37 vroegtijdig moet vervangen, hetgeen hoge investeringen met zich meebrengt en die gaan weer op het kostencijfer drukkenOok de Leeuwarder uitbreidingsplannen, met name Camminghaburen, hebben het bedrijf voor hoge investeringen geplaatst. Dit scala van factoren maakt dat het GEB op dit moment niet renderend is. Wij hopen optimistisch bekeken dat wij, gezien ook de tariefsverhoging die in januari 1983 zal worden doorgevoerd, volgend jaar op de nul-lijn te zullen eindigen. Wij achten een raming van een normwinstuitkering van 1,4 miljoen, zoals voorgesteld in de PAL-motie, echter volstrekt irre- eel. Het zou niet verstandig zijn ons zelf een plaatje voor te houden dat wij niet waar kunnen maken en het college wijst deze motie dan ook op goede gronden af. Mevrouw Brandenburg heeft gevraagd of wij iets kunnen zeggen over de resultaten van de Evene mentenhalDe Evenementenhal is nog maar een paar maanden in exploitatie. Het is daarom nu nog te vroeg om iets te zeggen over de ontwikkelingen. Wij hebben als uitgangspunt genomen dat de hal kos tendekkend kan worden geëxploiteerd en men mag er vooralsnog vanuit gaan dat dit uitgangspunt reali seerbaar is. De heer Van der Wal heeft enkele opmerkingen gemaakt over de parkeergarage onder het Wilheimi- naplein, met name over de dekking van de exploitatieverliezen. Ik acht het niet verstandig thans breedvoerig op die opmerkingen in te gaan. Wij hebben dat reeds bij een aantal vorige gelegenheden gedaan. Ik kan u zeggen dat het college kennis heeft genomen van de over deze garage gemaakte op merkingen en ik zou het op dit moment daarbij willen laten. Mevrouw Brandenburg heeft gevraagd wie, en op wiens kosten, zaterdags en donderdags de par keerkelder onder het Provinciehuis gaat beheren. In antwoord daarop kan ik meedelen dat de Stichting Parkeergarages momenteel met het provinciaal bestuur in gesprek is over de mogelijkheid om de parkeer kelder donderdagsavonds en zaterdags, als het provinciaal bestuur de garage zelf niet nodig heeft, voor het winkelend publiek open te stellen. Voor de bezoekers van de Voorstreek zou dit een erg goede op lossing kunnen zijn. De financiële uitkomst van de gesprekken is hopelijk binnen enkele maanden be schikbaar en ik stel mij voor dat het college dit punt dan in de raad aan de orde zal stellen. Bijna alle fracties hebben vragen gesteld ten aanzien van de geraamde verhoogde winstprognoses van Frigas tot 800.000,en derhalve een taakstellende bezuiniging bij Frigas van 250.000, Een en ander is besproken binnen de raad van commissarissen van Frigas. Er moet nog worden afgewacht in hoeverre de bezuiniging in concreto kan worden gerealiseerd. De directie en commissarissen van Fri gas zijn verantwoordelijk voor de invulling van de bezuiniging. Mevrouw Brandenburg noemde al even het punt van de arbeidsvoorwaarden en dat is inderdaad een moeilijk punt. Het zal u duidelijk zijn dat deze raming van een hogere winstprognose van Frigas niet het sterkste punt is uit het ontwerp-dekkings- plan. Wij meenden echter dat het, gezien de huidige ontwikkelingen en de sterke bezuinigingen die op alle terreinen moeten worden doorgevoerd, reëel was de raad van commissarissen van Frigas te vragen hetzelfde beleid te voeren dat de gemeente momenteel intern moet voeren en een poging te doen een extra uitkering te realiseren. Ik acht het niet verstandig reeds nu op de uiteindelijke uitkomst vooruit te lopen. Wij zullen de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden, hetgeen de andere deelgenoten van Frigas overigens ook doen, doch ook voor Frigas gelden voor een deel de opmerkingen die ik ten aanzien van het GEB heb gemaakt en ik moet toegeven dat dat de zaak niet sterker maakt. Tenslotte wil ik reageren op het voorstel van de heer Bijkersma die als nieuw herwaarderingspunt het afstoten van woningen met een grote onderhoudsachterstand aanvoerde. Ik geef toe dat dit voor een enkele woning zou moeten, maar in het algemeen zou ik willen zeggen dat wij de komende jaren erg zuinig moeten zijn op woningen met een lage huur. Zelfs na renovatie van woningen is de huur vaak la ger dan bij nieuwbouw en ons devies voor de komende jaren zal dan ook moeten zijn onze woningen goed te onderhouden en in stand te houden. De suggestie van de heer Bijkersma lijkt mij derhalve uit sociale overwegingen geen goede zaak. De heer Heere (weth.): Om te beginnen wil ik ingaan op de vragen en opmerkingen die zijn ge maakt met betrekking tot het Frysk Orkest. Ik constateer dat in het algemeen de sprekers akkoord zijn gegaan met de taakstelling die het college bij de herwaardering heeft genoemd. Men heeft daarbij ech ter het voorbehoud gemaakt dat het Frysk Orkest moet blijven bestaan. Het college is van die vooron derstelling steeds uitgegaan. Het mag u duidelijk zijn dat men niet kan onderhandelen over een kleiner orkest, respectievelijk over een andere verdeelsleutel, als men uitgaat van de veronderstelling dat er geen orkest meer zou zijn. Ik geef toe dat dat er wat impliciet stond en daarom wil ik hier expliciet verklaren dat het college deze voorwaarde, die vanuit de raad is opgeklonken, onderschrijft en er ook mee akkoord gaat dat het, als uit nader onderzoek zou blijken dat er problemen zouden ontstaan omtrent het voortbestaan van het orkest, bij de raad terugkomt voor het plegen van overleg. U weet uit de stuk ken dat wij met betrekking tot deze bezuiniging een tweesporenbeleid beogen, te weten een kleinere orkestbezetting en een wijziging van de verdeelsleutel tussen de medesubsidiëntenEen werkgroep uit 38 Friesland, Groningen en Drente is al enige tijd bezig met het zoeken naar een mogelijkheid om een kleinere orkestbezetting te realiseren. Er is goede hoop dat binnen niet al te lange tijd daarover een rapport verschijnt, waaraan wij wat houvast zullen hebben. Ten aanzien van het tweede spoor is u be kend dat het rijk 50% van de salariskosten subsidieert en dat alle overblijvende kosten via de verdeel sleutel 60/30/10 door provincie, gemeente Leeuwarden en de overige Friese gemeenten worden gedra gen. Ik moet in alle openhartigheid zeggen dat het college de indruk heeft dat wij ons over een verho ging van de bijdrage van de andere Friese gemeenten niet al te veel illusies moeten maken. Het komt er dus op neer dat wij, als wij spreken over een andere verdeelsleutel, vooral het accent moeten leggen op onze onderhandelingen met de provincie. Gelet op de duidelijke uitspraken die er van provinciezijde zijn gedaan over het voortbestaan van het Frysk Orkest, ligt dit bovendien zeer voor de hand. Op de vraag van de heer Bijkersma waaruit de accommodatie van het Frysk Orkest bestaat, geef ik het toch wat voor de hand liggende antwoord dat wij dan de Harmonie bedoelen. Het volgende onderwerp betreft de gelden die volgens de collegevoorstellen ter beschikking zullen worden gesteld uit de nalatenschap van Hippo. Ik stel vast dat de raad, met uitzondering van de PAL- fractie, akkoord is gegaan met de financiële taakstelling. Wel zijn er opmerkingen gemaakt met betrek king tot de methodiek. Mevrouw Brandenburg heeft de suggestie gedaan om bij het zoeken van een ge schikte accommodatie voor de Hippo-doelgroepen niet alleen te kijken naar een industriehal, maar daarbij ook de bestaande accommodaties te betrekken. Wij sluiten ons bij haar suggestie aan. In de ge sprekken die al enige tijd met de Stichtingen Echo en De Ooievaar worden gevoerd, is het punt van de accommodatie al aan de orde geweest en ik hoop dat er binnenkort wat uitkomt. Het college gaat ak koord met de opmerking van de heer Pruiksma dat er geen koppeling meer moet zijn tussen de opvolgers van Hippo en het open jeugd- en jongerenwerk, hetgeen ook reeds blijkt uit de tekst van het groene boek. Mevrouw Brandenburg heeft ten aanzien van het Princessehof de suggestie gedaan om naast de reeds voorgestelde bezuinigingen ook nog de overweging het museum één dag per week te sluiten bij het on derzoek te betrekken. Het college is daartoe bereid. Een andere opmerking hield in dat volgens haar rijk en provincie meer zouden moeten doen. Ik kan u daarover meedelen dat wij dienaangaande zowel met het rijk als met de provincie al geruime tijd bezig zijn. Dit proces verloopt echter uiterst moeizaam en onze verwachtingen op korte termijn zijn vrijwel nihil, maar nochtans zal deze poging worden voort gezet enslotte de FIOM. Ik wil beginnen met te referêren aan de algemene opmerkingen die collega Kessl er heeft gemaakt met betrekking tot het doorgeven van de kortingen op de rijksbijdragen. Daar naast wil ik nog een paar andere voorafgaande opmerkingen maken om even de context aan te geven waarbinnen naar onze visie de discussie over dit punt moet verlopen. In de eerste plaats is er het raads besluit van 5 april 1982, waaruit ik voor alle duidelijkheid het derde punt citeer: "De stichting FIOM Fries,and met ingang van 1982 een subsidie te verlenen gebaseerd op de voormalige rijkssubsidieregeling maatschappelijke dienstverlening aan niet-gehuwde moeders en hun kind, met dien verstande dat het subsidie ten hoogste gelijk is aan het bedrag van de voor dat doel te ontvangen rijksbijdrage." Hier ligt een duidelijke raadsafspraak van ruim een half jaar geleden voor 1982 en volgende jaren. Het college heei zich aan deze afspraak gehouden en heeft de FIOM dan ook meegedeeld dat het begrotingstekort voor 1982, dat ongeveer 28.000,bedraagt, uit eigen middelen en op eigen wijze zou moeten wor den gedekt. Men heeft mij meegedeeld dat men verwacht daarin te zullen slagen. Voor 1983 heeft de FIOM echter een ongedekt begrotingstekort van ca 88.000,--. 'oordat ik met dit punt verderga wil ik u echter eerst vertellen hoe het zit met de andere instellin gen in deze sector. Het Jongeren Advies Bureau heeft een tekort van ca 30.000,de telefonische hulpdienst een tekort van ongeveer 25.000,en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening een tekort van ca 140.000, Dit wil zeggen dat het tekort van de FIOM niet het enige tekort is in deze sector. Het leek gisteravond bij de eerste instantie wel alsof de FIOM als enige met de problematiek van de rijkskortingen worstelt, maar uit deze cijfers blijkt wel dat dat niet het geval is. Verder moet het duidelijk zijn dat de situatie met betrekking tot de FIOM zo is dat deze instelling niet alleen in Leeuwarden werkt, maar provinciaal. Uit de stukken blijkt dat van het aantal in behandeling genomen cliënten ongeveer 25% uit Leeuwarden komt. Een andere feitelijke constatering is dat er al geruime tijd een zogenaamd kerngemeentenoverleg is. De kerngemeenten omvatten de gemeenten Leeuwarden, Hee- renveen, Drachten, Sneek en Dokkum. Binnen dit kerngemeentenoverleg is gesproken over de problema tiek met betrekking tot de kortingen op de rijksbijdragen 1983 en men heeft gezamenlijk besloten het besluit dat de gemeente Leeuwarden al eerder had genomen, namelijk de kortingen door te voeren in de betreffende beleidssector, onverkort over te nemen. De laatste feitelijkheid, om het beeld compleet te waken, is een citaat uit het verslag van 19 november 1982 van de vergadering van de Commissie Sociale Zaken en Welzijnsaangelegenheden van onze regio: "Het wordt betreurd dat FIOM verhoudingsgewijs

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 20