22 23 van onder de indruk gekomen en, mogelijk afbreuk doende aan wat ik nu net heb gezegd, mag ik het on deugendheidje lanceren, dat misschien de gelegenheid kan worden geschapen, dat de heer De Jong straks het laatste stemt. De Voorzitter: Van mijn kant, met het oog op het nachtelijk uur, slechts enkele slotopmerkingen. Ik ver gelijk niet de verschillende gesubsidieerde projecten, want zij zijn aan elkaar ongelijksoortig, maar ik wil de heer Heidinga erop wijzen, dat b.v. wat het Frysk Orkest betreft, 40% van een bepaalde groep vaste kos ten wordt gesubsidieerd door het Rijk, 40% van een grotere groep vaste kosten door de Provincie en de ge meente Leeuwarden en 20% van die kosten door de overige gemeenten. Op deze subsidiëring en vaste kos ten was ook het oorspronkelijke voorstel in februari gebaseerd. De Raad heeft dit naar ons teruggewezen, juist attenderende op de noodzaak om in het subsi diëringssysteem een duidelijke prikkel te laten voor het bestuur van de Sportclub Cambuur. En dat dat is hier mee m.i. duidelijk bereikt. Ik ben de heer Vellenga nog een antwoord schuldig op zijn opmerking over de sporthallen. Ik hoop, dat wij in staat zijn in de eerste maanden van 1967 hier voor een volledig plan in te dienen. Verder kan ik U vertellen, dat de vloeren in de Frieslandhal in vèrge- vorderde staat van uitvoering zijn; die kunnen begin maart in gebruik worden genomen t.b.v. de zaalsport. Mag ik vragen wie stemming verlangt over het voor stel van B. en W. De heer Heidinga verlangt stemming. De Voorzitter: De heer Vellenga heeft een kleine ondeugendheid gesuggereerd, maar een voorzitter van een raadsvergadering kan zich zoiets niet veroorloven. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen met 21 tegen 15 stemmen, die van mevr. Ringenaldus-van der Wal en de heren Kingma, Santema, Klomp, Visser, en Ir. van Balen Walter, mevr. Mr. Veder-Smit en de heren G. de Vries, De Jong, Miedema, Reehoorn, Ir. Rijpma, Heidinga, Mr. van der Veen en Boomgaardt. De Voorzitter: Mag ik even de handen zien van degenen, die er voor zijn de agenda af te werken? Stemmen: De meerderheid is voor. De Voorzitter: Die meerderheid is mij te klein. Stemmen: Afwerken! De Voorzitter: Dan gaan we de agenda afwerken. Het zal aan de Raad liggen, hoelang dit duurt. Punt 22 (bijlage no. 397). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 23 (bijlage no. 398). De heer Schönfeld: Zou het geen aanbeveling ver dienen, dat de Raad een commissie benoemt als haar afgevaardigde, nu de wet in deze is gewijzigd? Het College kan dan in overleg met de raadscommissie de bevoegdheid uitoefenen. De hear Klomp: Us fraksje hat it fansels ek efkes hawn oer de delegaesje oan B. en W. op it stik fan for- kearsmaetregels. De konklüzje wie: it moat mar troch- gean. As de Rie hjir ek oer elk buord prate soe, dan koene wy elke wike wol by elkoar komme. Wy soene it lykwols tige op priis stelle, as B. en W. op geregelde tiden -om it fearnsjier of om it healjier, analooch oan de ünderwiisbineamingen de Rie in oersjoch jaen woene fan hwat der bard is. Dan hiene wy ris efkes gelegenheit om der in krityske noat by to pleatsen of om suggestys to dwaen. Wy binne wol tige binijd hwat it antwurd hjirop is. De Voorzitter: Ik zou de suggestie die de heer Schönfeld doet, willen verwijzen naar het overleg m.b.t. de commissies, dat toch binnenkort moet worden ge voerd en daarin kan dus ook de „verkeerscommissie" aan de orde komen. De hear Klomp kin ik sizze, dat der neat op tsjin is dit soart bisluten ek yn it reade mapke to lizzen, sadat de riedsleden der kennis fan nimme kinne. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 24 (bijlage no. 394). De hear Boomgaardt: Ik fyn dit in nochal delikate kwestje en it soe spitich wêze, dat wy in bytsje oerhas- tich bislisse soene op dit biropskrift. Myn earste fraech is: Is yn forban mei dit birop de hierautokommisje ek frege? Dizze kommisje hat yn- dertiid ek advisearre oer de ynfiering fan it goat- syteem en neffens my hat de Rie nou ek wol forlet fan in advys fan dy kommisje. Hjir spilet n.l. mei, hwat hast yntern is tusken de eksploitanten fan dizze auto's. Ut de stikken blykt, dat ek de hear Van Eijck wol op in bipaeld punt in soepele halding oannimme woe. Ik soe wolle, dat wy oer dizze kwestje eigentlik pas prate en bislisse, neidat wy in advys fan de kom misje krigen hawwe sille. Mar sa't it nou stiet, kinne wy, tinkt my, op it forsyk om de foarrang oan de fa. Wiersma to herstellen, net yngean. Soe der lykwols net in oplossing to finen wêze yn de foarm dy't ik nou oanjaen wol? Oan twa auto's fan de Zilvertax fan de hear Van Eijck is in rjocht jown om yn de goat foar it stasjon to stean. Is it nou wol réeel en in korrekte ütfiering fan de regeling, dat oare auto's fan de Zilvertax bitreklik fluch ynskouwe, sadré mar ien fan de weinen fan de hear Wiersma fuort is? Yn ider gefal blykt üt dizze stikken, dy't de fa. Wiersma ynstjürd hat, dat der op itselde momint forskillende auto's mei it stasjonswurk oan'e gong binne, fan de Zilvertax mear as twa ta- gelyk. Ik soe it wol tige bilangryk fine, dat de kom» misje neigiet, oft dat al of net yn oerienstimming ach- te wurde kin mei de tastimming, sa't dy troch it Kol- leezje oan de bilanghawwenden jown is. En ik soe dit punt mar ütstelle wolle en yn de Rie bihannelje, neidat der in advys fan de kommisje ynkommen is. De heer Schönfeld: In aansluiting op wat de heer Boomgaardt naar voren gebracht heeft, zou ik nog een enkele opmerking willen maken. In Uw voorstel aan de Raad staat o.a. vermeld, dat de gemeentelijke over heid in de eerste plaats rekening dient te houden met het algemeen vervoersbelang en tevens zoveel mogelijk met de positie van de plaatselijke ondernemers. Verder op staat, dat het aantal wagens, waarover een onder nemer beschikt, voor het publiek van belang is. Hoe meer wagens, des te groter dienstbetoon. Gezien deze door Uw College aangehaalde argumenten, komt het mij gewenst voor, dat op korte termijn ook de zesde stand plaats uitgegeven wordt. Ik hoop dienaangaande later met een voorstel te komen, aangezien dit thans niet aan de orde gesteld kan worden. De hear Santema: Ik haw by it bistudearjen fan de stikken dochs in minder plezierich gefoel krigen. In ündernimmer dy't foar de oarloch altyd al mei syn auto's it stasjonswurk forsoarge hat, krijt nou ynienen net mear de foarrang. Wy mochten in aid rjocht siker wier wol respektearje. Ik fyn dit in saek dy't oan alle kanten ta in gefoel fan ünbinlikheit oanlieding jowt. Hwant in twadde ündernimmer, dy't dêr nou mei twa auto's komme sil, hat net iens de forplichting, dat dêr ek altyd in auto fan him stean moat. De üntjowing fan dizze saek, mei it tillefoanwurk neist it stasjons wurk, is dochs wol eat, hwat him in seker rjocht jowt. Binne der yn de hiel lange tiid, dat hy dêr stien hat, dingen oan to wizen, dat hy syn plicht net neikommen is Dêr blykt neat fan. En dêrom stiet it my wol hwat tsjin, dat him, as de nou ütstelde regeling ynfierd wurdt, de foarrang üntnommen wurdt. Ik soe de hear Wiersma en syn bruorren wol it rjocht halde litte wol le, dat sy fan aids al hiene. De Foarsitter: Ik soe bigjinne wolle by hwat de hear Santema it aide rjocht fan de hear Wiersma neamt. By herhelling hawwe yn de Rie oan de oarder west de adressen fan de hear Van Eijck m.b.t. de bi- setting fan de taksjestanplakken en troch meiwurking fan de Rie hat hy ien of twa plakken krigen. Fierder hat ek by herhelling yn de Rie oan de oarder west in bettere organisaesje fan de stanplakken fan de taksi's by it stasjon en yn oerliz tusken Rie en B. en W. is just de oplossing socht yn de rjochting fan it goat- systeem. De konsekwinsje fan dit systeem is, dat de foarste auto biset wurdt en dat men fan efteren öf oanslüt. Der binne op it stuit fiif plakken en dy binne foldwaende om yn de bihoefte to foarsjen. Fierder wol ik derop wize en dat dan yn oanslu- ting op itjinge de hear Boomgaardt seit Der is yn de hierautokommisje jierren lang rieplachte oer dizze regeling en de bislissing fan B. en W. birêst op in ad vys fan dy kommisje fan augustus 1966. It adres fan de hear Wiersma bringt gjin inkel feit nei foaren, dat net earder, by it ütbringen fan it advys, oan de oarder west hat. Der stiet gjin sprüt nijs yn. It bislüt fan B. en W. haldt yn, dat de fa. Wiersma stanplak ynnimt mei trije auto's en de fa. Van Eijck mei twa en dat sy yn oerliz meiinoar forplichte binne to soargjen, dat rid- likerwize, ta bioardieling fan B. en W., it stanplak bi- set bliuwt. En dêrmei is, tocht ik, alles sein, hwat om dit adres hinne sein wurde kin. Dizze regeling hat jierren yn bisprek west. De hear Wiersma wist der ek altiten fan; it is in konsekwinsje fan it systeem, dat de Rie seis ek wold hat en de Rie komt neffens my net fierder as it pré-advies fan B. en W. oan jowt. De hear Boomgaardt: Ik fyn it nedich earst in ad vys to freegjen oan de hierautokommisje; dan krijt de Rie dus in advys fia B. en W. of in ütspraek oer de fraech, oft it wol réeel is, dat de Zilvertax yn wêzen mei mear as twa taksi's stasjonwurk docht. Jo kinne der wol de holle oer skodzje, mynhear de Foarsitter, mar ik wol it dochs yn de foarm fan in moasje oan de Rie freegje. Ik fyn it nedich om ta in forant- wurde bislissing to kommen dat men, as men in biropskrift m.b.t. dizze matery krijt, dit ek noch bi» oardielje to litten troch in kommisje fan deskundigen, dy't yn dizze saek geregeld mei advisearre hat. Ik fyn it in bytsje spitich, dat dat net bard is, al binne der gjin foarskriften, dat it Kolleezje dat dwaen moast. De gefolgen fan dit bislüt fan de Rie binne neffens de ynformaesje dy't ik krigen haw, tige yngripend foar de bidriuwsfiering fan de fa. Wiersma. (De hear Venema: Dan moet die hiermee naar haar organisatie gaan. Ik soe de folgjende moasje oan de Rie foarlizze wol le: ,,De Raad verzoekt B. en W., alvorens een beslissing te nemen over het beroepschrift van de fa. J. Wiersma Kzn. Zn. een advies hierover van de huurautocom missie te vragen en aan de Raad voor te leggen". De heer Venema: Ik begrijp deze situatie niet. De huurautocommissie bestaat al jaren en als ik het goed heb, dan is zelfs ook de fa. Wiersma erin vertegen woordigd. De commissie heeft de bestaande regeling des tijds met algemene stemmen aangenomen. Men praat over voorrechten, maar deze man heeft dan ook nog een voorrecht: hij staat met drie wagens in de goot en de anderen maar met twee. Men moet het niet over drijven door te zeggen: Dat voorrecht had Wiersma al van vóór de oorlog. Ik ken dat zaakje een beetje. In die tijd was het geen beste. De werknemersorgani saties hebben hem „weg gestaakt". Dat wil ik hier nog wel even vaststellen. De hear Miedema: As yndied wier is hwat de hear Venema seit, soe ik sizze: akkoart mei dit ütstel. Mar persoanlik haw ik sterk de yndruk, ek üt hwat ik heard haw hjir en dêr, dat de hear Van Eijck, sadré der ien auto fan sines fuort is, wer in auto yn de goat set. Dêrüt folget, dat hy net mei twa, mar mei mear auto's dielnimt. Dan wurdt yndied it foardiel en it foarrjocht fan de hear Wiersma bisünder lyts. Ik soe wolle, dat it Kolleezje sadanige maetregels nimt, dat de hear Van Eijck maksimael mei twa auto's oan it stasjonswurk dielnimt. Docht it dan bliken, dat der op in bipaeld momint to min auto's binne foar stasjonswurk, dan kin it Kolleezje it seisde stanplak ütjaen. En dan kin dus yn dy kommisje oerliz pleats fine, hokker ündernim mer dat plak hawwe moat. Mar it is net réeel, dat, as oan de hear Wiersma trije plakken weijown binne, en oan de hear Van Eijck twa, de léste mei mear as twa auto's dielnimt. Ik liz de folgjende moasje oan de Rie foar: „De Raad verzoekt B. en W. maatregelen te nemen, zodanig, dat de fa. Van Eijck met niet meer dan twee auto's aan dit stationswerk kan deelnemen". De Voorzitter: Ik wil U niet onthouden, dat in de regeling, die ter visie heeft gelegen, onder punt 3 voor komt de bepaling: „De standplaats mag alleen worden bezet met huurauto's, welke als zodanig onder de naam (namen) van één der vergunninghouders (sters)in het gemeentelijk huurregister staan ingeschreven." Dat aantal is voor de fa. Wiersma groter dan twee. Maar dat doet niet ter zake; het gaat, dacht ik, louter om de verhouding 3:2. Ik wil nog eens met nadruk stel len, dat deze gehele ontwikkeling jaren lang in bespre king is geweest. De regeling ook t.a.v. de door Van Eijck ingenomen standplaatsen resulteert uit dat over leg en is door sterke aandrang van de betrokken on dernemer tot stand gekomen. Ik meen, dat de Raad in deze situatie niet anders kan doen dan zijn eigen rege ling respecteren. De huurautocommissie heeft in augus tus '66, alle feiten en omstandigheden kennende, de be langhebbende partijen gehoord. En ik wil ter voorko ming van misverstanden even nadrukkelijk stellen, dat, voor zover een lid van de huurautocommissie op een bepaald ogenblik bij de bespreking van een zaak zelf betrokken is, het onmiddellijk vervangen wordt door één van zijn collega's en uitsluitend als belanghebbende wordt gehoord. Dit uiteraard om te voorkomen, dat er wat onaangename situaties zouden kunnen ontstaan. Het College en ik ben ervan overtuigd, dat dit ook met de huurautocommissie het geval is heeft in het geheel geen behoefte aan een uitspraak als de heer Boomgaardt vraagt. De motie-Boomgaardt wordt verworpen met 28 te gen 8 stemmen, die van de heren Santema, Klomp, Schönfeld, Miedema, Reehoorn, Heidinga, Stek en Boomgaardt. Aan de orde is de motie-Miedema. De Voorzitter: U moet U wel realiseren, dat aan neming van de motie-Miedema een inperking betekent van het recht, dat de heer Van Eijck al reeds per ver gunning bezit. De hear Miedema: Ik hanthavenje myn moasje. De motie-Miedema wordt verworpen met 30 tegen 6 stemmen, die van de heren Santema, Klomp, Miedema, Reehoorn, Heidinga en Boomgaardt. Het voorstel van B. en W. wordt vervolgens z.h.st. aangenomen. Punt 25 (bijlage no. 387). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 26 (bijlage no. 396). De heer C. de Vries: T.a.v. punt 3 op blz. 2: „Nieu we elektrische installatie in de Beurs" het volgende: Het College heeft intussen de opdracht gegeven deze voorzieningen te treffen en ik dacht ook, dat dat juist was, vooral daar het een vrij penibele kwestie scheen te worden. Maar toch heeft een en ander enige veront rusting bij mij gewekt. Ik moet hier toch de conclusie uit trekken, dat op elektrische installaties in de ge bouwen van onze gemeente kennelijk op een te laat tijdstip controle wordt uitgeoefend. En ik zou dus het College op het hart willen drukken te dien aanzien toch wat meer zorgvuldigheid te betrachten, opdat we niet een al te realistische brandweeroefening behoeven te houden. De heer K. J. de Jong (weth.)Ik kan mededelen, dat de reorganisatieplannen van de brandweer in der gelijke gevallen voorzien. Het is n.l. de bedoeling, dat in de nabije toekomst een preventie-officier zal worden aangesteld, die zich in het bijzonder zal bezighouden met het voorkomen van brand, voor zover dat enigs-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 12