De heer Buurman: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de Commissaris der Koningin. De profielschets, opgesteld door de gezamenlijke fracties, is zojuist te Uwer kennis gebracht, aangevuld met afwijkende standpunten van verschillen de fracties. Van onze kant willen wij het volgende toevoegen. Boven de door ons ingediende profielschets hebben wij als uitgangspunt gesteld:"De burgemeester zou zich ervan bewust moeten zijn dat de gemeente lijke overheid in dienst staat van God als de Koning der koningen. Hij zou dit ook in zijn beleid tot uitdrukking moeten laten komen. Daarom dient met name in deze tijd van toenemende wetteloosheid en zedeloosheid de burgemees ter, als primaire handhaver binnen het gemeentelijk bestuursapparaat van openbare orde en veiligheid, in zijn beleid en de uitvoering daarvan te waken voor handhaving van normen, die op grond van Gods onfeilbaar Woord gelden voor alle mensen. Zie ook artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbe lijdenis." Ik weet wel dat dit principiële standpunt weinig klankbodem meer heeft, maar ik wil dit toch wel heel duidelijk stellen. Min of meer in het verlengde hiervan, achten wij het van belang dat de te benoemen burgemeester: a. bijzondere betekenis toekent aan de problematiek van openbare orde en veiligheid tegen de achtergrond van de specifieke positie die hij ten aan zien hiervan inneemt; b. rekening houdt met de gevoelens van het protestants-christelijk volksdeel, Wat de politieke kleur betreft: wanneer wij de burgemeestersbenoemingen landelijk bezien komt de PvdA iets te kort, maar zit wat de grote steden be treft wel goed, is het CDA nog steeds overbedeeld en is vooral de VVD onder bedeeld. Wij zouden ervoor willen pleiten om noch de landelijke verhoudingen alleen, noch de plaatselijke verhoudingen alleen, de doorslag te laten geven Overigens, ik heb geen bezwaar tegen een burgemeester die lid is van het CDA, van de PvdA of van de VVD. Tenslotte heeft iemand uit die laatste kring het nog onlangs tot Commissaris van de Koningin gebracht in een provincie die rijk is aan cultuur. Een GPV-er is ook een mogelijkheid. Daarover heeft nog niemand gesproken. Men moet daar toch eens over nadenken. Mijnheer de voorzitter, Leeuwarden heeft belang bij een goed bestuurder. Hij moet in ieder geval niet in de eerste plaats vertegenwoordiger zijn van de partij waarvan hij lid is, een soort "eerste wethouder" dus. Hij moet zodanig afstand van de partijpolitiek kunnen nemen dat hij in staat is tegen strijdige opvattingen op elkaar af te stemmen en een harmonie te bewerkstel ligen. De heer WiegelNaar mijn mening heeft de raad bij monde van mevrouw Brandenburg met de gegeven algemene opvattingen een heel evenwichtige pro fielschets verschaft. Ik ga natuurlijk niet op alle punten uit de profiel schets in. Er is gesproken over de noodzaak van ruime ervaring in het open baar bestuur, inzicht in sociaal-economische verhoudingen - met name de woordvoerster van D'66 is hierop nog eens teruggekomen - en de weg weten in Den Haag, om het zo maar te zeggen. Ik geloof dat de leden van de raad daarmee duidelijk de kern hebben geraakt van datgene waar de nieuwe burge meester aan zou moeten voldoen. Het zal overigens niet bijzonder eenvoudig zijn om zo'n burgemeester te vinden. Alleen al uit het aantal sollicitanten blijkt hoe beperkt de keuze is. Ik wil overigens op voorhand zeggen dat die keuze zich niet behoeft te beperken tot een keuze uit die vijf. Het is ook in het verleden meerdere keren voorgekomen dat de Commissaris der Koningin of anderszins de minister op een gegeven ogenblik, als men van mening was dat uit het aantal sollicitanten toch niet de burgemeester van de gemeente kon voortkomen die noodzakelijk was, "op zoek" gingen, om het maar eens in simpel Nederlands te zeggen. De tweede opmerking die ik zou willen maken is deze. Als de raad zou besluiten tot de instelling van een vertrouwenscommissie - daarover lopen de meningen naar ik heb begrepen enigermate uiteen -, dan moet dat wel een besluit van de raad zijn. Ik zou het overigens op prijs stellen dat dat be sluit, als de raad hiertoe overgaat, snel wordt genomen, zodat ook die be sluitvorming van de raad aan de betrokken sollicitanten kan worden gezonden. Het zou dienstig zijn als in het verslag van deze vergadering of anderszins wordt vermeld waar het secretariaat van die eventueel in te stellen vertrou wenscommissie berust, want dan weten de betrokken sollicitanten waar zij zich eventueel kunnen melden. Ik zeg "eventueel", omdat sollicitanten naar het burgemeesterschap zich volgens de huidige regelingen niet behoeven te melden bij zo'n in te stellen vertrouwenscommissie. Dat is niet alleen de regel nu, dat zal ook in de toekomst zo zijn, als de gedachten die indertijd door minister Rood zijn verwoord ook door minister Rietkerk worden overgenomen. Het is een zaak van volstrekte vrijwilligheid van de sollicitanten, het is hun keuze of zij zich wel of niet bij de vertrouwenscommissie melden. Dit be tekent dat het voor de Commissaris der Koningin niet beslissend is of een sollicitant zich wel of niet bij de betreffende vertrouwenscommissie heeft gemeld. Dat is het systeem nu en dat is, denk ik, ook het systeem voor de komende tijd. Door de fracties van PvdA en PAL is opgemerkt - ook D'66 zit naar mijn idee op die lijn - dat men veel liever het systeem heeft van de gekozen burgemeester. Ik kan op zichzelf uiteraard respect hebben voor die politieke overtuiging, maar dat systeem geldt niet en zal ook de komende tijd niet gelden, omdat in de herziene Grondwet nadrukkelijk is vastgelegd dat de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 5