4 dat dit struktuerplan net de rjochtskrêft hat fan in ütwreidingsplan Dat hjir in bidriuw yn syn steat as sadanich oantaeste wurdt, is in biswier, dat wol bestiet en B. en W. soenen leaver hawwe, dat dit net it gefal wie, mar it is, lyk as de hear Van der Veen ek al yn syn antwurd op it bitooch fan de hear Santema oanfierd hat, net dwaen- lik om hjir „ho" to halden. Hwannear't in stêd, in konglomeraesje fan 80.000 minsken, bihoefte oan sa'n kompleks folkstüntsjes hat en it hat tige düdlik bliken dien, dat dit it gefal is, hwant der binne wit- hoefolle oanfragen en der kin net oan allegearre fol- dien wurde dan moat it der oan de perifery fan 'e stêd komme. En dêr folget üt, dat in bidriuw, dat der is, fordwine moat. It is bigreatlik; men kin der lang en breed oer prate en men kin it bitreure, mar it kin net oars. Men kin freegje, hwerom dit plak ütsocht is. Spr. kin hjirop antwurdzje, dat dizze groun tige gaedlik is foar in folkstüntsjekompleks. Der is in advys fan de Ryks- tünboukonsulint oer ynwoun en dêryn is dit bipaeld nei foaren kommen. It tredde biswier fan de hear Santema, dat it terrein in rommelige yndruk meitsje soe, hat spr. al bisprutsen, doe't hy de hear Drentje antwurde en itselde jildt foar it biswier fan de hear Rutkens. De heer Drentje wil graag een poging wagen om in tweede instantie, als het enigszins kan, nog boeiender dan zojuist te spreken om de wethouder te overtuigen. Deze vergeet meer dan één belangrijk ding. Om te be ginnen de omstandigheid, dat de afstand van de stad tot dit toekomstige volkstuincomplex ook hier in Leeu warden het karakter van de volkstuin zal veranderen. Tot dusverre hadden de meeste volkstuinders hun tuintjes behoorlijk dicht in de buurt en wanneer men nu eerst 2 km of meer moet fietsen om bij zijn tuintje te komen, wordt dat karakter zeker wel anders. Spr. heeft met verschillende volkstuinders hierover gesproken en dezen zeiden: als wij daar zo'n eind voor moeten fiet sen, willen wij geen tuin meer hebben. Dan komt men hier dus in precies hetzelfde schuitje, als in de grote steden en daardoor wordt hier dan misschien ook de waarde van de actieve recreatie belangrijker in ver houding tot de andere waarde. Spr. kan dit ook nog met een paar cijfers illustreren. Op het ogenblik is het aantal volkstuinders in Huizum 400. Dit terrein biedt plaats aan 500 a 600 tuinders. Van die 400 Huizumers zal een aantal de volkstuinen niet zo ver van huis wil len hebben; dus dat houdt in, dat ook mensen uit Leeu warden aan hun trekken zullen komen Voor dezen zal de afstand echter nog groter zijn dan voor de Huizu mers. Wat het brengen van de grootte van de gebouw tjes van 4 op 6 m2 betreft, de wethouder zegt, dat hij daarin niet mee kan gaan. Spr. vindt 4 m2 totaal onge schikt, en wel om de volgende reden: als het gebouwtje uitsluitend moet dienen voor het opbergen van gereed schap, dan is 4 m2 te groot en is 2 m2 al voldoende. In een hokje van 4 m2 zou men zelfs een groot landbouw werktuig als een tractor kunnen stallen. En dat is niet de bedoeling; 4 m2 is vlees noch vis. 6 m2 lijkt spr. ech ter toch werkelijk veel beter. Stelt men meer eisen, dan is 4 m2 beslist te weinig. Als men de volkstuincomplexen in andere steden beziet spr. noemt Groningen, Utrecht en Amsterdam dan vindt men daar ook diezelfde kleine gebouwtjes; een groot aantal daarvan voldoet niet aan behoorlijke eisen, zoals de heer Van der Schaaf en ook de heer Santema opmerkten, maar er zijn ook juweeltjes tussen, gebouwtjes, waarvan men direct ziet, dat ze door de man met de kleine beurs daar zijn neer gezet en dat die er zijn genoegen aan beleeft. Als men hier deze mogelijkheid niet toestaat, can kan men be slist niets anders verwachten, dan gereedschapshokken, waaraan niets, maar dan ook niets ter verfraaiing wordt gedaan. Maakt men daar een dagverblijfje van, dan ko men de vrouwen mee regeren; (men bemerkt het al, het begint weer boeiend te worden); zij willen de huisjes in het voorjaar schoonmaken, hanteren de witkwast, hangen kleurige gordijntjes op en zullen de mannen zo ver weten te brengen, dat de zaak een kwastje verf aan de buitenkant krijgt. Zij zullen zorgen voor een passende begroeiing, zij vragen, of de mannen een hees tertje hier en een hegje daar willen planten en zij zullen hen misschien ook zover krijgen, dat zij een paar vier kante meter gaan reserveren voor bloemen, kortom, het nuchtere, zakelijke, rommelige geval zal verdwijnen en men zal de fleurige en propere bedrijvigheid van dc Friese huisvrouw daar kunnen herkennen. Wat de recreatie betreft, wanneer man en vrouw ge zamenlijk gezellig wat in hun tuintje bezig zijn in de vrije natuur, is dat pas werkelijk recreatie. Dat krijgt men niet, dat de man 's Zaterdagsmiddags op de fiets naar de tuin gaat, daar haastig het noodzakelijkste werk doet, omdat hij ook wel eens vrij wil zijn en dan met fietstassen vol groente voor de eerste dagen van de week weer naar huis zeult. Dat is geen recreatie, maar al leen verlenging van de werkweek. Het is dan ook om deze practische reden, maar ook op ideële grond en vooral ook met het oog op de aesthetica, dat spr. blijft vasthouden aan wat hij in eerste instantie heeft gezegd en het is daarom, dat hij graag een voorstel daartoe aan deze beraadslaging zou willen toevoegen. De Voorzitter leest het reeds aangekondigde voorstel van de heer Drentje aan de raad voor. „Ondergetekende stelt voor de verklaringen, voorko mende op de tekening, behorende bij het voorstel tot partiële herziening van het uitbreidingsplan, punt 15 van de agenda, te lezen als volgt: „gronden, bestemd voor volkstuinen, welke na goedkeuring door B. en W. uitsluitend mogen worden bebouwd met één verdieping hoge en voor bewoning bestemde gebouwtjes met een oppervlakte van 6 m2. B. en W. kunnen voorts t.a.v. plaats, afmetingen, inrichting, materiaal en kleuren, na dere eisen stellen". Het voorstel is ondertekend door de heren Drentje en Fennema. Het kan deel uitmaken van de beraadslagingen. De hear Santema soe de hear wethalder en tagelyk ek de hear Van der Veen dit sizze wolle: it is eigentlik in lyts bytsje tragysk, dat Ljouwert, dat it sintrum fan agrarysk Fryslan is, aloan needsake is in oanfal op de agrariërs to dwaen. En as de hear wethétlder sa planüt en sa kaldwei seit, dat de inkeling (de boer) dit alle gearre mar ündergean moat, omdat it to'n goede komt oan oaren (de folkstünders), dan fynt spr. dit wol in bytsje tragysk. Hy wol it hast net sizze, mar it liket wrychtich wol, as is men yn dit stik fan saken hy wol lykwols hielendal net misledigjend wêze yn in bipaeld lan, hwer't men Kolchozen hat. Hy hoecht der fierders neat oer to sizzen; it is miskien hwat hurd. Hy hopet, dat men it him net sa swier oanrekkenje sil. Hy makket der lykwols biswier tsjin, dat de inkeling hjir eigentlik alles opjaen moat, omdat soks it greate gehiel to'n goede komt. Dat skeint syn rjochtsgefoel. De hear G. de Jong freget, oft it ek mooglik is, dat, as sa'n saek yn bihanneling is, de bilanghawwenden der birjocht fan krije. It docht bliken. dat dyjingen, dy't it oanbilanget, der wierskynlik neat fan witte. Spr. hat it ek net yn 'e krante sjoen en sa binne der forskate lju. It hat him hiel frjemd talike, dat der gjin biswieren ynkommen binne. De hear Van der Schaaf (weth.) wol bigjinne mei de biantwurding fan de hear De Jong. Dizzesil der mei bikend wêze, dat it deponearjen fan it ütwreidingsplan foar de lju, dy't it ynsjen wolle, ensfh. in wetlike pro- sedure is, hwer't B. en W. har oan to halden hawwe. Eltsenien is hielendal frij om de krante goed, sekuer of hielendal net to lézen, mar de wei, dy't de wet dêrfoar oanwiisd hat, is foldwaende en spr. soe ek net in bettere wei witte. Men kin der ek net bést in gewoante fan meitsje om de bilanghawwenden üt har tinte to lokjen en to sizzen: Kom nou asjebleaft mei biswierskriften! Dat leit ek net op de wei fan B. en W. Spr. wol mar sizze, dat dizze prosedure jildt en ek al in tiidlang jil- den hat en salang as dy jildt, sil men der jin wol oan halde moatte. Great üngemak komt der ek net fan en hwannear't it de bilanghawwenden sa. skriklik heech sitte soe, hiene hja wierliken ek de wei wol fine kinnen. Mei de hear Santema is spr. hast hwat forlegen. Dy hie it oer Kolchozen, mar dat is neat, dat wit de hear Santema ek wol. Kolchozen binne boeren, dy't yn mien- skippen twongen wurde, mar folkstünders en boeren binne hjir stêdslju. Mar de hear Santema wol troch it brüken fan dit grauwe wurd natuerlik efkes in dramatysk effekt op- roppe, lyk as hy seis seit, n.l. dat hjir in yndividueel bidriuw troch de stêd fordreaun en ynslokt wurdt. Fan dat forskynsel kin men de eamst ynsjen en it bitreure, mar oan de oare kant is dit nou net it earste gefal, dat him sa foardocht. De hear Santema kin ek, as hy de stêd omfytst, de pleatsen oanwize, dy't sa njonkelytsen troch de stêd ophapt binne en dy't op nominaesje steane. It is in historysk proses, dat in stêd, dêr't libben yn sit, groeit, mar dat net allinnich. Fan Adam óf hat it sa west, dat mienskippen oare, dy't tsjin har oanlizze, fordriuwe en yn har opnimme. It is net sa, dat de stikken groun, hwer't it hjir om giet, forneatige wurde en dat de boer ta de hongerdea foroardiele wurdt. In drama, alteast yn dy sin, is it net. Hjir is lykwols in man, dy't syn groun öfstean moat foar, neffens spr., in heger doel. Mar hy wurdt net de woastine ynjage of op 'e strjitte set. Hy krijt forgoeding foar de skea, dy't hy lit en op in oar plak yn üs goede lan kin hy in pleats krije. Hoe moat it oars? Wol men dan, dat oeral, hwer't de boer wen net, de stêd net komme mei? De hear Santema jowt net in alternatyf; hy wiist net oan, hoe't de stêd him dan wol ütwreidzje moat. Spr. komt nu tot het voorstel van de heer Drentje, dat deze in eerste instantie al heeft toegelicht. Op de gronden, die spr. heeft aangevoerd, toen hij hem in eerste instantie antwoordde, is hij dus van mening, dat dit voorstel niet voor aanneming in aanmerking komt. Het gaat hier om een volkstuincomplex met een per manente bestemming, maar een bestemming, die in ster ke mate een nuts-karakter draagt en dus niet dat van buitenhuisje of dagverblijf. Dat is vandaag de dag niet het karakter van de volkstuin in Leeuwarden. Nu heeft de heer Drentje daar nog verschillende punten bij aan geroerd, die naar spr. meent, niet allemaal dwingend tot dit voorstel leiden. Hij heeft bijv. gezegd: er zijn mensen, die 2 km afstand van hun huis naar de volks tuin te ver vinden, maar daar staat tegenover, dat, toen het Departement tot Nut van 't Algemeen onlangs de hand had gelegd op een complex, dat ook op 2 km af stand lag, er zo'n 300 gegadigden waren. Er bestaat dus niet de minste vrees, dat er te weinig belangstelling- voor deze terreinen is. Ook al zouden er geen gebouwtjes staan, zou die nog zeer voldoende zijn; dat is overtui gend en duidelijk gebleken. Er zal dus voldoende animo zijn, ook als de mensen heen en terug moeten, er niet kunnen verblijven. Wanneer de ontwikkeling van het volkstuinkarakter in de gemeente Leeuwarden duidelijk een andere richting zal uitgaan na verloop van jaren, zal het gemeentebestuur natuurlijk de eerste zijn om die ontwikkeling te constateren en eventuele plannen daarbij aan te passen. Nu is het naar spr.'s mening nog niet de tijd om dat te doen. Bovendien is hier een maxi mum gesteld en spr. mag de heer Drentje er op wijzen, dat, wanneer de oppervlakte voor de gebouwtjes zou worden gewijzigd van 4 m- in 6 m2, dit niet tot gevolg zou hebben, dat daar inderdaad huisjes van 6 m2 zou den komen. Er zouden huisjes komen, die degenen, die ze zouden gebruiken, kunnen betalen; wanneer er iemand zou zijn, die er een heel eenvoudig gevalletje wil hebben en er een hutje neerzet van 2 m2, is er geen mens, die dit zal beletten. B. en W. hebben een zekere bevoegdheid, maar zij zullen niet gaarne de afmetingen van deze gebouwtjes tot 6 m2 willen opdrijven, omdat de volkstuinder het ten slotte moet betalen; dus het doel, dat de heer Drentje beoogt, wordt in zijn voorstel niet verwerkelijkt en daarom meent spr. de raad dit toch te moeten ontraden. Men moet eerst even zien, hoe zich dit ontwikkelt en wanneer duidelijk de tendens in een andere richting gaat, zullen B. en W. zeer zeker hun conclusies trekken. Spr. zou dus de raad minzaam in overweging willen geven het voorstel van B. en W. te aanvaarden. De Voorzitter stelt voor de beraadslagingen te be sluiten en het voorstel Drentje-Fennema, dat als een amendement kan worden beschouwd, eerst in stemming te brengen. Dit wordt verworpen met 22 stemmen tegen en 12 stemmen voor (die van de heren Bootsma, Wier- sma, Pols, mevr. Heijmeijer en de heren Santema, Drentje, Van den Brink, Van Balen Walter, Fennema, Ras, Rutkens en Van der Veen). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 16 t.e.m. 19 (bijlagen nos. 99, 104, 110 en 113). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 20 (bijlage no. 115). In een periode, waarin, aldus de heer Rutkens, de lo nen steevast het loodje leggen in de wedloop met de prijzen en de koopkracht van het inkomen der werkers systematisch en doelbewust wordt ondermijnd, terwijl aan de andere kant de winsten der grootondernemers fantastische afmetingen aannemen en vele millioenen van het volksinkomen worden verspild aan een waan zinnig opgeschroefde bewapening, kan het niet anders, of het vraagstuk van de lonen plaatst zich in het mid delpunt van de belangstelling. In zo'n periode leven wij thans. De arbeiders eisen hun gerechtvaardigde aandeel in de welvaart op; zij verlangen een behoorlijke waarde ring van hun arbeid en een menswaardig bestaan. Bij de toekenning van de 6 loonsverhoging hebben wij met nadruk gewezen op het feit, dat de ambtenaren deze verhoging als onvoldoende hebben aangemerkt. Bij de behandeling van de gemeentebegroting voor 1955 hebben wij met citaten uit de „Nieuwe Eeuw" nog maals gewezen op de onvoldoende beloning voor de amb tenaren; in dit verband hebben wij vastgesteld, dat, in dien de regering er niet toe over zou gaan een prijzen- stop in te voeren, de arbeiders opnieuw genoodzaakt zouden worden de strijd voor verdere loonsverhoging in te zetten. Vooral hebben wij toen gewezen op de zeer grote ontevredenheid in de ambtenarenwereld. De amb tenaren toch hebben alle reden om hun ontevredenheid niet meer onder stoelen of banken te steken; zij vooral trekken in de na-oorlogse jaren aan het kortste eind. De cijfers van het C.B.S. tonen dit overduidelijk aan; aan de hand van deze cijfers zien wij het volgende beeld. In 40 takken van de nijverheid steeg het aantal punten tot 234 (als wij de lonen van 1938'39 op 100 stellen), in de landbouw tot 361, in de administratieve groepen tot 215. Voor het overheidspersoneel was dit als volgt: rijkspersoneel 204; lager personeel 215; middelbaar personeel 201; hoger personeel 188. Uit deze cijfers van het C.B.S. zien wij dus, dat de grootste stijging in de overheidssector gelijk is aan de geringste stijging in de particuliere sector. Deze cijfers brengen voor ons geen nieuws, maar zij zijn belangrijk als een bevestiging van datgene wat alle ambtenaren en werklieden reeds lang uit ervaring we ten, n.l., dat hun salariëring allertreurigst is en hoe langer hoe meer achter blijft. In de ambtenarenwereld is het zo, dat men buiten overwerk niet in staat is om de inhoud van het loon zakje wat groter te maken, hetgeen in de particuliere bedrijven wel het geval is. In onze gemeente gelden lonen van bijv. f 53,en f 58,bruto, zoals bij de Ge meentereiniging, terwijl straatmakers lonen van f54, en f 55,hebben. In de particuliere sector zijn deze veel hoger. Die verhoudingen gelden ook voor de administra tieve groepen. De achterstand in de salariëring heeft voor het overheidspersoneel catastrofale gevolgen. Tegenover deze situatie kan en mag het overheids personeel niet onverschillig blijven. Elke ambtenaar heeft tegenover zijn gezin en tegenover het Nederlandse volk, dat zijn dure belastinggeld niet voor niets betaalt, de plicht om aan de geschetste wanverhoudingen een einde te maken. De enige oplossing is een behoorlijke salariëring. Dat die terdege wordt verstaan, bewijst de groeiende stroom van protesten tegen het salarisbeleid van de Drees-Beel-regering; dat bewijst ook de mach tige eensgezinde strijd van het Amsterdamse overheids-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1955 | | pagina 3