1 6 troleplicht oplegt want de controle is niet bij het Rijk, maar bij de Gemeente die wel heel veel tijd van onze ambtenaren zou kunnen vergen, wat, als wij meerdere dienstencentra zouden hebben, wel eens een zeer kostbare affaire zou kunnen blijken te zijn. Ik moge herinneren aan wat we op het ogenblik mee maken t.a.v. de gezinszorgcontrole, die door het Rijk op ons is afgeschoven en die toch ook zeer veel tijd van onze ambtenaren blijkt te kosten. Betekent dit nu, dat men tegen deze subsidieregeling moet stemmen? Ik heb mij gerealiseerd: a. Er is blijk baar al voor 1967 gecontroleerd dus mijn bezwaar tegen de dure controlekosten helpt voor 1967 en ook voor 1968 al niet meer; b. het particulier initiatief vraagt zelf om de tweede regeling, wat m.i. niet ver standig is; en c. men heeft het subsidie nog nodig ook. Uit de toelichting blijkt, dat men de volledige 45% niet nodig heeft, maar er zijn tekorten, dus men kan de 45%-regeling op dit moment wel gebruiken. Mijn conclusie (die de door mij zojuist genoemde anderen ook trekken) is: We zijn bereid dit voorstel te accepteren voor 1967 en voor 1968 en ook nog voor 1969 wat mij betreft, omdat ik ook wel vind, dat het particulier initiatief er recht op heeft, dat men vóór 1 januari 1969 weet, waar men aan toe is, maar ik zou B. en W. wel willen vragen ons bij de begroting 1970 te willen berichten zij hebben er dus nog even de tijd voor, maar de voorbereiding begint toch al of wij met het oude, het vrije systeem: het bedrag van de rijksbijdrage, mèt een verhoging van het gemeentesubsidie, uiteindelijk niet veel goedkoper en niet veel doelmatiger uit zijn dan met het nieuwe systeem. Met dit laatste verhogen we óók het gemeentesubsidie (want niet alleen de rijksbijdrage, ook het gemeentesubsidie wordt hoger), maar bovendien wordt onze eigen manoeuvreermoge lijkheid veel minder en de overhead-kosten die wij zelf voor onze rekening moeten nemen voor de controle, worden ook veel groter. Als ik die toezegging dat we voor 1970 aan de hand van een nota kunnen beslissen al dan niet weer over te gaan op het oude systeem kan krijgen, dan ben ik bereid te zeggen: Dan moet het nu zo maar, met spijt in het hart voor wat het systeem betreft, met vol doening alleen voor wat betreft het welzijn van de be jaarden en het dienstencentrum, dat op een reële basis moet werken. De heer Heetla (weth.): De heer Engels maakt het mij niet gemakkelijk, maar omdat ik zelf indertijd de administratie van het dienstencentrum alhier heb ge voerd, valt de beantwoording voor mij toch ook wel weer iets mee. Ik ben destijds uitgegaan van de 80%-regeling; ik had die 90%-regeling bepaald niet gekozen, maar het is al weer twee jaar geleden, dat ik de genoemde ac tiviteit bedreef. Anderen zijn mij opgevolgd; en zij menen, dat de 90%-regeling voordeliger voor de in stelling is. Ik ben het wel min of meer met de heer Engels eens, dat, als men de tweede regeling volgt, de Gemeente voor de controle zal moeten zorgen. Nu weet ik echter niet, of dat een bezwaar is. Er moet natuur lijk toch ergens controle zijn. Een tweede vraag is, of de nieuwe regeling voorde liger voor de betrokken instelling is; dat waag ik te betwijfelen, al lijkt het op het eerste gezicht wel zo. Men is oorspronkelijk bij het dienstencentrum uitge gaan van een rijkssubsidie van f 16.000,voor elk van de twee werkkrachten. Dat betekent dus aan rijks- en gemeentesubsidie samen f 64.000,Die bedragen zijn voor 1967 en 1968 geraamd en ook voor 1969. Maar men is daar niet mee rond gekomen, waarschijnlijk doordat er vorig jaar uitbreiding is geweest, waardoor men op zware lasten is komen te zitten. Nu vraagt men een subsidie van 90%, omdat deze regeling beter uit komt. Ik kan dat zo niet narekenen, maar ik wil de heer Engels toezeggen, dat ik wel eens met de dia conie der Ned. Hervormde Kerk over deze regeling wil spreken. Dan kom ik er later wel op terug. De heer Engels: Eigenlijk zegt de Wethouder, dat hij niet weet, of het verstandig is, dat we de nieuwe regeling volgen. Hij is er in ieder geval niet helemaal zeker van, dat dit de juiste weg is, maar mag ik zijn woorden misschien zo interpreteren: Zijn hart gaat uit naar het particulier initiatief en, menende, dat het dienstencentrum er bij de nieuwe regeling misschien op vooruit gaat, zit hij door zijn wethouderschap een beetje in een dilemma? Maar is hij bereid te bekijken, of wij niet tot het oude systeem kunnen terugkeren, dat ons in feite evenveel aan subsidie kost, maar min der aan controle en ons bovendien meer ruimte laat èn voor onszelf èn voor het particuliere initiatief, dan ga ik akkoord. De heer Heetla (weth.)U kunt wel zeggen, dat dc controle ontzettend moeilijk en dus duur is, maar bij een uitkering van 80 pet. moet er evengoed controle zijn als bij een uitkering van 90 pet. De heer Engels: We hebben hier te maken met een begripsverwarring. Die z.g. 80%-regeling is in wezen geen 80%-regeling. Er is hier sprake van een rijks bijdrageregeling, waarbij het Rijk 50% in de kosten subsidieert, mits de Gemeente evenveel subsidieert, maar dan gaat het Rijk tot een maximum van f 32.000,Dat is dus geen 4040-regeling. Daar bij betreft de enige controle de twee personeelsleden. Voldoen die volgens de Gemeente aan de eisen, dan krijgt men van het Rijk f 16.000,per kracht, mits de Gemeente evenveel betaalt. En verder moet de Ge meente de activiteiten van het dienstencentrum contro leren. Want als men daar gekke dingen zou doen, dan zou de Gemeente moeten zeggen: We doen helemaal niet meer mee. Het is dus een samenspel tussen Ge meente en betrokkene. Bij de nieuwe regeling wil het Rijk al de uitgaven, in categorieën gesplitst, bezien, maar dat niet alleen, het wil ook bekijken, of het nu werkelijk nodig was, dat bijv. een stoel werd aange schaft en of die niet twee jaar langer had mee gekund. Dat is het subsidiesysteem, dat wij ook kennen bij de jeugdzorginstellingen. Het invullen van een aanvraag formulier voor het rijkssubsidie kost drie dagen tijd. En als dit het dienstencentrum boven het hoofd dreigt te hangen, dan vind ik dat een ramp. Ik ben bereid, omdat de onderhandelingen al zo ver gevorderd zijn, akkoord te gaan met het voorstel van B. en W., maar ik verzoek wel me dan het plezier te doen: a. de con trole te houden op de meest soepele wijze dat spaart financiën en b. na een jaar te bekijken, of men niet veel goedkoper uit is met de oude regeling, dus zonder de door het Rijk opgelegde gespecificeerde controle, met dien verstande, dat de Gemeente wal meer subsidie geeft. Maar B. en W. dienen zich wel te realiseren, dat de Gemeente dit jaar bij de nieuwe re geling ook f8500,meer subsidie geeft! De heer Heetla (weth.)Ik kan het volkomen met. de heer Engels eens zijn. Ik wil een en ander met ple zier wel eens nazien. De Minister is dus uitgegaan van twee gesubsidieer de krachten. Men heeft er ook maar twee; men kar. ook niet drie ramen, want voor de derde moet men weer toestemming hebben. Ik geef de heer Engels toe, dat men natuurlijk ook had kunnen zeggen: Wij hand haven de oude regeling en dan moet de Gemeente ook maar meer subsidie geven. Maar het is in Leeuwa-rden niet gebruikelijk, dat de Gemeente meer geeft dan het Rijk. De Voorzitter: Ik dacht, als ik het even mag sa menvatten, dat de heer Engels zich akkoord verklaart met het voorstel en dat de Wethouder heeft toegezegd, dat hij bereid is om voor het jaar 1970, dus bij de be groting voor 1970 nog eens na te gaan, of wij niet met het oude systeem zouden moeten doorgaan. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 21 (bijlage no. 444). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 22 (bijlage no. 440). Aanbeveling: lid: G. B. van Driel te Lekkum; plaatsvervangend lid: J. C. Kuiken, alhier. Benoemd worden de heren Van Driel en Kuiken met alg. stemmen. De heren Kingma en Visser vormden het stembureau. Hierna sluit de Voorzitter, om 20.40 uur, de verga dering. Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van maandag 9 december 1968 RAADSVERGADERING van maandag 9 december 1968. Aanwezig: 36 leden: de dames A. Joustra-Bijker, Mr. E. Veder-Smit en M. M. Th. Visser-van den Bos en de heren Ir. B. C. van Balen Walter, R. Boomgaardt, J. ten Brug (weth.), P. J. Engels, P. Faber, J. Heetla (weth.), O. Heidinga, T. K. Hogendijk, J. F. Janssen, K. J. de Jong (weth.), B. Kingma, A. Klomp, G. van der Laan, W. S. P. P. de Leeuw, Mr. D. Lijzen, W. Mie- dema, P. W. Pietersen, J. P. Reehoorn, Ir. C. L. Rijpma, H. W. Rijpstra, J. A. Schönfeld, D. C. Stigter, J. Tiek- stra (weth.), M. Tjerkstra, Mr. B. P. van der Veen, J. T. Vellenga, J. Venema, L. Visser, C. de Vries, G. de Vries, K. Weide, J. Wiersma en J. N. van der Zwaard. Afwezig: de heer H. L. M. Stek. Voorzitter: de heer J. S. Brandsma, burgemeester. Te behandelen punten: 1. Vaststellen van de notulen van de raadsvergade ringen van 26, 27 en 28 februari 1968 en 7 en 28 okto ber 1968. 2. Mededelingen. 3. Restaureren van schilderijen in het stadhuis en in de Papingastins (bijlage no. 477). 4. Aankoop van diverse percelen (bijlage no. 466). 5. Aankoop van het pand Groningerstraatweg 319 van P. R. Kuipers alhier (bijlage no. 473). 6. Aankoop van een perceel weiland, gelegen in het gebied „Hemrik", van de Diaconie van de Hervormde Gemeente Huizum te Leeuwarden (bijlage no. 453). 7. Aankoop van een perceel grond, gelegen in het bestemmingsplan ,,'t Aldlan", van de „Ottema-Kingma Stichting" alhier, alsmede het aangaan van een over eenkomst tot het ontbinden van de pachtovereenkomst ten aanzien van bovenbedoeld perceel met de „Stich ting Proeftuin voor de Groente- en Bloementeelt in Friesland" alhier (bijlage no. 461). 8. Aankoop van een aantal percelen weiland, gele gen in het gebied „Hemrik", van de Kerkvoogdij van de Hervormde Gemeente Huizum en van D. R. Melle- ma alhier, alsmede het aangaan van een overeenkomst tot het ontbinden van een pachtovereenkomst met D. R. Mellema alhier (bijlage no. 454). 9. Verkoop van een aantal percelen erfpachtsgrond (bijlage no. 465). 10. Verkoop van een perceel bouwterrein, gelegen in het bestemmingsplan ,,'t Aldlan", aan P. A. Tolsma alhier (bijlage no. 463). 11. Verkoop van een tweetal percelen bouwterrein, gelegen aan de weg Nieuw R.apenburg, aan G. P. Meijer te Soest (bijlage no. 455). 12. Verpachten van diverse percelen (bijlage no. 464). 13. Verhuur van het perceel Kooiweg 4 te Giekerk aan D. G. Hoekstra te Oenkerk (bijlage no. 472). 14. Overname van de begraafplaats van de Her vormde Gemeente Huizum (bijlage no. 484). 15. Overdragen van woningwetwoningen aan de be woners (bijlage no. 483). 15a. Adres van de Huurdersvereniging „Torenflats Vrijheidsplein" (bijlage no. 485). 16. Treffen van voorzieningen m.b.t. de huisvesting van de secretarie (bijlage no. 470). 17. Aanleggen van een speelgelegenheid aan de noordzijde van de Hollanderstraat ter hoogte van de Van Harenstraat (bijlage no. 462). 18. Verbeteren van een gedeelte van de Harlinger- straatweg en de Harlingersingel (bijlage no. 475). 19. Voorbereiden van bestemmingsplannen (bijlage no. 446). 20. Principe-schets i.z. het bestemmingsplan ,,'t Ald lan" (bijlage no. 460). 21. Aanleggen van wegen in het gebied ,,'t Aldlan" en bouwen van een brug over de Greuns (bijlage no. 479). 22. Onderhands aanbesteden van de bovenbouw van de beweegbare brug over de Greuns (bijlage no. 471). 23. Aanleggen van straten in Wirdum (bijlage no. 480). 24. Verbouwen en uitbreiden van de Vijverschool (scholengemeenschap voor l.a.v.o-l.e.a.o) (bijlage no. 478). 25. Treffen van voorzieningen t.b.v. de openbare en bijzondere scholengemeenschap voor lager algemeen voortgezet onderwijs en lager economisch en adminis tratief onderwijs (bijlage no. 476). 26. Verlenen van medewerking ingevolge art. 72 der Lager-onderwijswet 1920 aan het bestuur van de Stich ting voor Christelijk Algemeen Voortgezet Onderwijs en Economisch Administratief Onderwijs te Leeuwar den t.b.v. de Tj. Wallesschool (m.a.v.o.) (bijlage no. 450). 27. Verlenen van medewerking ingevolge art. 72 der Lager-onderwijswet 1920 aan het bestuur van de Stich ting voor Christelijk Algemeeen Voortgezet Onderwijs en Economisch Administratief Onderwijs te Leeuwarden t.b.v. de Tj. Wallesschool (m.a.v.o.) (bijlage no. 452). 28. Verlenen van medewerking ingevolge art. 72 der Lager-onderwijswet 1920 aan het bestuur van de Ne derlands Hervormde Schoolvereniging te Leeuwarden t.b.v. de Willem Lodewijkschool en de Oranje Nassau- school (g.l.o.) (bijlage no. 451). 29. Vaststellen van de in art. 47, eerste lid, van de Kleuteronderwijswet bedoelde bedragen voor 1964 en 1965, vaststellen van de in art. 47, tweede lid, van de Kleuteronderwijs wet bedoelde bedragen over het tijd vak 1961 t/m 1965 en voorlopig vaststellen en verlenen van voorschotten op de extra vergoedingen, als bedoeld in art. 73, derde lid, van de Kleuteronderwijswet over het tijdvak 1961 t/m 1965 t.b.v. de besturen van de bijzondere kleuterscholen (bijlage no. 456). 30. Verlenen van medewerking ingevolge art. 50 der Kleuteronderwijswet aan het bestuur van de Vereni ging voor Christelijk Kleuteronderwijs te Leeuwarden t.b.v. zes onder zijn bestuur staande kleuterscholen (bijlage no. 448). 31. Weigeren van medewerking ingevolge art. 50 der Kleuteronderwijswet aan het bestuur der Vereni ging voor Christelijk Kleuteronderwijs te Leeuwarden t.b.v. de kleuterschool „Prinses Beatrix" (bijlage no. 449). 32. Wijzigen van het tarief gemeenschappelijke por tiek- en kelderverlichting (bijlage no. 469). 33. Vaststellen van een spaarverordening (bijlage no. 468). 34. Vaststellen van een verordening tot toekennen van een uitkering ineens in verband met de nacalcula tie „trend" 1968 (bijlage no. 474). 35. Zekerheidsstelling, als bedoeld in art. 63 van de Woningwet, t.b.v. G.N.R. Galema te Goutum (bijlage no. 467). 36. Aangaan van onderhandse geldleningen met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten te 's-Gra- venhage voor het jaar 1969 (bijlage no. 457). 37. Aangaan van een geldlening met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten te 's-Gravenhage (bij lage no. 458).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1968 | | pagina 1