12 cussie in de Commissie voor Openbare Werken. Wij werden toen geconfronteerd met het ontbreken van informatie over de maatvoering. Het is gebleken dat er op de Spanjaardslaan minder ruimte aanwezig is dan wij in de commissievergadering veronderstelden. Het lijkt mij dan ook redelijk - ik heb dat verzoek ook in de commissie gedaan en de heer Janssen geeft daartoe nu ook een aanzet, waarbij ik mij graag wil aansluiten - om alsnog op basis van de definitieve maten een discussie te voeren in de Commissie voor Openbare Werken. Ik heb overigens het vermoeden - daarmee wil ik aansluiten bij wat mevrouw Van Dijk heeft gezegd - dat dat de besluitvorming vanavond niet in de weg hoeft te staan. Wij kunnen vanavond gerust beslissen over de kredietverschaffing voor de aanleg van de Rengerslaan c.a., want de werkzaamheden zullen toch moeten worden uitgevoerd. Over de uitgangspunten verschillen wij niet van mening en dat is ook in de commissie geconstateerd. De heer Janssen heeft een en ander nog even sa mengevat. In aansluiting op wat hij heeft gezegd, wil ik voorstellen om het krediet nu te verstrekken met aantekening dat de detaillering nog een keer in de Commissie voor Openbare Werken aan de orde komt, waar wij ons dan definitief over de maatvoering kunnen uitspreken. Naar aanleiding van de dis cussie kan de maatvoering nog een kleine aanpassing tot gevolg hebben. Ik heb het gevoel dat dat ech ter geen financiële gevolgen zal hebben. De heer De Jong: Bij de bewoners schijnt het idee te bestaan dat de Rengerslaan wordt aangelegd met het oog op de in de buurt aanwezige onderwijsvoorzieningen. Dat abuis moet worden weggenomen, want de aanleg van de Rengerslaan staat al jaren opgenomen in de planning. De Rengerslaan is duidelijk een ontsluitingsweg vanuit Bilgaard. De bewoners van de Spanjaardslaan hebben brieven geschreven en alternatieven aangedragen. Ik heb begrepen dat de dienst de afgelopen dagen de mogelijkheden van al deze alternatieven heeft nagegaan. Uit contacten met de dienst is mij gebleken dat deze alternatieven niet gerealiseerd kunnen worden, omdat de ruimte daarvoor niet aanwezig is. Het is duidelijk niet de bedoeling om nog meer op te trekken naar het noorden, want daar ligt een rooilijn. Op de tekening zijn ten behoeve van het kruispunt Spanjaardslaan-Rengerslaan vrijliggende fiets paden ingetekend met een breedte van 2.10 m. De dienst heeft de toezegging aan de Commissie voor Openbare Werken gedaan dat de trottoirs per se niet smaller dan 1.50 m zullen worden. Daarmee heeft de dienst wel de verwachting geopperd dat het fietspad smaller zal worden. Vandaar dat ik wat vreemd aankijk tegen het verzoek van de heer Janssen om deze kwestie nog een keer in de Commissie voor Openbare Werken aan de orde te stellen. De dienst heeft duidelijk uitgesproken dat de trottoirs mini maal 150 m breed zullen worden. Mogelijk wordt het fietspad iets smaller dan 2.10 m, wetende dat een fietsstrook een breedte heeft van 1.80 m. Het alternatief van de dienst met betrekking tot het fiets pad is niet haalbaar, gezien het feit dat de verkeersgeleiders daardoor teveel op de weg komen. Wetende dat de dienst de alternatieven van de bewoners op de mogelijke realisatie heeft getoetst, dat de bewoners wat moeite hebben om een stukje van hun tuinen af te staan en dat de dienst een toe zegging heeft gedaan over een minimale trottoirbreedte van 1 .50 m, gaat onze fractie akkoord met de thans gedane voorstellen. Ik wacht de reactie af van de wethouder op het verzoek van de heer Janssen om deze kwestie nog een keer in de Commissie voor Openbare Werken te bespreken. Hoewel ik niet het idee heb dat daar iets anders uit komt, wil ik mij tegen die behandeling niet verzetten. Een en ander mag echter de be sluitvorming over het voorstel dat vanavond aan de orde is niet vertragen. Mevrouw De Jong: Ik kan akkoord gaan met het voorliggende voorstel, gezien het feit dat hier vrij liggende fietspaden komen en het vertrouwen dat ik heb dat de trottoirs beslist niet smaller worden dan 1.50 m. Ik spreek echter wel de hoop uit dat de trottoirs iets breder zullen worden dan 1.50 m. Wij spreken hier over een investering van meer dan 7 miljoen gulden. Het heeft mij bijzonder ver baasd dat deze werkzaamheden onderhands worden aanbesteed. Ik wil daarover graag enige duidelijk heid De heer Miedema (weth.): De heer Janssen heeft een aantal opmerkingen gemaakt en een aantal vragen gesteld. Het trottoir is de afgelopen weken door erg veel mensen gemeten. Er zijn veel tegels geteld, niet alleen door raadsleden en burgers, maar ik heb de indruk dat ook de dienst daar erg fre quent mee bezig is geweest. Dat is volgens mij een erg nuttige bezigheid geweest. Een breedte van 1 .50 m is inderdaad een minimummaat voor een dergelijke laan, maar de dienst heeft mij overtuigd dat deze 1.50 m bikkel- en bikkelhard is. Het trottoir zal niet smaller worden dan 1.50 m. Wij moeten dat gegeven nu aanvaarden. Aan de toezegging dat het trottoir niet smaller wordt dan 1.50 m kan men ons houden De heer Janssen heeft ook nog een opmerking gemaakt over de brief van de heer Feenstra waarin het gaat over de oprit naar de woning Spanjaardslaan 3. De oprit naar de woning van de heer Feenstra blijft bestaan in het huidige plan. 13 Dan maakt de heer Janssen een opmerking over de noodzaak van vrijliggende fietspaden op het kruispunt. Het college kan die opmerking van harte onderschrijven. Niettegenstaande deze zaken komt de heer Janssen met het voorstel om het plan opnieuw in de Commissie voor Openbare Werken aan de orde te stellen. De heer Niemeijer zwakt dat later wat af door te zeggen dat de besluitvorming over het voorstel kan plaatsvinden, maar dat een en ander toch moet worden bekeken. Ik heb wat moeite met dat voorstel en ik wil dat koppelen aan de opmerking van me vrouw De Jong over de aanbesteding. Zij vraagt zich af waarom er hier, gelet op de hoogte van het be drag, een onderhandse aanbesteding plaatsvindt. Zoals bekend is er voor de uitvoering van deze werk zaamheden een forse bijdrage op grond van de Interim Saldoregeling (ISR). Vanwege die ISR-bijdrage is het erg belangrijk dat het werk snel gegund wordt. Morgen zal het werk dan ook worden aanbesteed, zodat het in uitvoering kan worden genomen. Wij kunnen dit jaar dan nog gelden besteden, die wij te rug kunnen krijgen in de vorm van subsidie. Alleen die voorwaarde heeft de commissie ertoe gebracht akkoord te 'gaan met dit voorstel. Dit is de overweging die ten grondslag ligt aan de onderhandse aanbe steding. De wens van de heer Janssen - de heer Niemeijer heeft zich daar bij aangesloten - is moeilijk te honoreren. Als je namelijk zegt dat het plan opnieuw in de commissie komt, dan mogen de commissiele den ook aannemen dat er nog speelruimte is en dat er nog geschoven kan worden. Het trottoir houdt een breedte, dat is ook toegezegd en is van de kant van de bewoners terecht gevraagd, van minimaal 1.50 m. Wij hebben er groot belang bij dat wij deze week tot aanbesteding kunnen overgaan. Ais je aanbe steedt, waarbij je zegt dat dit het plan is dat gemaakt moet worden en voor welke prijs, kan je niet meer zeggen dat de commissie zich nog gaat buigen over een aantal details. Als de commissie in haar vergadering aangetoond wil zien dat datgene wat het college heeft gezegd allemaal waar is, dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Alleen is er dan geen onderhandelingsruimte meer, want de aanbesteding heeft plaatsgevonden, terwijl het plan vastligt. Mevrouw Van Dijk heeft gezegd dat er overleg is geweest tussen de bewoners, de wethouder en de DSO. Er is inderdaad goed overleg geweest, waarbij een aantal zaken heel duidelijk is besproken. Het resultaat ligt thans voor u en dat is ongewijzigd. Als mevrouw Van Dijk zegt dat de basis van dit gehele plan in de Commissie voor Openbare Werken aan de orde is geweest, dan is dat correct. Op die basis is ook verder gewerkt. De maatvoering die in de commissie is genoemd wordt gehaald, alhoewel daarover bij de bewoners en de commissieleden twijfel bestond. Als men met een goede duimstok de maten meet, dan is de maatvoering op dit punt realiseerbaar. De heer Buurman heeft gezegd dat het fietspad niet smaller kan en dat alles toch wat aan de krappe kant gemeten is. Hij vraagt zich ook af of het kruispunt zo groot moet zijn en of het niet wat kleinscha liger kan. Als laatste opmerking brengt de heer Buurman naar voren de mogelijkheid van het betrekken van de voortuinen in het plan, zodat daar eventueel nog wat mee gedaan kan worden. (De heer Buur man: De fietsstroken zouden mijns inziens worden doorgetrokken, dat is het punt.) De ervaring heeft geleerd dat, als je een buurt echt kwalijk wilt bejegenen, je dan aan de voortuinen moet komen. On geacht of het nu om een korte of een lange voortuin gaat, een voortuin is een heel duidelijk gegeven voor de woningen en de buurt. Zal de Spanjaardslaan Spanjaardslaan blijven dan moeten de voortuinen voortuinen blijven. De procedures om bij alle woningen één of twee meter van de voortuin vandaan te halen zijn ontzettend moeilijk. Wij weten ook dat wij dan aan een stukje eigendom komen dat bijna heilig is. Wij doen er dus erg verstandig aan om de oplossing, hoe moeilijk die ook is, te zoeken binnen het openbare gedeelte van de Spanjaardslaan en dat wij de eigendomsverhoudingen daar laten zoals die zijn. De rode fietspaden worden zowel in oostelijke als in westelijke richting doorgetrokken. Op het kruispunt worden deze fietspaden gescheiden van de rijweg. Wij menen dat wij dan een zeer acceptabel patroon hebben voor de kruising. De heer De Jong heeft gezegd dat de Rengerslaan een ontsluitingsweg is vanuit Bilgaard. Dat is ook niet bestreden, mijnheer de voorzitter. Ik ben de heer De Jong erkentelijk voor de steun die hij heeft gegeven door te zeggen dat zijn fractie akkoord is met dit plan. De heer Niemeijer komt nog twee tegels te kort, maar die zijn inmiddels bijgeleverd. Over de dis cussie in de Commissie voor Openbare Werken heb ik mijn mening al gegeven. De heer Janssen: Ik wil even een misverstand wegnemen. Ik heb helemaal niet beweerd dat de PvdA-fractie op dit moment het hele plan niet wil goedkeuren. Wij gaan wel akkoord met dit plan, maar wij hebben alleen moeite met de detaillering en die willen wij graag nog eens bekijken in de com missie. Bovendien worden er in de commissie ook nog wel eens ideeén uitgewisseld met de dienst. Wij willen tot een zo goed mogelijke oplossing komen en niet dat tengevolge van het op breedte houden var», het trottoir de wezenlijke aard van het fietspad verdwijnt. Het fietspad kan best een stukje smaller van af de Singelstraat tot de aansluiting met de Rengerslaan. Want vanaf de Rengerslaan komt een tweezij-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 7