overwegende dat in het ontwerp-dekkingsplan 1983-1987 ruimte wordt ge schapen tot een bedrag van 100.000,voor de ontwikkeling van een nieuw beleid, dat bij de invulling van het nieuwe beleid wordt uitgegaan van de in het collegeprogramma genoemde criteria en prioriteiten, dat in de komende periode het beleid van het gemeentebestuur steeds meer gericht zal dienen te zijn op een behouden en vermeerderen van voldoende arbeid, onder meer door een herstel van de economische bedrijvigheid, dat dit punt in de reeds aangevangen beleidsperiode de hoogste prioriteit dient te hebben, besluit: bij de invulling van het nieuwe beleid op korte termijn het werkgelegen heidsbeleid de hoogste prioriteit te geven en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door de heer De Beer. Dat op het gebied van de Volksgezondheid wordt gekozen voor het uitgangspunt dat ook door de re gio moet worden bezuinigd, vinden wij zeer terecht. Ten aanzien van de sector Cultuur wil ik onze waardering uitspreken voor de opstelling van de Commissie voor het PrincessehofMen stelt immers dat men begrip heeft voor de moeilijke financiële positie van de gemeente Leeuwarden en men dient op grond daarvan een bezuinigingsvoorstel in. Ik begrijp wel dat ik niet al te uitvoerig op alle zaken kan ingaan, maar een aantal ervan wil ik n°9 9raa9 belichten. Ik wil in de eerste plaats het Frysk Orkest noemen en begin dan met een citaat uit "Nadere voorstellen tot herwaardering voor de periode 1982-1986". Op bladzijde 4 werd daarin ten aanzien van het Frysk Orkest geschreven: "Als een van de subsidie-partners zich zou terugtrekken gaat vrijwel zeker een belangrijk cultureel element voor de provincie verloren. Omdat een eventueel weg vallen van het Frysk Orkest onzes inziens een aantasting van de centrumpositie van Leeuwarden op cul tureel gebied zou betekenen, achten wij het ongewenst terzake een initiatief te nemen." Deze woorden hebben, volgens mijn fractie, tot op de dag van vandaag hun volledige waarde behouden. Cultuur is een hoog goed. Kwalitatief staat ons" Frysk Orkest op een hoog peil. Het verdwijnen van het orkest zou een zeer negatief effect hebben op de amateuristische kunstbeoefening, vooral omdat het functione ren van het orkest bij het begeleiden van koren zou wegvallen. Het lijkt een nobel gebaar om voor ac commodatie te zorgen, maar in het dekkingsplan wordt niet aangegeven waaruit deze accommodatie be staat en wat een werkelijk goede accommodatie gaat kosten. Voorts is het naar onze mening niet goed om vooruit te lopen op de resultaten van de aan de gang zijnde onderhandelingen. Volgens ons moet er met de directie van het orkest te praten zijn over een mate van afslanking, doch met zeer duidelijke overlevingskansen. Naar ons gevoel is het Frysk Orkest daartoe bereid. Ik wil daarover straks een motie indienen Vervolgens kom ik toe aan een ander, maar niet minder belangrijk punt, namelijk de aanslag op Cambuur. Dit is een duidelijk voorbeeld van een voorstel, waarvan men de gevolgen van de uitvoering te weinig onder ogen heeft gezien. Men kan en mag de belangrijke positie die Cambuur in het leven van velen inneemt, niet bagatelliseren. Voetbal, en juist prof-voetbal, is nu eenmaal voor veel mensen een grote bron van genoegen en vrijetijdsbesteding tijdens de weekends. Ik denk dat velen naar een dergelijk voetbal-weekend toeleven. Het college stelt dat het nog geen zwaar wegende belemmeringen heeft kunnen signaleren die een ombuiging in het beleid in de richting van de volledige afschaffing van de subsidie in de weg staan. Ik moet echter opmerken dat het college dan de ogen en oren heeft geslo ten voor de werkelijkheid. De vele reacties ten aanzien van Cambuur liegen er niet om. Wat moet men bovendien met een dergelijk duur stadion als Cambuur ter ziele is gegaan? (De heer Pruiksma: Volks tuintjes van maken, mijnheer Bijkersma!) Ach, mijnheer Pruiksma, dit soort pijnlijke opmerkingen zou u eens tegen de voetballers van Cambuur moeten maken aanstaande zaterdag of zondag! Ik ga weer verdof met mijn verhaal. Nee, geacht college, dit is geen voldragen voorstel en u zult daarvoor onze steun niet krijgen. Ook over Cambuur zullen wij straks een motie indienen. In de sector Onderwijs wordt in de aanvullende raadsbrief omtrent de Buitenschool gesteld dat de minister de subsidie met betrekking tot het verzorgingsgedeelte gaat intrekken. Volgens het door het college gehanteerde uitgangspunt zal de korting door het rijk op deze specifieke uitkering volledig aan de betreffende beleidssector worden doorgegeven. Wij hebben daarvoor begrip. Als wij kijken naar de sector Onderwijs in zijn totaliteit, blijkt dat het rijk nogal wat betaalt. Als specifieke uitkering, ex clusief de salarissen, ontvangt de gemeente een bedrag van ruim twintig miljoen gulden. In de gemeente Leeuwarden wordt dit uitgekeerde bedrag de laatste jaren in ruime mate overschreden. Dit is ook reeds in de vorige herwaarderingsronde gesignaleerd. Daarbij werd geconstateerd dat de overschrijdingen in 13 de komende beleidsperiode ruim 6,6 miljoen zullen zijn. Wij zijn van mening dat het nodig is deze overschrijding te koppelen aan het door het rijk ter beschikking gestelde bedrag en deze overschrijding aan een maximum te onderwerpen. De overschrijding zou volgens ons niet meer dan 25% van het door het rijk uit te keren bedrag mogen zijn. Op een normuitkering van twintig miljoen betekent dit nog al tijd een overschrijding van vijf miljoen, welk bedrag moet worden betaald uit de algemene middelen. Als wij zien dat voor de komende jaren steeds een normuitkering is gesteld van ca twintig miljoen, zou onze stellingname een besparing betekenen van ruim een miljoen gulden. De verfijning van de invulling in de Onderwijssector zal moeten geschieden in een overleg, waarbij ook de Commissie voor het Onder wijs wordt betrokken. Detaillering nu zou niet goed zijn; het zou dan op een ad hoe beleid lijken. In deze door ons voorgestelde bezuiniging zien wij een mogelijkheid voor instandhouding van de subsidie aan Cambuur en die aan het Frysk Orkest en wellicht ook nog de instandhouding van de subsidie aan de FIOM. Mogelijk zal men in antwoord op ons voorstel naar voren brengen dat er geen sprake mag zijn van kwaliteitsvermindering van het onderwijs. Wij zijn het daarmee volstrekt eens. Ik wil echter opmer ken dat volgens onze fractie de kwaliteit van het onderwijs niet afhangt van de outillage, doch in de eerste plaats een zaak is van de inspiratie van het betrokken personeel. Ik zal nu de motie voorlezen waarin wij laten zien dat er mogelijkheden zijn voor blijvende steun aan de sportclub Cambuur en het Frysk Orkest. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 november 1982, overwegende dat het rijk in de komende jaren in de sector Onderwijs aan specifieke uitkeringen, exclusief salarissen, een bedrag van ongeveer twin tig miljoen zal betalen, dat het wenselijk is dat de door de gemeente betaalde overschrijdingen aan een maximum worden onderworpen, besluit: bedoelde doeluitkeringen van het rijk voor het onderwijs met niet meer dan 25% te overschrijden, besluit: de hieruit voortkomende bezuinigingen te besteden aan de instandhouding van subsidies aan zowel het Frysk Orkest als aan Cambuur en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door de heer De Beer. Mevrouw Van der WerfHet dekken van tekorten is niet een puur technische zaak, maar hangt onder anderen samen met de politieke visie en houding die men heeft ten aanzien van de oorzaken. In dit ge val met name het door het rijk gevoerde bezuinigingsbeleid passend binnen de maatregelen zoals die de laatste jaren steeds vanuit delen van het bedrijfsleven worden bepleit en door de overheid worden door gevoerd om de economische crisis te bestrijden. Mijn fractie heeft dan ook wel de behoefte, voordat wij concreet ingaan op het voorliggende voorstel, het voorstel te plaatsen in het maatschappelijk kader waarbinnen het naar ons oordeel thuishoort, om vandaaruit een aantal wegen aan te geven hoe wij ac ties kunnen ondernemen om de steeds maar slechter wordende financiële positie van de gemeente te ver beteren Op dit moment worden wij geconfronteerd met een wereldwijde crisis van het kapitalisme: De pro ductie stagneert, er is sprake van een overcapaciteit en zeker ook van een teveel aan arbeidskrachten. Als gevolg van dit alles zijn er grote financiële problemen bij de overheid ontstaan. De crisis wordt ge presenteerd als een crisis in de economie die door economische wetmatigheden is veroorzaakt en niet als een crisis van het kapitalisme, oftewel een falen van de vrije ondernemingsgewijze productie. De op lossingen zoals die door delen van het bedrijfsleven en de rechtse partijen CDA en VVD worden aange dragen, komen dan ook alle op hetzelfde neer: Het bedrijfsleven moet alle ruimte hebben en de positie van het Nederlands kapitaal in het internationaal kapitalisme moet worden veilig gesteld. Dat alleen kan leiden tot het weer aantrekken van de economie. Deze zogenaamde oplossingen hebben tot nog toe geresulteerd in de volgende maatregelen van overheidszijde: 1. Sterke bezuinigingen op de overheidsuitgaven teneinde het financieringstekort terug te dringen. 2. Ruimte geven aan het bedrijfsleven door loonmaatregelen en verschuivingen in de overheidsbestedin gen ten gunste van een subsidiestroom voor het bedrijfsleven. De bezuinigingen die echter om deze redenen worden doorgevoerd, hebben een averechts effect en ver ergeren de crisis. De overheidsbezuinigingen hebben immers in de eerste plaats nadelige gevolgen voor een deel van het bedrijfsleven, want ongeveer 40% van de productie van het Nederlandse bedrijfsleven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 7