- Ik -
Dan kom ik bij de opmerking over de politieke kleur. De commissaris heeft
gezegd dat hij de kennis en de hele inhoudelijke zaak belangrijker vindt dan
de politieke kleur. Dat is natuurlijk een argument dat bij dit soort zaken heel
vaak wordt gebruikt en waarvan men als politiek mens zich afvraagt wat men daar
mee moet. Eigenlijk ben ik het wel eens met de commissaris, maar aan de andere
kant zijn wij van oordeel dat in onze kring iemand kan worden gevonden die ook
aan de inhoud voldoet. Ik denk dat ik mij hiermee redelijk op de vlakte heb
gehouden.
Van de kerkelijke gezindheid en de burgerlijke staat hebben wij gezegd dat
die geen wegingsfactoren zijn. In mijn eigen verhaal heb ik uitdrukkelijk gezegd
dat die niet van belang zijn. Ik vind deze factoren voor de persoon op zich erg
van belang, maar voor ons zijn het geen wegingsfactoren.
Met het verhaal van de heer Bijkersma over het vliegveld kan ik eigenlijk
geen kant uit, want ik denk dat de persoonlijke opvatting van een burgemeester
daarover niet zo verschrikkelijk interessant is. Op dit moment is het vliegveld
voor ons een gegeven en wil ik daarop niet verder ingaan.
De heer Pruiksma: Ik wil graag in tweede instantie een paar opmerkingen
maken met name als een al dan niet concreet antwoord op de vragen die de commis
saris ons heeft gesteld. Ik heb eigenlijk niet zozeer de behoefte om uitvoerig
uit te weiden over de nevenfuncties van de nieuwe burgemeester en ook niet om
iets toe te voegen aan datgene wat mevrouw Brandenburg hierover heeft gezegd.
Nadrukkelijk staat in de algemene profielschets over de nevenfuncties: "Van
de nieuwe burgemeester wordt de bereidheid verwacht tot het afstoten of niet
aanvaarden van functies die ten koste gaan van zijn of haar functioneren als
burgemeester." Met mevrouw Brandenburg ben ik van mening - ik kijk dan ook met
één oog naar onze huidige burgervader - dat er zeker nevenfuncties in grotere
verbanden zijn die het functioneren van de burgemeester als burgemeester zeer
wel ten goede komen. In die zin moet inderdaad deze regel, zoals de commissaris
het formuleerde, beperkt worden opgevat.
Ik wil ook een opmerking maken over de leeftijd. Onze voorkeur zou uit
gaan naar iemand die qua leeftijd bij machte en in staat is om twee perioden vol
te maken. Daarbij hebben wij het accent gelegd op toch een zekere stabiliteit
binnen het politieke college. Wij denken dat het zinvol is om dat, wellicht in
de marge, toch in gedachten te houden. In het verhaal zoals mijn fractie dat
oorspronkelijk zelf had gecomponeerd stond dat de kandidaat het ambt minimaal
nog tien jaar moet bekleden en dat hij of zij daarom een leeftijd dient te heb
ben van maximaal ongeveer 50 jaar.
Wel, een en ander was bij nader inzien geen sieraad van interpretatieve spits
vondigheid en daarom hebben wij ons naderhand zeer goed kunnen vinden in de om
schrijving die op dit punt in de algemene profielschets is gegeven. Wat ons be
treft zit er dus zeker enige marge in het verhaal.
Over de vraag of de nieuwe burgemeester een Fries of Friezin moet zijn zegt
de profielschets heel duidelijk: "Een positieve betrokkenheid ten aanzien van de
Friese taal en cultuur wordt verwacht." Betekent een en ander dat wij met alle
geweld een Fries of een Friezin willen hebben? Nee, dat betekent het niet. Een
goede Hagenaar zou de voorkeur hebben boven een slechte Fries, gesteld dat er
slechte Friezen zouden zijn.
De commissaris heeft mij een concrete vraag gesteld over de politieke
kleur van de kandidaat en hij zegt dat in mijn verhaal in feite is te beluiste
ren dat ik de deur enigszins op een kier houd. Dat is juist. Ik wil niettemin
niet nalaten te benadrukken dat in de algemene profielschets staat dat ook mijn
fractie van oordeel is dat de kandidaat van PvdA-huize zou moeten zijn. Bij een
en ander heb ik een nadere nuancering gegeven in die zin dat er, mocht het zo
zijn dat om een of andere thans niet te voorziene reden een kandidaat afkom
stig uit de PvdA niet de voorkeur zou verdienen, dan een nieuwe situatie ont
staat waarin wij zeggen dat wij de benoeming van een kandidaat van CDA-huize,
gelet op de argumenten die ik in eerste instantie heb genoemd, zeer wel bepleit-
baar achten. In dat geval kan ik U de garantie geven dat er in mijn politieke
groepering nog wel het nodige bestuurlijke talent rondloopt.
Over de vraag of het beslist een vrouwelijke burgemeester moet zijn moet
ik U zeggen dat wij daarover als fractie geen voorkeur uitspreken, uitgaande
van de principiële opvatting dat man en vrouw aan elkaar maatschappelijk vol
strekt gelijkwaardig zijn.
Wat betreft de opmerking van de heer Bijkersma over het vliegveld kan ik
mij aansluiten bij hetgeen mevrouw Brandenburg daarover heeft gezegd.
De heer Bijkersma: De commissaris heeft een aantal vragen gesteld waarover
hij wat meer duidelijkheid wil hebben van de fracties. De eerste vraag is wat
er achter de opmerking zit over het afstoten van functies die ten koste van het
functioneren als burgemeester gaan. Volgens mijn fractie zit daar niets achter.
In de profielschets is dienaangaande een beperking ingevoerd die onze instem
ming heeft. Nevenfuncties moeten niet ten koste gaan van het functioneren als
burgemeester. Het hebben van eventuele nevenfuncties, of die maatschappelijk
of economisch zijn, is geen bezwaar voor mijn fractie.