In Leeuwarderadeel zijn alle stappen doorlopen om de aansluiting succesvol te laten verlopen. Zo zijn
onze WOZ-bestanden getest op kwaliteit en consistentie, en zijn onvolkomenheden gerepareerd. In
overleg met Leeuwarden is er desondanks uit kostenoverwegingen voor gekozen om een
alternatieve gegevensuitwisseling te organiseren. In 2017 zal blijken of we hiermee de afnemers van
onze gegevens naar behoren kunnen bedienen.
9.4 Planning Control
Planning Control cyclus
Om invulling te kunnen geven aan de kaderstellende en controlerende taak van de raad zijn in 2016
vijf planning en control producten verschenen: de kadernota, de jaarstukken, de voorjaarsnotitie, de
najaarsnotitie en de programmabegroting. De functie en het moment van verschijnen waren als
volgt:
Verantwoording
Voorbereiden
Beheersen en
sturen
Plannen en begroten
Datum:
Mei
Voorjaarsnotitie
Juni
Jaarstukken 2015
Juli
Kadernota 2017
Oktober
Begroting 2017-2020
November
Najaarsnotitie
Ook is dit jaar het uiterlijk van de P&C-documenten aangepast en opgefrist. Aanleiding was een forse
aanpassing van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) waardoor de presentatie van de cijfers
op onderdelen anders moest. De wijzigingen zijn van beperkte invloed op de jaarrekening 2016, en
worden ten volle doorgevoerd bij de stukken van dienstjaar 2017.
Rechtmatigheid
De accountant voert naast een getrouwheidsonderzoek naar de jaarrekening, ook een
rechtmatigheidsonderzoek uit naar de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balans
mutaties. Ernst Young zal over de boekjaren 2016 en 2017 de accountantscontrole verrichten.
In 2016 is de Financiële verordening vernieuwd. Een aantal wetswijzigingen maakte het noodzakelijk
dat bepalingen in onze verordening werden aangepast. In november 2016 heeft de raad de nieuwe
verordening vastgesteld.
Administratieve organisatie Interne controle
Mede gelet op het feit dat de accountant niet alleen een verklaring afgeeft over de betrouwbaarheid
maar ook over rechtmatigheid, blijft de administratieve organisatie een belangrijke rol spelen.
Jaarlijks worden de meest kritische bedrijfsprocessen onderzocht om te kunnen voldoen aan de eisen
die in het kader van de rechtmatigheid aan de gemeente gesteld worden. Dit betekent dat getoetst
wordt of de gemeente zich houdt aan wet- en regelgeving. In 2016 zijn de processen onder andere
getoetst aan het aanbestedingsbeleid, de financiële verordening ex artikel 212 en het
budgethoudersreglement.
9.5 Communicatie
Binnen onze gemeentelijke organisatie vindt communicatie op twee niveaus plaats.
Enerzijds de interne communicatie. Dit is bijvoorbeeld communicatie tussen u als raad en ons
college, tussen het management of tussen medewerkers onderling.
62 -143