er dan namelijk hogere bouwkosten zullen zijn. Per definitie
wordt het geheel dan duurder.
De CDA-fractie vindt de extra kredietaanvraag een nare zaak,
vooral als het tegen het licht wordt gehouden van alle andere
zaken die momenteel spelen. Wij zitten in zwaar vaarwater wat
dat betreft. Moet je De Harmonie en de vele andere noodzake
lijke zaken die Leeuwarden dient te hebben en in stand moet
houden, gezien de positie die het inneemt, daar de dupe van
laten worden? In financieel moeilijke tijden moet je als raad
natuurlijk wel alles tegen elkaar afwegen. Een voorziening
als een Stadsschouwburg is daarbij wel een vereiste. Daarom
blijft het CDA-standpuntdat ik in het begin noemde omtrent
een kwalitatief goede schouwburg met uitstraling over de
gehele provincie, nodig. Dat lot draagt Leeuwarden nu een
maal. Toch willen wij daar niet somber tegen aan kijken en
meedoen in het koor van ach en wee geroep. U hebt daar,
voorzitter, gisteren bij de opening van het zwembad De Blauwe
Golf de juiste woorden over gesproken. Elk project staat
immers op zichzelf, zo ook de Stadsschouwburg.
De CDA-fractie kiest, ondanks enkele punten van kritiek, voor
een noodzakelijke voorziening die Leeuwarden al weer node
mist. Wij hopen en rekenen er op dat wij nu snel kunnen
bouwen
Het zal duidelijk zijn voorzitter, onze fractie stelt zich
achter het raadsvoorstel.
De heer Hiemstra: Chaos en paniek, voorzitter, zijn de woor
den die het beste de indruk weergeven die wij kregen bij de
ontvangst van de uitnodiging van 29 september jl. voor deze
extra gemeenteraadsvergadering. Nog tijdens de besloten
vergadering van de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie op
2 september jl., waar de stand van zaken met betrekking tot
de Stadsschouwburg werd weergegeven, was verzekerd dat het
budget van f 33 1/3 miljoen niet zou worden overschreden. Een
opmerking van een van de commissieleden over de summiere
informatie aan de commissies werd door de wethouder behandeld
met de mededeling dat er al zes weken niets te melden was en
dat er zo lang ook al geen stuurgroepvergaderingen waren
geweest. Dan word je dus het gevoel meegegeven, wij hebben
het in de handen, maak je geen zorgen, wij willen nu even
bijpraten over de normale probleempjes die zich bij zo'n
project nu eenmaal voordoen. Ondanks twijfels, gevoed door
het recente verleden, besluit onze fractie zich dan wel te
richten op de verstrekte informatie en zich niet te laten
beïnvloeden door de her en der gemaakte opmerkingen in de zin
van: "et sal wel weer miljoenen meer wurde"Toch kregen de
pessimisten gelijk en dan reageer je toch verongelijkt en
18
gaan de emoties hun gang. Een deadline was kennelijk verge
ten, de situatie was kennelijk onderschat en gegeven ver
trouwen krijgt dan een knak. In de hand een gat, dan ook maar
één in de stad, is de door gevoelens geleide eerste reactie.
Dat is een model 0 dus, in dezelfde trant sprekend als de
raadsbrief. Als het nuchter verstand weer boven komt, voor
zitter, ga je ook nog eens naar de in de raadsbrief genoemde
modellen 1 tot en met 5 kijken. Wij gingen rekenen, want wij
praten over een geldprobleem. Ons O-model zadelde de toekomst
op met een probleem en afhankelijk van de tijd waarin dit zou
worden opgelost werden de kosten f 8 tot f 10 miljoen zonder
een financieringsbron. Model 1 kost f 5 miljoen extra en dat
is opnieuw waarschijnlijk te krap begroot. Model 2 komt
totaal op hetzelfde niveau als 1, zeker als dit verder de
tijd wordt ingeschoven. Bij model 3 heeft u geen prijskaartje
gehangen, maar dat wijkt niet af van 2. Model 4 levert onvol
doende besparing op. Over model 5 gaat deze discussie, want
dat is in feite het voorstel van de raadsbrief.
Na informatie gisteravond in de commissievergadering is mijn
fractie het eens met de creatieve ontwikkeling voor de finan
ciering van het tekort. De D66-fractie zal derhalve instemmen
met het voorliggende voorstel, zij het hikkend. Hikkend voor
zitter, om drie redenen.
1. wij vragen van onze inwoners financieel reeds veel;
2. wij bereiden een bezuiniging voor die er niet om liegt;
3. wij vinden drie van deze affaires in korte tijd eigen
lijk wel genoeg.
Ten aanzien van dat laatste zal mijn fractie het college in
overweging willen geven lering te trekken uit de financie
ringsproblemen met theater Romein, het Stadskantoor en nu de
Stadsschouwburg, door enkele deskundige buitenstaanders deze
gevallen eens te laten doorlichten. Bijvoorbeeld als aan
dachtspunt of als optie om aanbestedingen in te zetten met
laag gecalculeerde bedragen, een wijs uitgangspunt.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, dit voorstel komt op
een heel ongelukkig ogenblik. Voor volgend jaar komt een
bezuinigingsoperatie van ruim f 7 miljoen op ons af en voor
de daaropvolgende jaren nog eens zo'n f 13 miljoen. Dan
blijkt dat bij de aanbesteding van de nieuwe schouwburg nog
f 3,4 miljoen bij het begrote bedrag moet. Een gevolg van
uitwerking van het schetsplan. In september 1991 zijn wij
akkoord gegaan met een budget van ruim f 33 miljoen. Er moet
dus nog dekking gevonden worden voor f 3,4 miljoen. U doet
dat door een bedrag van f 1 miljoen uit de Princessehofgel
den. De WD-fractie is akkoord met deze keuze en heeft dus
geen behoefte aan motie nr. 2 van de PAL/Groen Links-fractie.
De jaarlijkse lasten van f 328.000,probeert u te dekken
19