaan. In het onderhavige geval geldt bij de afstand het
aspect "geur". Hierbij wordt er van uit gegaan dat er een warme keuken in het gebouw
aanwezig is. Dit is overlegd met aanvrager en die heeft aangegeven dat hij zich in dat geval
wil beperken tot een koude keuken. Omdat een koude keuken geen afvoer behoeft zal er
(vrijwel) geen geuroverlast worden veroorzaakt. Derhalve kan worden volstaan met een veel
kortere afstand dan de indicatieve 30 meter die in de Notitie "Bedrijven en milieuzonering"
wordt geadviseerd.
Kanttekenin gen
Financiele toelichting:
n.v.t.
Uitvoering afhandeling:
n.v.t.
Evaluatie:
n.v.t.
Commissie:
In commissie d.d. 5-10-2006 besloten als hamerstuk
Bijlagen: