22
P-m.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 november
1982, behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987,
gehoord hebbende de discussies over dit onderwerp,
besluit:
I. tot het instellen van een herwaarderingsonderzoek naar
de overheadkosten van de Dienst voor Reiniging en
Brandweer
opvoeren: p.m.
II. tot het instellen van een herwaarderingsonderzoek naar
de mogelijkheden tot besparingen binnen het takenpak
ket van de Districtsgeneeskundige- en Gezondheids
dienst
opvoeren: 30.000,—
III. tot het instellen van een herwaarderingsonderzoek bij de
Openbare Bibliotheek
opvoeren: 170.000,—
IV. tot het afschaffen van de subsidie aan het Concours Hip-
pique
opvoeren: 30.000,
V. tot het afschaffen van de bijdrage aan E—1 0
opvoeren: 10.000,—
VI een herwaarderingsonderzoek in te stellen naar de situa
tie dat gemeentelijke ambtenaren in diensttijd tegen be
taling les geven aan de Bestuursschool zonder dat de niet
gewerkte uren van hun salaris worden ingehouden
opvoeren: p.m.
Totaal 240.000,
p.m."
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf.
Wij hebben een overzicht gemaakt van de financiële uitkomsten van onze moties en dat overzicht
luidt als volgt:
Overzicht van de financiële consequenties van PAL-voorstellen bij de behandeling
van het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987 op 29 november 1982.
Fase 0
Handhaven normwinstuitkering van het Gemeentelijk Electrici-
teitsbedri jf
Fase 2, par. A
b geen bezuiniging op schoolzwemmen 25.000,
geen opvang rijkskortingen in onderwijs 311.000,
handhaven subsidie Stichting Beeldende Kunst 80.000,
handhaven subsidie Cambuur op 300.000,276.000,
handhaven toezicht sportaccommodaties 90.000,
handhaven huidige openingstijden zwembad 20.000,
handhaven uitbreiding berging atletiekbaan 5.000,
handhaven nieuwe accommodatie ten behoeve
van grotere publieksgerichte sociaal-culturele
activiteiten (opvolger Hippo) in de binnenstad 320.000,
geen verlaging investeringsvolume ten behoeve
van speel- en spelvoorzieningen 17.000,
beperken financiële taakstelling Buitenschool
tot verzorgingskosten leerlingen andere ge
meenten 60.000,—
subtotaal nadelig
1 .400.000,—
d
I
m
o
P
q
s
1 .204.000,—
IHBH
23
30.000,—
170.000,—
30.000,—
10.000,—
Fase 2, par. B
herwaardering overheadkosten Dienst voor Reini
ging en Brandweer
herwaarderingsonderzoek Districtsgeneeskundige
en Gezondheidsdienst jeugdzorg
herwaarderingsonderzoek Openbare Bibliotheek
afschaffen subsidie Concours Hippique
afschaffen bijdrage E-10
niet langer doorbetalen minder gewerkte uren ten
behoeve van lesuren aan de Bestuursschool
subtotaal voordelig
extra reserveringen ten behoeve van nieuw beleid in hoofdzaak in
de investeringssector
Saldc
m
240.000,—
p.m
436.000,—
p.m
nihil
Uit het overzicht blijkt dat er een voordelig saldo overblijft van 436.000,1- p.m. Dit bedrag
zouden wij extra willen reserveren voor nieuw beleid en hoofdzakelijk willen besteden aan nieuwe in
vesteringen zoals bijvoorbeeld wijkaccommodaties en peuterspeelzalen. Over de uiteindelijke bestem
ming van deze gelden kan uiteraard later worden beslist. Dit voorstel is verwoord in onze laatste motie,
die luidt als volgt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 november
1982, behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987,
gehoord hebbende de discussies over dit onderwerp,
besluit:
ten behoeve van nieuw beleid een extra reservering op te nemen ten bedrage
van 436.000,l-p.m., hoofdzakelijk te bestemmen voor nieuwe investe
ringen teneinde de werkgelegenheid te bevorderen."
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf.
1 '!UI
Iflf#
UK
1 ffl:
Mevrouw De Jong: Het lijkt wel of wij bezig zijn met een vervolgserieOngeveer zes maanden ge
leden hadden wij de aflevering "Herwaardering 1982-1986" en nu is het ontwerp-dekkingsplan 1983—
1987 aan de orde. Hoewel de titel wat anders is, is de strekking dezelfde: Ombuigen of barsten!
Vergeleken met de aanpak van een half jaar geleden signaleren wij echter opvallende verschillen.
Het belangrijkste verschil is voor D'66 dat de benadering van de problematiek politieker is geworden.
Een verheugende ontwikkeling in deze hele bezuinigingsoperatie. Een half jaar geleden meende D'66
een a-politieke benadering te moeten signaleren, doch nu zitten in de dekkingsvoorstellen een aantal
duidelijke politieke keuzes. Wij denken dat voor deze verandering een tweetal oorzaken zijn aan te
geven. Ten eerste is de lucht al vrijwel uit de begroting geperst en de franje al van het beleid geknipt.
Bovendien is er de verdere verslechtering van de financiële situatie die het college dwingt tot scherpe,
politieke keuzes. Ten tweede is er het collegeprogram dat ook D'66 - op een enkel onderdeel na - van
harte onderschrijft. Dit collegeprogram geeft belangrijke politieke toetsingsmogelijkheden. Een moge
lijke derde oorzaak is de huidige personele bezetting van het college. Voor een goed oordeel daarover
is het nu uiteraard nog te vroeg, maar toch spreekt D'66 de wens uit dat de opstelling ten opzichte van
en de benadering van de problemen minder bestuurlijk en meer politiek zal zijn.
Hoewel wij positieve ontwikkelingen constateren, zijn wij nog niet tevreden. D'66 zou de financi
ële problematiek in een breder kader willen zien geplaatst. Wij achten dat wezenlijk en bepalend voor
de te kiezen aanpak. Onze visie op de problematiek is de volgende: Onze verzorgingsstaat bevindt
zich in een crisis en deze crisis is in zijn kern een culturele crisis. Wij zijn hierop reeds eerder al uit
gebreid ingegaan. Een van de gevolgen van de crisis is dat er, om te komen tot verantwoorde oplossin-
Oen, een fundamentele herbezinning moet plaatsvinden op de plaats en de taak van de overheid, ook de
gemeentelijke overheid, in het maatschappelijk gebeuren. Dit moet leiden tot een nieuw evenwicht tus
sen de collectieve sector en de marktsector. Dit is geen kwestie van "Een nieuw evenwicht op een lager
niveau", zoals het motto van het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987 luidt. Dit motto suggereert zoiets
van doorgaan zoals tot nu toe, maar dan van alles een beetje minder". Volgens D'66 moet er worden
gewerkt naar een "ander evenwicht", waarbij sommige zaken, die nu nog door de overheid worden ver-
z°rgd, door de marktsector c.q. de burgers zelf ter hand worden genomen. D'66 is derhalve van oordeel