4
tionele woonomgeving en een goed onderhouden stadscentrum is van groot belang voor iedereen. Het
ontbreken daarvan roept altijd andere maatschappelijke kosten op. Dan ontstaat verloedering en nemen
vernielingen toe. Wij zijn dan ook van mening dat tot het uiterste moet worden getracht de stadsver
nieuwing te ontzien en de besparing te halen uit het eerste spoor, namelijk de organisatie van de dienst
en de post algemeen onderhoud straten en plantsoenen. Ik weet dat Leeuwarden met de onderhoudsnorm
per m2 bestrating niet bepaald tot de hoogsten behoort, maar wij menen dat daarbij ook moet worden
gekeken naar de intensiteiten van het verkeer. Mocht in de loop van de tijd blijken dat een sluitende
begroting niet kan worden gerealiseerd zonder te korten op de stadsvernieuwing, dan willen wij graag
eerst de effecten hiervan weten, vooral op de planning en op de uitvoeringsplannen binnen de stadsver
nieuwing.
Beleidssector IV, Onderwijs. Met betrekking tot het schoolzwemmen zijn wij voorstander van het zo
genaamde niveau-zwemmen systeem. Dit houdt in dat ieder kind goed leert zwemmen. Sommigen hebben
daar veel en anderen minder lessen voor nodig. Er moet derhalve een flexibel systeem per school worden
ingevoerd. Wij denken dat de taakstelling te halen is, te meer daar sommige kinderen de zwemkunst al
machtig zijn als de lessen beginnen. Wij houden vast aan het uitgangspunt dat ieder kind moet leren
zwemmen. Wij zijn het eens met het door het college voorgestelde onderzoek naar de "overhead" bij
het openbaar onderwijs. Op de randvoorzieningen moet 311 .000,— worden bezuinigd in verband met
de verlaging die het rijk daarop toepast. Kan dit opgelost worden? Wij hebben een brief ontvangen van
de ABOP, afdeling Basisonderwijs, waarin gevraagd wordt de onderwijsorganisaties te raadplegen over
de invulling van allerlei maatregelen. Het gaat hier om onderhoud, schoonmaken, nieuwbouw en vak
leerkrachten. Dit verzoek lijkt ons redelijk en ook passend binnen de commissiestructuur in deze ge
meente. Is bekeken wat de samenvoeging kleuter- en basisonderwijs gaat kosten of neemt het rijk deze
kosten geheel voor zijn rekening? Dit aspect wordt in de raadsbrief helemaal niet genoemd.
Het vervallen van de rijksbijdrage in de vervoerskosten ex artikel 13 zal voor een deel mensen tref
fen die al financiële en andere problemen genoeg hebben. Er schijnen mogelijkheden te bestaan deze
kosten individueel te verhalen op de AAW (Algemene Arbeidsongeschiktheids Wet). Aan een uitkering
krachtens deze wet gaat een keuring door de GMD vooraf. Hef lijkt ons van belang ouders over deze
mogelijkheid in te lichten, indien tenminste blijkt dat de mogelijkheid bestaat. Mochten bij het vervoer
van kinderen naar het Buitengewoon Onderwijs grote problemen ontstaan, dan zijn wij bereid hiervoor
een regeling te treffen, die misschien naar draagkracht kan worden gehanteerd, en daarvoor een stukje
nieuw beleid in te leveren.
In de aanvullende raadsbrief wordt het probleem met betrekking tot de Buitenschool genoemd. Wij
delen de mening van het college dat deze bezuinigingen gezocht moeten worden in de bijdragen van
andere gemeenten en een verlaging van de kosten per leerling. Is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat aan
deze leerlingen drie maaltijden per dag worden verschaft? Ook vragen wij ons af wat het effect op de
kosten zal zijn van het teruglopen van het aantal leerlingen in de toekomst in verband met het lagere
geboortecijfer en het wellicht langer handhaven van deze leerlingen binnen het gewoon lager onderwijs.
Een andere vraag is waarom niet met ingang van 1981toen de rijksbijdrage van 80% in de verzorgings-
kosten verviel, aan de andere gemeenten is gevraagd voor hun eigen inwoners te betalen. Wij vragen
ook nu pas een bijdrage per september 1983. Zou het college niet willen overwegen deze kwestie anders
aan te pakken? Het is toch een uiterst redelijk verzoek!
Beleidssector V, Volkshuisvesting. Het eerste punt gaat over het afstoten van onrendabele panden van
het Woningbedrijf. De vorige week hebben wij nog een onrendabel pand aangekocht. Met het afstoten
kan derhalve onmiddellijk worden begonnen!
Beleidssector VI, Nutsbedrijven. Het college raamt 250.000,als verhoging van de winstuitkering
bij Frigas. Ook worden enkele zaken genoemd waarop niet alleen bij Frigas, maar ook bij het GEB en
de Dienst Reiniging en Brandweer kan worden bezuinigd en daaronder zijn arbeidsvoorwaarden. Dit lijkt
ons een moeilijk punt. De arbeidsvoorwaarden bij Frigas en het GEB zijn toch door middel van een
CAO geregeld? Misschien wil het college in zijn antwoord straks nog even ingaan op wat men zich
hierbij had gedacht.
Beleidssector XII, Cultuur. De laatste jaren is er al meerdere malen gesproken over de onbillijkheid
dat Leeuwarden alleen opdraait voor de kosten van het PrincessehofDe landelijke museanota heeft ook
geen uitkomst geboden. Wel wordt daarin de provinciale functie van het museum toegegeven. Wij zijn
van mening dat grote druk moet worden uitgeoefend op de provincie ons te helpen dit museum in stand te
houden. Op de suggestie van het college het museum een dag per week te sluiten, wordt door de Com
missie voor het Princessehof niet ingegaan. Wacht die beslissing op een landelijke afspraak?
Een veel moeilijker punt is het Frysk Orkest. Ik begin met ons uitgangspunt: Het Frysk Orkest moet
blijven bestaan! Op dit moment functioneert het orkest met 73 volle salariseenheden. Men denkt te
kunnen blijven functioneren met ca 60 volle salariseenheden. Ik gebruik deze term omdat er ook deel
5
tijdbanen zijn. Wij zijn met het college van mening dat, met het naderbij komen van de nieuwe ge
meenschappelijke regeling, onderhandeld moet worden over de verdeelsleutel. De stad Leeuwarden
zorgt al voor de accommodatie en betaalt 15% van de andere kosten. De andere gemeenten betalen in
totaal 5%, terwijl die bevolking ca zesmaal die van Leeuwarden is. Ook de provincie zou over de brug
moeten komen. Zijn er al gesprekken gevoerd met Gedeputeerde Staten? De voorzitter van dat college
heeft meerdere malen in het openbaar stelling genomen in deze zaak. Wat is dat financieel waard? Het
Frysk Orkest is in deze provincie niet van bovenaf gedropt. Het is gegroeid uit de vroegere Leeuwarder
Orkest Vereniging. Wie hier wat langer woont herinnert zich de acties die door de hele provincie zijn
gevoerd voor het Gouden Viooltje. Het wegvallen van het orkest zou een verschraling betekenen van de
cultuur in deze provincie. Met name zouden dan koorbegeleidingen door de hele provincie, uitvoerin
gen van kleine ensembles en het werk op de scholen wegvallen. Een noordelijk orkest zou nooit al die
uitvoeringen in kleine plaatsen kunnen verzorgen. Wij onderschrijven vooralsnog de taakstelling van b.
en w., maar wij zijn van mening dat in 1983 en 1984 actie gevoerd moet worden, met name naar het
rijk toe, voor het behoud van het Frysk Orkest. Ongeveer midden 1984 moet in onze visie de raad zich
opnieuw over dit onderwerp buigen. In ieder geval zal dit moeten gebeuren op een moment dat er nog
een keuze is. Als een dergelijk orkest eenmaal weg is, krijgen wij het - dat weten wij van zulke voor
zieningen - in geen halve eeuw terug.
Ik kom nu bij de Stichting Beeldende Kunst Friesland. Vooral de suggestie van b. en w. de BKF on
der te brengen in de Openbare Bibliotheek lijkt ons haalbaar. In een gesprek met de BKF is ons geble
ken dat ook deze stichting dit een acceptabele oplossing vindt. Het lijkt ons een oplossing die ook bij
het publiek wel zal aanslaan. Het huurcontract van het pand van de BKF op de Eewal loopt af in 1985.
Beleidssector XIII, Sport, Recreatie en Toerisme. Het eerste punt waarover ik wil spreken is de Stich
ting Cambuur. In de aanvullende raadsbrief spreekt het college met betrekking tof Cambuur zijn ver
trouwen uit in de inventiviteit van de club en in de landelijke maatregelen die voortvloeien uit het rap
port "Gezonder betaald voetbal". Ik ben van mening dat de belangrijkste zin in de raadsbrief de laatste
is. Daar staat namelijk: "als de landelijke ontwikkeling in een zodanige richting gaat dat het betaald
voetbal in Leeuwarden in gevaar komt, dan zullen wij ons opnieuw moeten beraden over de dan ontstane
situatie." Wij gaan akkoord met een onderzoek naar de mogelijkheid de subsidie te verlagen onder die
voorwaarde en wij willen graag antwoord op de vraag op welke termijn b. en w. denken inzicht te heb
ben in deze materie, omdat de club niet twee jaar in onzekerheid kan leven. Wij menen dat een stad
als Leeuwarden met een provinciale functie Cambuur moet blijven helpen overleven, maar wij zijn te
vens van mening dat ook andere bronnen van inkomsten, zoals reclame, moeten worden aangeboord.
Verder wil ik er op wijzen dat in het collegeprogram met betrekking tot accommodaties staat dat de ge
meente in de eerste plaats verantwoordelijk is voor de accommodatie. Het college spreekt in het ontwerp-
dekkingsplan, ook met betrekking tot het Frysk Orkest, over alleen verantwoordelijk voor de accommo
datie en dat is natuurlijk wel iets anders. De zinsnede staat in het collegeprogram op pagina 6, onder
aan.
Met de andere voorstellen in de sector Sport, Recreatie en Toerisme, de punten 2, 3, 4 en 5, kun
nen wij akkoord gaan.
Beleidssector XIV, Samenlevingopbouw en Jeugdwerk. Ik kom nu bij Hippo/Echo. Indertijd is, na het
faill ssement van Hippo, gesteld dat er een voorziening nodig bleef voor de Hippo doelgroep. Aan de
orde is de vraag of er tussen toen en nu ook iets is veranderd. Met betrekking tot het drugspreventiebe-
leid is er al een andere oplossing op de rails gezet. Het college constateert dat de behoefte van de Hip-
po doelgroep is verschoven van sociaal-cultureel werk naar een muziekgebeurenVooralsnog zijn wij er
niet enthousiast over dat daarvoor een bedrijfshal zou moeten worden verbouwd. Wij denken meer aan
mogelijkheden binnen bestaande accommodaties, zoals de Evenementenhal en de Harmonie. Wij vinden
het collegevoorstel niet erg onderbouwd. Wij willen een gedeelte van het bedrag liever besteden aan
activiteiten. Wij zijn het eens met de taakstelling. Voor de besteding van de resterende 380.000,
wachten wij verdere voorstellen af, die dan op hun gewenstheid door ons zullen worden bekeken.
Een organisatie in deze stad die door de veranderingen in de rijkssubsidieregelingen in de proble
men komt is de FIOM, een instelling voor hulp bij onbedoelde zwangerschap en alleenstaand ouder
schap. De gemeente is, sinds de eerste fase van de decentralisatie is aangebroken, een doorgeefluik
voor de subsidie van CRM geworden. In 1982 zijn door CRM al kortingen toegepast, die door de ge
meente zijn doorberekend. Per 1 januari 1983 is weer een korting van 10% aangekondigd. In januari
1985 gaat de tweede fase van de decentralisatie in waarin de subsidie via de Friese gemeenten zal lo
pen. Wij verzoeken het college op tijd met een overbruggingsmaatregel te komen. Wij menen dat een
en ander niet kan wachten tot de begrotingsbehandeling. De FIOM verleent snel hulp aan alleenstaande
ouders. Men is 24 uur per etmaal bereikbaar. Als de gemeente niets doet, is deze instelling over twee
jaar verdwenen. Wij zijn bereid hiervoor een stukje nieuw beleid te gebruiken.