betrokken partijen. De kans is groot dat bij goedkeuring van de statuten door de raad de
opheffingsnormen van de betrokken scholen in de nieuwe gemeente Leeuwarden zullen leiden tot
opheffing van een aantal scholen waaronder die in Hijum.
2. Artikel 17 lid 6 van de wet op het Primair Onderwijs geeft aan dat de statuten van de stichting
van schoolbesturen na fusie) slechts kunnen worden gewijzigd na instemming van de gemeenteraad
van de gemeente waarin de school waar openbaar onderwijs wordt gegeven, gevestigd is.
Instemming kan slechts worden onthouden indien overheersende invloed van de overheid in het
bestuur niet is verzekerd voor zover het openbaar onderwijs betreft. De reikwijdte van dit artikel is
beperkt.
Het toetsingskader wat in de meegezonden concept statuten is aangegeven gaat echter minder ver
dan het kader wat op dit moment in Leeuwarden geldig is. Dit is schriftelijk bevestigd in de brief van
de gemeente Leeuwarden d.d. 1 juni 2017. Er vanuit gaande dat dit toezichtskader ook voor een
nieuwe stichting voor openbaar onderwijs in de gemeente Leeuwarden gaat gelden is het op zijn
minst op dit moment onduidelijk of de "overheersende invloed van de overheid m.b.t het openbaar
onderwijs" op grond van deze statuten na 1-1-2018 voldoende verzekerd is. Het is aan de gemeente
Leeuwarderadeel op grond van de wet ARHI om bij dit soort besluiten die consequenties hebben op
de situatie na de herindeling ook naar het belang van de nieuwe gemeente te kijken. Verder zal er
ook nog een nieuwe uitvoeringsovereenkomst met de betrokken gemeenten gesloten moeten
worden. Ook daarin moet rekening gehouden worden met de situatie na herindeling. Een dergelijke
overeenkomst is er nog niet. Ook op andere punten zijn de concept statuten van Fier-Radius
onduidelijk. Deze worden grotendeels benoemd in de brief van de gemeente Leeuwarden d.d. 24 mei
2017.
3. Fier en Radius kunnen na een raadsbesluit tot uitstel juridische stappen ondernemen en
schadeclaims indienen. Die mogelijkheid moet meegewogen worden in de besluitvorming. Voor
zover wij het nu kunnen overzien zullen dergelijke acties niet veel kans van slagen hebben, maar
helemaal uitsluiten kunnen we dat niet. Alternatief zou zijn dat de raad de statuten niet goedkeurt
voornamelijk op grond van het verschil in toetsingskader nu en na herindeling. Ook in dit geval zijn
bezwarenprocedures en schadeclaims niet uit te sluiten. Voordeel van gerechtelijke procedures is
wel dat er duidelijkheid komt. Nadeel is dat de consequenties van de herindelingen niet
meegenomen kunnen worden.
Derde optie is dat de raad de statuten goedkeurt. Dit zal naar verwachting geen verdere juridische of
financiële claims van Fier Radius opleveren. Echter in dat geval zal de nieuwe gemeente Leeuwarden
dan naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst wel met sluiting van scholen akkoord moeten gaan.
Financiële toelichting
Het in de statuten vastgelegde toezichtskader is van belang voor de invloed van de gemeente op met
name de financiële situatie op het schoolbestuur. Bij grote tekorten en tekortschietend bestuur is
uiteindelijk de gemeente verantwoordelijk voor de staat van het openbaar onderwijs. Gemeenten
worden in die gevallen vaak genoodzaakt om bij te dragen in tekorten. Helaas zijn daar in de regio
een aantal voorbeelden van te vinden.
Uitvoering/afhandeling
Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius zullen geïnformeerd worden over het raadsbesluit.
Evaluatie:
n.v.t.
Conclusies Raad le behandeling:
n.v.t.