noemd, maakt dat wij bijzonder zijn geïnteresseerd in vrouwelijke kandidaten. Ik heb van de commissaris begrepen dat er geen vrouwelijke sollicitanten zijn, maar misschien kunnen wij daar nog iets aan veranderen. Wij vinden het verder van belang dat onze opvatting., dat het besturen van een gemeente poli tiek werk is, door hem of haar wordt gedeeld. Het kunnen omgaan met uitingen van onvrede en protest vinden wij zeer belangrijk. Burgerlijke staat, gods dienstige overtuiging en eventuele geschiktheid van de partner achten wij voor deze functie geen wegingsfactoren. De heer Pruiksma: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de commissaris. Als aanvulling op hetgeen mevrouw Brandenburg namens alle fracties van deze raad naar voren heeft gebracht zou ik graag een paar korte opmerkingen willen maken. De CDA-raadsfractie heeft zich gebogen over de uitgangspunten welke naar haar oordeel de aandacht verdienen bij het schetsen van een profiel ten dienste van de benoeming van een opvolger van de heer Brandsma. Het zou naar het oordeel van de fractie in de rede liggen de benoeming van de burgemeester van Leeuwar den, wat diens politieke kleur betreft, mede te bezien in het wijder strekken de verband van de bijzondere positie welke Leeuwarden heeft als provinciale hoofdstad van Friesland in het Noordelijke gewest. In dat verband zou te den ken zijn aan de bemanning van en de contacten met de Bestuurscommissie Noorden des Lands, met name gelet op de in die commissie ter sprake te brengen proble matiek rond infra-structuur en voorzieningenniveau van dit gewest. Alsdan zou het voor de hand liggen de benoeming van een burgemeester van CDA-huize te be pleiten, gelet op de politieke kleur van de Commissarissen der Koningin in Friesland, Groningen en Drenthe, en die van de burgemeesters van Groningen en Assen. De fractie realiseert zich echter dat een dergelijke aanbeveling zich niet, althans niet voldoende, verhoudt met de politieke samenstelling van de Leeuwarder gemeenteraad. Mochten echter thans niet voorziene ontwikkelingen ertoe leiden dat de voorkeur zou behoren te worden gegeven aan een niet uit de Partij van de Arbeid afkomstige kandidaat, dan wenst de fractie de hier voor weergegeven gedachtengang als mogelijke optie onder de aandacht te brengen. Vooralsnog echter lijkt de aanbeveling van een PvdA-kandidaat voor de hand te liggen. Wat het schetsen van een profiel betreft hecht mijn fractie eraan hier, in tegenwoordigheid van de Commissaris der Koningin, te verklaren dat wij als fractie prijs stellen op een bijzonder aspect van de nieuw te benoemen burge meester, namelijk een herkenbare mate van kerkelijke meelevendheid zijner zijds. - 5 - Voor het overige kan ik mij volledig aansluiten bij de woorden van mevrouw Brandenburg. De heer Bijkersma: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de Commissaris der Koningin. De toekomstige voorzitter van deze raad wacht een boeiende taak, waarbij hij zal worden bijgestaan door een raad welke zich daadwerkelijk en vooral politiek wenst bezig te houden met het besturen der gemeente. Duist de politieke inzichten, ook in het dagelijks bestuur, spelen daarbij een grote rol. Hoewel wij in gezamenlijk overleg tot een grote eenheid van opvattingen konden komen zijn er echter voor de VVD een aantal zaken welke beslist niet onder één noemer zijn te brengen. De VVD-fractie hecht er dan ook aan deze aspecten zelfstandig naar voren te brengen. Als eerste punt noem ik dat defensie volgens de VVD-fractie een rijks taak is en dat de discussie daarover niet in deze raad behoort te worden ge voerd. Dat standpunt hebben wij in het verleden uitgedragen en zo zullen wij het blijven doen. Een uitvloeisel van deze rijkstaak is echter de aanwezig heid van een militair vliegveld in deze gemeente. Een aanwezigheid welke na de gemeentelijke herindeling qua omvang zal toenemen. De VVD ziet deze aan wezigheid als een gegeven. Uitgaande van dit gegeven kan het volgens de VVD- fractie niet zo zijn dat de toekomstige voorzitter van deze raad een persoon lijke instelling zou hebben welke tegenover de aanwezigheid van dat militaire apparaat staat. Vooral een openlijk uitdragen van zo'n tegenstelling zou grote verwarring veroorzaken. Meer wil ik er, gezien mijn uitgangspunt, niet over zeggen. Als tweede punt breng ik naar voren dat bij het dagelijks besturen van een aantal gemeenten de geest van Thorbecke, zoals hij die heeft neergelegd in de Gemeentewet,meer en meer wordt verlaten. Zo is ook in deze gemeente het vormgeven aan een afspiegelingscollege verlaten. Nu klinkt het liberale denken niet door bij het dagelijks besturen dezer gemeente. Wij betreuren dit, zeker gezien de grote verkiezingswinst van de VVD hier. Wij zouden het niet goed vinden als de bestaande onevenwichtige toestand zou worden geconti nueerd door het aanstellen van een burgemeester welke afkomstig is uit de rijen van de partijen, die reeds in het dagelijks bestuur zijn vertegenwoor digd. Ons inziens zou het van een goed beleid getuigen als de toekomstige burgemeester van Leeuwarden een liberale signatuur zou hebben en dus lid van de VVD zou zijn. Dat ook het bestuur van de VVD in deze provincie deze mening is toegedaan verheugt mijn fractie bijzonder.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 3