laten brengen voor een of meer leden uit het algemeen bestuur tot lid van het dagelijks bestuur. Dit
betekent dat wij c.q. de gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden dan mogelijk geen enkele of
beperkte invloed heeft op die benoeming. Uit de conceptstatuten blijkt immers niet hoe het
'toezichthoudende deel' van het algemeen bestuur wordt gevormd.
Hiernaast stellen Fier en Radius dat de wijze van voordracht en benoemingen van de nieuwe
besturen verder is uitgewerkt in het huishoudelijk reglement. Dat huishoudelijk reglement is ons niet
bekend en bevat dus mogelijk bepalingen over de benoeming van het 'toezichthoudende deel' van
het algemeen bestuur. Overigens wordt ook het huishoudelijk reglement niet genoemd in de
statuten.
Op punt 2 uit de brief van 24 mei 2017 van het college van B&W van Leeuwarden reageren Fier en
Radius niet. Dat betreft de opmerking dat voor een besluit tot ontbinding van de Stichting voor
Openbaar Onderwijs, naar het oordeel van de gemeente Leeuwarden, de goedkeuring van de
gemeenteraad nodig is. De conceptstatuten van Fier en Radius voorzien daar niet in.
Hetzelfde geldt voor punt 3 uit de brief van 24 mei 2017 inzake een besluit tot fusie dan wel splitsing
van de Stichting voor Openbaar Onderwijs.
Evenmin reageren Fier en Radius op het standpunt van B&W van Leeuwarden dat hij (dan wel de
gemeenteraad van Leeuwarden) voorafgaand aan de oprichting van de fusieorganisatie de beoogde
bestuursleden wenst te kunnen benoemen, omdat anders bij voorbaat in strijd wordt gehandeld met
artikel 7, aanhef en onder c, onderdeel 1, van de conceptstatuten, waarin staat dat de gemeenteraad
de leden van het algemeen bestuur benoemt.
Fier en Radius kunnen een bezwaarschrift indienen tegen het besluit van de gemeenteraad om niet
in te stemmen met de statuten. In het kader van de te maken volledige heroverweging in bezwaar
kan door Fier en Radius verstrekte aanvullende en verduidelijkende informatie worden meegewogen
bij de totstandkoming van de beslissing op het bezwaarschrift van Fier en Radius. De kans is groot dat
die beslissing op het bezwaarschrift uiteindelijk wordt genomen na 1 januari 2018, zodat de
gemeenteraad van Leeuwarden daarin het laatste woord heeft.
Kanttekeningen:
1. Fier en Radius kunnen na dit raadsbesluit juridische stappen nemen en een schadeclaim indienen,
nu zij stellen 350.000.- per jaar aan schade te lijden wanneer de fusie niet door zou gaan
Juist vanwege de dreiging van een schadeclaim is dit conceptbesluit voorgelegd aan het college van
B&W van Leeuwarden, omdat de gemeente Leeuwarden vanaf 1 januari 2018 rechtsopvolger is van
de gemeente Leeuwarderadeel. Het is dus de gemeente Leeuwarden die dit risico loopt. Het college
van B&W van Leeuwarden acht dit risico echter aanvaardbaar, gezien haar brief van 13 september
2017. De schadeclaim van Fier en Radius zal overigens pas slagen, wanneer komt vast te staan dat de
gemeenteraad een onrechtmatig besluit heeft genomen. Bij de beoordeling van die vraag wordt
gekeken naar de stand van zaken ten tijde van dit besluit. Wanneer er op een later moment
(bijvoorbeeld na het doorlopen van de bezwarenprocedure) dus toch nog een ander besluit wordt
genomen dan het nu voorgestelde besluit, wijzen wij op het volgende. Indien een gewijzigd besluit
het gevolg is van bijvoorbeeld de uitkomst van het Jellumer beraad, de aanpassing van de
conceptstatuten overeenkomstig het Leeuwarder toezichtmodel of de verduidelijking van de
conceptstatuten naar aanleiding van de gestelde vragen, dan hoeft een op die gronden gewijzigd
besluit nog niet onrechtmatig te zijn. De feiten en omstandigheden verschillen dan immers.
2. Er bestaat verschil van inzicht over de wettelijke basis
Fier en Radius lijken het er in eerste instantie mee eens te zijn dat er sprake is van nieuwe statuten