Beleidsnota 'Sociaal domein in de praktijk' oktober 2014
Uitvoeringsplan gebiedsteam, november 2014
Notitie Vlechtwerk, november 2014
Notitie Inkoop, sturing en financiering BD's Gemeenten Noordwest FryslSn, augustus 2014
Uitgangspuntennotitie inkoop Zorg voor Jeugd Fryslan, augustus 2014
Beleidsplan Dorpshuizen Leeuwarderadeel 2013-2018
Eksperimenteare yn it sosjaai domein, in evaluaasje op haadlinen, oktober 2015
Uitgangspuntennotitie sociaal domein, november 2016
Prioriteit
Beoogd effect
Gebiedsteam Leeuwarderadeel
Een laagdrempelige toegang tot passende zorg.
Werken met plannen van de mensen zelf.
Het streefbeeld is de vitale samenleving.
Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Noardwest Fryslan en Empatec
Een optimale samenwerking tussen gebiedsteam
en backoffice.
Meer mensen door laten stromen naar
(vrijwilligers)werk en daarin samenwerken met
het gebiedsteam.
Mantelzorg en respijtzorg
Overbelasting bij mantelzorgers voorkomen.
Stichting Welzijn Middelsee
Versterking van de nulde lijn.
Gezondheidsbeleid
Verbinding en innovaties in de nulde- en
eerstelijns gezondheidszorg.
Dorpshuizen
Dorpshuizen die fungeren als belangrijke
ontmoetingsplek in de dorpen.
Bibliotheken Noord Fryslan
Bibliotheek dienstverlening in stand houden
waaronder de fysieke vestiging in Stiens.
Huisvesting statushouders
Voldoen aan de wettelijk verplichte taakstelling
huisvesting statushouders.
WAT HEBBEN WE DAARVOOR GEDAAN
Gebiedsteam Leeuwarderadeel
Het gebiedsteam heeft zorg geleverd die de inwoners van de gemeente nodig hebben met gebruik
making van het netwerk. We kunnen constateren dat het werken met de plannen van de mensen
zelf (De Nieuwe Route) nog onvoldoende ingezet is. Dit heeft o.a. te maken gehad met personele
wisselingen in het team. Er was daardoor niet genoeg stabiliteit om deze werkwijze te implemen
teren.
Er heeft in 2016 een 0-meting plaatsgevonden die is uitgevoerd door onderzoeksbureau KWIZ. De
vraag "hoe tevreden zijn de inwoners van Leeuwarderadeel over de toeleiding naar begeleiding en
zorg" lag voor. Uit deze nulmeting blijkt dat mensen over het algemeen tevreden zijn.
Het team heeft zich in samenwerking met de vrijwilligers verder gericht op de doorontwikkeling van
de laagdrempelige toegang. Er is zowel aan de medewerkers, vrijwilligers als de inwoners gevraagd
hoe zij die laagdrempelige toegang ervaren. Hieruit is naar voren gekomen dat de toegang een
positieve werking heeft op de inwoners, met name door de persoonlijke benadering
28 -143