18 "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 november 1982, behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987, overwegende dat: de netto-winst van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf over de jaren 1975-1980 ongeveer 2 miljoen heeft bedragen, deze opbrengst uit het GEB sinds jaar en dag een erkende inkomstenbron voor de gemeente is, afgezien van de brandstoftoeslag, de stroom in koopkosten op basis van de met het Provinciaal Electriciteitsbedri jf afgesloten overeenkomst, belangrijk zijn gestegen zonder dat het GEB daarop invloed kan uitoefenen, de door de provincie vastgestelde verbruikerstarieven in belangrijke mate achterblijven bij de stroominkoopkosten-ontwikkeling, hierdoor het GEB in een structurele verlieslijdende positie dreigt te worden gedrongen, waardoor bijvoorbeeld in één jaar (1981) het voordelig financi eel resultaat van 2.200.000,(1980) is gekelderd naar een nadelig re sultaat van ruim 600.000,een resultaat dat voor 1.900.000,-- te verklaren is door bovengeschetste ontwikkeling, dat het PEB op basis van de stroom leveringsovereenkomst 25% van de bruto marge (stroomopbrengst minus stroom inkoop)in 1981 nog altijd een bedrag van rond 2.600.000,--, ontvangt zonder dat daar een duidelijke prestatie tegenover staat, bovengenoemde stroomleveringsovereenkomst per 31 december 1982 afloopt, besluit; het college van b. en w. opdracht te geven bij de onderhandelingen over een nieuw stroomleveringscontract met de provincie (PEB) te streven naar een zodanig resultaat dat de normale winstpositie van het GEB wordt her steld zodat ten minste weer een normwinstuitkering ten bedrage van 1 .400.000,— aan de gemeentelijke algemene middelen zullen toevloeien, tot handhaving van deze normwinstuitkering in het beleidsplan 1983-1987." Deze motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Het is bekend dat de provincie al jaren bezig is ons het Gemeentelijk Electriciteitsbedri jf afhandig te maken. In verband met de problematiek rond de stadsverwarming heeft de meerderheid van deze raad daarmee, onder druk van de provincie, in principe zelfs ingestemd. Mijn fractie is van mening dat het onverteerbaar is dat de provincie via het PEB het GEB in een structurele verliespositie drijft. De ge meentelijke onderhandelingspositie wordt daardoor uitermate zwak. Bovendien is het te gek dat het PEB in 1981 25% van de brutowinst van het GEB opstrijkt en derhalve een bedrag van ca 2,6 miljoen ont vangt zonder dat daar een duidelijke prestatie of motivering tegenover staat, terwijl het GEB in dat zelfde jaar een verlies van 600.000, lijdt. PAL is van mening dat de raad in deze ontwikkeling niet kan en mag berusten. Vandaar onze motie hieromtrent. Voorts menen wij dat het ronduit treurig is dat in dit dekkingsplan maar liefst dekking moet worden gevonden voor 480.000,per jaar voor dekking van de exploitatieverliezen van de parkeerkelder. Dit bedrag is zelfs nog beduidend hoger dan het door mij opgevoerde bedrag op de door b. en w. als veel te pessimistisch gekenmerkte exploitatieberekening die ik destijds namens mijn fractie tegenover de sluitende exploitatie-opzet van het college heb gesteld. Hoe is dit enorme verschil te verklaren? Graag een duidelijke, en deze keer liefst ook een deskundige, verklaring hiervoor. Helaas is er nu niet meer onderuit te komen en zullen de lasten van deze blunder tot in lengte van jaren op onze schouders blij ven drukken. Ik ga nu over op de voorgestelde herwaarderingsprojecten zoals die zijn opgesomd op de pagina's 9 en 10 van het ontwerp-dekkingsplan en in bijlage II daarvan. Wij gaan akkoord met de op bladzijde 1 van bijlage II vermelde taakstelling voor de sector Ruimte lijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer, doch met uitdrukkelijke uitzondering van het even tueel aantasten van de stortingen in het Fonds Stadsvernieuwing. Het Fonds Stadsvernieuwing, dat bij de vorige herwaarderingsoperatie ook al een gevoelige klap heeft moeten incasseren, moet volgens ons de ze keer buiten de bezuinigingen worden gehouden vanwege de hoge prioriteit van de stadsvernieuwing en ook vanwege het negatieve effect op de werkgelegenheid dat van nieuwe bezuinigingen zou uitgaan. Voorlopig gaan wij echter wel akkoord met de voorgestelde taakstelling ten aanzien van de effiency- verbetering in deze sector. In de sector Onderwijs zijn wij tegen de voorgestelde bezuiniging op het schoolzwemmen. Het te bezuinigen bedrag staat onzes inziens in geen verhouding tot het belang dat daarmee gemoeid is. Wij 19 hebben dit standpunt in een verzamelmotie verwerkt, die ik straks nog zal indienen. Wij zijn het eens met het onderzoek naar herwaardering van overheadkosten bij kleuter- en lager onderwijs, maar wij zijn tegen het voorstel om meer gebruik te maken van vrijwilligers op scholen. Onder punt d. van de sector Onderwijs wordt een post van 31 1 .000,p.m. genoemd in verband met kortingen van het rijk op uitkeringen ten behoeve van het lager onderwijs en vervoerskosten. Hier past de gemeente het principe toe: Korten in de sector waarin ook het rijk kort. Wij kunnen met dit principe niet zonder meer akkoord gaan. In het concrete voorbeeld kan een en ander leiden tot een verdere aantasting van de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen en meer speciaal in het project onderwijs/samenleving of in bijvoor beeld de Schooladviesdienst. Ook dit punt is ondergebracht in onze verzamelmotie. Sector Volkshuisvesting. Wij kunnen akkoord gaan met het afstoten van onrendabele panden voor zo ver het niet om panden met een woonbestemming gaat. Wij zijn het ook eens met het herfinancieren van woningwetwoningen, alhoewel het voor ons de vraag is of dit een reële zaak is. Sector Nutsbedrijven. Wij zijn het eens met het collegevoorstel ten aanzien van Frigas. In dit voor stel wordt echter ook gezegd dat er op arbeidsvoorwaarden kan worden bezuinigd en daarmee zijn wij het niet eens. Mevrouw Brandenburg heeft dit punt ook al even aangeroerd. De posten die genoemd zijn onder de sectoren VII en X Reiniging en Brandweer en Volksgezondheid en Milieuhygiëne hebben onze instemming. Sector Cultuur. Wij zijn voor het collegevoorstel ten aanzien van het PrincessehofWat betreft het Frysk Orkest kunnen wij ons aansluiten bij datgene wat mevrouw Brandenburg naar voren heeft gebracht. Ook wij vinden dat het Frysk Orkest moet blijven bestaan en dat het onderzoek moet gaan in de richting van een minimale bezetting van 60 orkestleden. Een harde eis van PAL is echter dat het geheel naar de raad moet worden terug gekoppeld als mocht blijken dat de taakstelling zal inhouden dat het Frysk Or kest toch dreigt te moeten verdwijnen. De aangekondigde motie van het CDA is echter ook van deze strekking en PAL zal daarom, als die motie wordt ingediend, deze steunen. Wij zijn tegen de forse aanslag op de subsidie aan de Stichting Beeldende Kunst Friesland. Het col lege stelt voor een korting van 80.000,op een totale subsidie van 120.000,door te voeren op een voor het cultureel klimaat in Leeuwarden onzes inziens belangrijke instelling. Het doorvoeren van deze korting lijkt ons een moeilijk punt in verband met het langlopende huurcontract van de stichting. Bovendien is er per 1 januari 1985 een nieuwe rijksregeling te verwachten. Ook wordt nog overleg ge pleegd met andere gemeenten over een nieuwe gemeenschappelijke regeling ten aanzien van het werk van deze stichting. Wij zijn derhalve tegen de voorgestelde korting van 80.000, Dit punt is even eens in onze verzamelmotie verwerkt. Sector Sport, Recreatie en Toerisme. Met vele anderen hebben wij ons verbaasd over het voorstel van dit college, dat een PvdA meerderheid heeft, ten aanzien van de Sportclub Cambuur. De PvdA liet een half jaar geleden, vlak voor de verkiezingen, een pamflet in het Cambuurstadion verspreiden waarin gezegd werd dat het louter aan de PvdA te danken was dat Cambuur kon voortbestaan. Dat was toen al een onjuiste voorstelling van zaken, maar dit voorstel van een meerderheidscollege van PvdA is hele maal onbegrijpelijk. Het is zo klaar als een klontje dat Cambuur, als hij geen subsidie meer krijgt, ver dwijnt. Wethouder De Vries, nu ook ondersteund door zijn fractievoorzitster mevrouw Brandenburg, kan nu wel beweren dat verdwijning van de club niet de bedoeling is, maar dan praat hij wel tegen beter weten in. De situatie van Cambuur is totaal verschillend aan bijvoorbeeld die van het Frysk Orkest. Bij het Frysk Orkest stelt men voor de subsidie van 1,3 miljoen terug te brengen naar 900.000,--. Bij Cambuur is in een eerder stadium al een beslissing genomen de subsidie terug te draaien naar 300.000,en nu wil men nog eens in twee fasen afbouwen tot nihil. Daarom herhaal ik dat diegenen die beweren de subsidie aan Cambuur te willen afschaffen maar de club wel te willen behouden, tegen beter weten in praten. PAL is van mening dat Cambuur een belangrijke bijdrage levert aan de passieve recreatie in deze regio en is daarom ook voor het handhaven van de subsidie van 300.000,per jaar. (Mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma: Uw redenering gaat alleen op als men ervan uitgaat dat Cambuur geen andere inkomsten heeft dan de 600.000,aan indirecte subsidie. Anders gaat de vergelijking met het Frysk Orkest niet op.) Natuurlijk heeft Cambuur ook andere inkomsten. Het zou niet best zijn als dat niet zo was. De vraag is alleen of die inkomsten in twee jaar maar liefst 300.000,kunnen worden opgetrokken. Daarin gelooft niemand, behalve kennelijk de PvdA-fractie en het college. (De Voorzitter: U krijgt straks antwoord van ons.) Ook dit standpunt van PAL hebben wij ondergebracht in de verzamelmotie. Voorts zijn wij voor het voorstel tot versobering van de renovatie van de hoofdtribune van Cambuur en eveneens voor het uitstellen van de aanleg van 2 sporthallen aan het Kalverdijkje die gepland waren voor 1986-1987. Wij zijn tegen het afschaffen van toezicht op sportaccommodaties. Het zou 2 arbeids plaatsen kosten en daardoor een sterk negatief effect op de werkgelegenheid hebben in de uitvoerende sfeer. Bovendien denken wij dat het afschaffen van toezicht de gemeente op de lange duur nog op hoge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 10