- Ik - Dan kom ik bij de opmerking over de politieke kleur. De commissaris heeft gezegd dat hij de kennis en de hele inhoudelijke zaak belangrijker vindt dan de politieke kleur. Dat is natuurlijk een argument dat bij dit soort zaken heel vaak wordt gebruikt en waarvan men als politiek mens zich afvraagt wat men daar mee moet. Eigenlijk ben ik het wel eens met de commissaris, maar aan de andere kant zijn wij van oordeel dat in onze kring iemand kan worden gevonden die ook aan de inhoud voldoet. Ik denk dat ik mij hiermee redelijk op de vlakte heb gehouden. Van de kerkelijke gezindheid en de burgerlijke staat hebben wij gezegd dat die geen wegingsfactoren zijn. In mijn eigen verhaal heb ik uitdrukkelijk gezegd dat die niet van belang zijn. Ik vind deze factoren voor de persoon op zich erg van belang, maar voor ons zijn het geen wegingsfactoren. Met het verhaal van de heer Bijkersma over het vliegveld kan ik eigenlijk geen kant uit, want ik denk dat de persoonlijke opvatting van een burgemeester daarover niet zo verschrikkelijk interessant is. Op dit moment is het vliegveld voor ons een gegeven en wil ik daarop niet verder ingaan. De heer Pruiksma: Ik wil graag in tweede instantie een paar opmerkingen maken met name als een al dan niet concreet antwoord op de vragen die de commis saris ons heeft gesteld. Ik heb eigenlijk niet zozeer de behoefte om uitvoerig uit te weiden over de nevenfuncties van de nieuwe burgemeester en ook niet om iets toe te voegen aan datgene wat mevrouw Brandenburg hierover heeft gezegd. Nadrukkelijk staat in de algemene profielschets over de nevenfuncties: "Van de nieuwe burgemeester wordt de bereidheid verwacht tot het afstoten of niet aanvaarden van functies die ten koste gaan van zijn of haar functioneren als burgemeester." Met mevrouw Brandenburg ben ik van mening - ik kijk dan ook met één oog naar onze huidige burgervader - dat er zeker nevenfuncties in grotere verbanden zijn die het functioneren van de burgemeester als burgemeester zeer wel ten goede komen. In die zin moet inderdaad deze regel, zoals de commissaris het formuleerde, beperkt worden opgevat. Ik wil ook een opmerking maken over de leeftijd. Onze voorkeur zou uit gaan naar iemand die qua leeftijd bij machte en in staat is om twee perioden vol te maken. Daarbij hebben wij het accent gelegd op toch een zekere stabiliteit binnen het politieke college. Wij denken dat het zinvol is om dat, wellicht in de marge, toch in gedachten te houden. In het verhaal zoals mijn fractie dat oorspronkelijk zelf had gecomponeerd stond dat de kandidaat het ambt minimaal nog tien jaar moet bekleden en dat hij of zij daarom een leeftijd dient te heb ben van maximaal ongeveer 50 jaar. Wel, een en ander was bij nader inzien geen sieraad van interpretatieve spits vondigheid en daarom hebben wij ons naderhand zeer goed kunnen vinden in de om schrijving die op dit punt in de algemene profielschets is gegeven. Wat ons be treft zit er dus zeker enige marge in het verhaal. Over de vraag of de nieuwe burgemeester een Fries of Friezin moet zijn zegt de profielschets heel duidelijk: "Een positieve betrokkenheid ten aanzien van de Friese taal en cultuur wordt verwacht." Betekent een en ander dat wij met alle geweld een Fries of een Friezin willen hebben? Nee, dat betekent het niet. Een goede Hagenaar zou de voorkeur hebben boven een slechte Fries, gesteld dat er slechte Friezen zouden zijn. De commissaris heeft mij een concrete vraag gesteld over de politieke kleur van de kandidaat en hij zegt dat in mijn verhaal in feite is te beluiste ren dat ik de deur enigszins op een kier houd. Dat is juist. Ik wil niettemin niet nalaten te benadrukken dat in de algemene profielschets staat dat ook mijn fractie van oordeel is dat de kandidaat van PvdA-huize zou moeten zijn. Bij een en ander heb ik een nadere nuancering gegeven in die zin dat er, mocht het zo zijn dat om een of andere thans niet te voorziene reden een kandidaat afkom stig uit de PvdA niet de voorkeur zou verdienen, dan een nieuwe situatie ont staat waarin wij zeggen dat wij de benoeming van een kandidaat van CDA-huize, gelet op de argumenten die ik in eerste instantie heb genoemd, zeer wel bepleit- baar achten. In dat geval kan ik U de garantie geven dat er in mijn politieke groepering nog wel het nodige bestuurlijke talent rondloopt. Over de vraag of het beslist een vrouwelijke burgemeester moet zijn moet ik U zeggen dat wij daarover als fractie geen voorkeur uitspreken, uitgaande van de principiële opvatting dat man en vrouw aan elkaar maatschappelijk vol strekt gelijkwaardig zijn. Wat betreft de opmerking van de heer Bijkersma over het vliegveld kan ik mij aansluiten bij hetgeen mevrouw Brandenburg daarover heeft gezegd. De heer Bijkersma: De commissaris heeft een aantal vragen gesteld waarover hij wat meer duidelijkheid wil hebben van de fracties. De eerste vraag is wat er achter de opmerking zit over het afstoten van functies die ten koste van het functioneren als burgemeester gaan. Volgens mijn fractie zit daar niets achter. In de profielschets is dienaangaande een beperking ingevoerd die onze instem ming heeft. Nevenfuncties moeten niet ten koste gaan van het functioneren als burgemeester. Het hebben van eventuele nevenfuncties, of die maatschappelijk of economisch zijn, is geen bezwaar voor mijn fractie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 8