- 12 - - 13 - De volgende vragen en opmerkingen die ik wil maken zijn deze. Mevrouw Brandenburg van de PvdA heeft gezegd dat haar groep zeer hecht aan een vrouwe lijke burgemeester. Hoe ligt dat in de andere fracties? De tweede opmerking die ik zou willen maken sluit aan bij datgene wat de heer Pruiksma heeft ge zegd, namelijk dat kerkelijke meelevendheid van de burgemeester op prijs zou worden gesteld. Hoe ligt dat in de fracties die zich daarover tot nu toe niet hebben uitgesproken? De fractie van de VVD heeft gezegd dat de nieuwe burge meester zich, gezien de positie onder andere van het vliegveld hier, niet tegen het militaire apparaat zou moeten opstellen. Ook daarover gaarne commentaar van de andere fracties. Mevrouw Van der Werf heeft ook haar voorkeur uitgesproken voor een vrouwelijke burgemeester en zij heeft haar oordeel uitgesproken over de Friestaligheid of een potentialiteit daarvan van de nieuwe burgemeester. Zi j heeft tevens gezegd dat zij de huidige procedure rond burgemeestersbenoemingen ondemocratisch vindt. Dat zou ik willen weerspreken, want het huidige systeem is neergelegd in onze Grondwet en onze Grondwet is democratisch door regering en parlement vastgesteld. Men hoeft het niet het meest goede systeem te achten, dat is een persoonlijke beoordeling, maar ondemocratisch is dit stelsel niet. Over mogelijke verrassingen, waarover mevrouw Van der Werf heeft gesproken, kan ik op dit ogenblik uiteraard geen oordeel uitspreken, omdat ik de solli citanten nog moet ontvangen. 3e weet natuurlijk nooit welk konijn uiteindelijk uit de hoed getoverd wordt, zonder de nieuwe burgemeester met een konijn te willen vergelijken. Zijn naam is in dit verband nog steeds haas. (Gelach) Ik ben al ingegaan op datgene wat mevrouw De 3ong heeft gezegd. Met name haar opvattingen over het inzicht hebben in sociaal-economische verhoudingen deel ik. De heer Buurman heeft nadrukkelijk en in alle duidelijkheid zijn prin» piële standpunten vanuit de achtergrond van zijn groepering uiteengezet. Hij heeft over de kleur gezegd dat de landelijke verhoudingen op voorhand niet door slaggevend moeten zijn en de plaatselijke ook niet. Misschien moeten wel de provinciale verhoudingen doorslaggevend zijn, dat weet ik niet. Ik heb echter al eerder gezegd en ik herhaal het ook in de laatste woorden die ik wil spreken: de politieke kleur van de burgemeester is naar mijn mening niet de belangrijk ste wegingsfactor. De belangrijkste wegingsfactor is en blijft naar mijn over tuiging de kwaliteit van de nieuwe burgemeester en, om af te ronden, een replica van de heer Brandsma is niet te vinden. Ik geloof dat wij dat niet moeten nastre ven, dat zou ook niet goed zijn. Om echter een burgemeester te vinden die zich op alle mogelijke manieren zo inzet voor zijn stadig zowel in de stad zelf als in de provincie als in Den Haag, is een heksentoer. En daar ben ik, ook als ik zie naar het rijtje van sollicitanten, toch nog niet helemaal uit. Mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma: Ik wil eerst iets vragen over de procedure. De commissaris zegt dat de raad, wanneer men een vertrouwenscommissie wil, daartoe snel moet besluiten. Mijn vraag is: moet dat vanavond en moet er dan een motie door leden van de raad worden ingediend zodat dat besluit offi cieel kan worden genomen? Ik wil dan nu even ingaan op de andere punten. Het lijkt mij het beste dat ik daarop als fractievoorzitster van de PvdA reageer. De algemene profiel schets hebben wij zeer kort en vrij sober gehouden en over de formulering dien aangaande zijn wij het met elkaar eens. Ik heb dus niet de vrijheid om mijn eigen interpretatie te geven aan die formulering en daarom ga ik op de andere punten in als lid van de PvdA. Mijn eerste opmerking gaat over de bereidheid tot het afstoten of het niet accepteren van functies. Het is in ieder geval, wat de PvdA betreft, niet onze opvatting dat de burgemeester geen andere functies zou mogen bekleden. Ik zou mij functies kunnen voorstellen, bijvoorbeeld een functie in de VNG of in rijks commissies - de huidige burgemeester heeft ook functies in landelijk verband -, die zeer nuttig zijn. Ik kan mij ook nog wel andere nevenfuncties voorstellen, waartegen wij geen bezwaar zouden hebben. Het lijkt mij alleen van belang dat de nieuwe burgemeester daarover een open gesprek wil hebben om te bekijken wat wij daar met elkaar van vinden en dat hij dan bereid is om de overwegingen die op dat punt in de raad of bij bepaalde fracties leven heel sterk te laten wegen. Mijn tweede opmerking gaat over de leeftijd. Een periode van tien jaar is ook lang en ik ben mij er best van bewust dat wij deze periode natuurlijk hele maal niet kunnen afdwingen. Als iemand hier is en hij wil weer weg, dan heeft men dat te accepteren. Wanneer vast zou staan dat degene die hier komt niet langer dan één periode blijft, dan zou ons dat toch wel wat aan de korte kant zijn. Overigens, naar mijn mening moeten de periode van tien jaar en ook de leef tijd wat flexibel worden opgevat. Ik kan nu natuurlijk wel zeggen dat ik geen bezwaar heb tegen iemand van 53 jaar, maar dat doe ik niet want dan zitten wij weer aan een afgebakende grens. De derde opmerking gaat over de vraag hoe ver onze opvatting gaat over de interesse van de nieuwe burgemeester in de Friese taal en in de Friese cultuur. Willen wij beslist een burgemeester die het Fries kan schrijven, lezen en ver staan? Dat zou heel prachtig zijn, maar voor ons hoeft dat niet zo ver te gaan. In de profielschets staat dat een positieve betrokkenheid ten aanzien van de Friese taal en cultuur wordt verwacht, hetgeen ruimte geeft. Ik zou die ruimte daarin ook wel willen laten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 7