20 re kosten jaagt dan nu zou worden uitgespaard. Wij zijn eveneens tegen het verkorten van de openings tijden van het zwembad "De Kleine Wielen". Op die manier zou steeds minder waar tegen een steeds stijgende abonnementsprijs worden geleverd. Bovendien weegt de bezuiniging daar volgens ons niet te gen op. Hetzelfde argument geldt in feite voor de afschaf van de uitbreiding van de atletiekbaan. Het gaat hier om een vrij luttel bedrag van 5.000,dat uitgespaard zou worden ten koste van een door het college zelf urgent genoemde berging ten behoeve van sportmateriaalHet sportmateriaal zou door deze bezuiniging wel buiten moeten blijven staan met kans op beschadiging. Dit lijkt ons eveneens een bezuiniging die de gemeente later op kosten jaagt. Sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk. Onder deze sector valt de Stichting Hippopotamus. De laatste jaren is keer op keer door raad en college erkend dat Leeuwarden grote behoefte heeft aan een geluiddichte accommodatie voor publiekgerichte sociaal-culturele activiteiten die gericht zijn op jeugd en jongeren. Dat geluiddicht zijn is overigens niets bijzonders en geldt voor al dergelijke activiteiten. Ook de Harmonie is geluiddicht. In het overleg dat wethouder Geerts, de toenmalige portefeuillehouder van Welzijnsaangelegenheden, met het toenmalig Hippobestuur heeft gevoerd over de gerezen moeilijk heden heeft hij toegezegd dat de gelden, na een eventueel faillissement van Hippo, voor de opvolging en het doel van Hippo beschikbaar zouden blijven. Hij heeft deze uitspraak nog een keer erkend in een interview met de Leeuwarder Courant van 19 november 1982. Dat de huidige wethouder van Welzijns- aange legen heden, de heer Heere, in datzelfde interview zegt van niets te weten over deze afspraak, is wel hoogst eigenaardig. Een ambtelijk stuk dat ten grondslag ligt aan het voorstel spreekt immers wat dit punt betreft duidelijke taal? Het stuk bevat onder anderen een zinsnede dat deze bezuiniging op zijn minst als onzorgvuldig bestuur zou kunnen worden aangemerkt. Men kan zich afvragen hoe zorgvuldig een portefeuilleoverdracht plaatsvindt en of wethouder Heere de stukken wel leest die ten grondslag lig gen aan een bezuinigingsvoorstel, waarvoor hij mede de politieke verantwoordelijkheid op zijn schou ders neemt. Ook het argument van het college dat er een nieuwe, slechtere financiële situatie is ont staan, bestrijden wij. Krapaan een jaar geleden was al duidelijk dat de gemeente zou moeten doorgaan met bezuinigen. Het toenmalige college heeft er echter mee ingestemd dat destijds de toezegging aan Hippo werd gedaan dat de gelden beschikbaar zouden blijven voor de opvolging en het doel van Hippo. In het thans voorliggende bezuinigingsvoorstel lezen wij dat het college een cultureel jongerencentrum naar een industrieterrein wil verbannen. Het is ons een raadsel hoe men daartoe is gekomen. Zoiets is tot mislukken gedoemd! Heel misschien zou het nog lukken eens per twee of drie weken een popgroep naar het industrieterrein te halen, maar daarvoor hoeft niet apart een gebouw te worden bestemd. Zonde van het geld! Het gaat er juist om dat er veel meer en onbekende muziek- en theatergroepen aan bod komen om zodoende een stimulans te zijn voor het creatieve muziek- en theatergebeuren in deze stad en deze voorstellingen horen per definitie, ook volgens het structuurplan voor de binnenstad, plaats te vin den in de binnenstad. Dit is de reden waarom wij tegen het korten op de subsidie voor de doelgroep van Hippo zijn. NA ij hebben deze zienswijze ondergebracht onder punt N/lll van onze verzamelmotie. Er is bovendien nog een andere doelgroep die destijds onder het Hippo-vaandel viel en die groep blijft op deze manier helemaal in de kou staan. Bezuinigen zonder beleid en inzicht, zoals het college doet in dit voorstel, is kappen met de botte bijl. Sector Overige uitgaven en inkomsten. Onder punt t.2. wordt de groeivermindering van het investe ringsvolume genoemd. In principe zijn wij daarop tegen vanwege het sterk negatieve effect op de werk gelegenheid. Wij kunnen ons echter wel in de meeste van de concrete in de bijlage vermelde voorstel len vinden, behalve in het voorstel tot bezuiniging op speel- en spelvoorzieningen. Het voorgestelde bezuinigingsbedrag is 17 .000, per jaar. In een nota waarin onder meer wordt geschreven over speel- en spelvoorzieningen wordt juist gepleit voor het uitbreiden van deze voorzieningen om het van dalisme tegen te gaan. Vandalisme veroorzaakt in het algemeen veel meer schade dat de 17.000,— die men hier wil bezuinigen en wij zijn derhalve expliciet tegen deze bezuiniging. Ook dit punt is in onze verzamelmotie opgevoerd. Wij voelen veel voor het verschuiven van de investeringen naar nieuw beleid en wij zullen dit standpunt dan ook in een motie, die wij straks zullen indienen, tot uitdrukking brengen. Als laatste punt van lijst A willen wij voorstellen de taakstelling van het herwaarderingsonderzoek met betrekking tot de Buitenschool te beperken tot het genoemde bedrag van 75.000, Dit bedrag behelst de verzorgingskosten van leerlingen van andere gemeenten. Wij willen derhalve de 60.000,- afvoeren die voor de taak en functie van de Buitenschool in zijn algemeenheid werd gebruikt. Ook dit punt is in onze verzamelmotie neergelegd. Ik wil thans graag de motie indienen. Eventueel kan deze per onderdeel in stemming worden gebracht. De tekst van de motie luidt als volgt: De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 29 november 1982, behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987, ge hoord de hierover gevoerde discussies, 21 besluit: I. Geen verdere bezuinigingen toe te passen op het schoolzwemmen Afvoeren A(b) 25.000,— II. dat de tegenvaller met betrekking tot de rijksuitke ring terzake van het lager onderwijs niet volledig binnen de sector Onderwijs dient te worden opge vangen Afvoeren A(d) 311.000, III. tot handhaving van de subsidie aan de Stichting Beeldende Kunst, totdat de nieuwe rijkssubsidierege ling van kracht wordt Afvoeren A(l 80.000, IV. tot handhaving van de subsidie voor de Stichting Cambuur op een bedrag van 300.000,— Afvoeren A(m) 276.000,— V. tot handhaving van het toezicht op het gebruik van sportaccommodati es Afvoeren A(o) 90.000, VI. tot het niet verkorten van de openingstijden van het zwembad "De Kleine Wielen" Afvoeren A(p) 20.000, VII. handhaven uitbreiding berging op de atletiekbaan Afvoeren A(q) 5.000, VIII. handhaving in de binnenstad van de nieuw te bouwen accommodatie ten behoeve van publiekgerichte soci aal-culturele activiteiten voor jeugd en jongeren door opvolger van de Stichting Hippopotamus Afvoeren A(s320.000,— IX. handhaven huidig investeringsvolume ten behoeve van speel- en spelvoorzieningen Afvoeren A(u) 17.000, X. tot beperking van het herwaarderingsonderzoek bij de Buitenschool tot verzorgingskosten leerlingen van andere gemeenten 75.000, Afvoeren A(v) 60.000, Totaal 1 .204.000, De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Ik kom nu toe aan ons oordeel over de in lijst B genoemde punten. Wij zijn het eens met het instel len van een herwaarderingsonderzoek naar de overheadkosten bij de Dienst voor Reiniging en Brandweer. Wij zijn het ook eens met het instellen van een herwaarderingsonderzoek naar de mogelijkheid tot be sparingen binnen het takenpakket van de Districtsgeneeskundige- en Gezondheidsdienst. Wij hebben ook geen bezwaar tegen het instellen van een dergelijk onderzoek bij de Openbare Bibliotheek. Wij zijn tegen de overige, in lijst B genoemde punten. Aan de andere kant willen wij enkele mogelijkheden tot het instellen van een herwaarderingsonderzoek aangeven. In de eerste plaats stellen wij voor de sub sidie aan het Concours Hippique ad 30.000,per jaar af te schaffen. In de tweede plaats de afschaf fing van de bijdrage aan E— 1 0 ad 10.000,per jaar en in de derde plaats het instellen van een her waarderingsonderzoek naar de situatie van ambtenaren die in diensttijd betaald les geven aan de Be- stuursschoolDe eerste twee voorstellen zijn niet nieuw en ik zal kortheidshalve de motivering daarom maar achterwege laten. Het voorstel omtrent het onderzoek naar de dubbele betaling van ambtenaren is ook niet nieuw. In de herwaarderingsvergadering van 3 mei jl. is door de PvdA een motie hieromtrent ingediend. Wethouder Miedema heeft toen geantwoord dat het college graag een uniforme landelijke regeling, die door het Centraal Orgaan werd voorbereid met betrekking tot bezoldigde nevenfuncties van ambtenaren, wilde afwachten. De motie is toen in tweede instantie ingetrokken. De landelijke re- geiing laat echter maar op zich wachten en ondertussen duurt deze zeer ongewenste situatie maar voort. Overigens hebben wij hiervoor geen bedrag kunnen opnemen, zodat deze post als p.m. in onze motie ten aanzien van de collegevoorstellen die genoemd zijn in lijst B opgevoerd is. Deze motie dien ik hierbij in en luidt als volgt:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 11