door het rentevoordeel van f 47.000,kapitaallasten grond
waarde van f 234.000,en het subsidie van het Filmhuis van
f 30.000,terwijl het bestuur van De Harmonie zich bereid
heeft verklaard om de garderobe te financieren, waardoor het
subsidie structureel met f 17.000,kan worden verlaagd.
Niet instemmen met uw voorstel houdt in dat wij minimaal met
f 5 miljoen schuld opnieuw zullen moeten beginnen, waardoor
wij, behalve nog meer tijdverlies, er vanuit kunnen gaan dat
het nog duurder wordt, zo niet een uitgekleed plan wordt. Wij
vinden dat wij een goede schouwburg moeten hebben en willen
niet tornen aan het programma van eisen.
Hoewel er onzekerheden blijven, ik denk aan de sponsorgelden
en het BTW-verhaal, gaat mijn fractie akkoord met uw voor
stel, hetgeen inhoudt dat wij geen behoefte hebben aan de
motie van de PAL/Groen I,inks-fractie nr. 1.
Wat betreft het aanvullen van het kunstbudget zijn wij het
eens met wat in de raadsbrief staat, hetgeen ook geldt voor
de post Onvoorzien. Tevens kunnen wij akkoord gaan met de
aanvullende motie van de PvdA-fractie.
De heer Janssen (weth.Voorzitter, laat mij beginnen toch
met enige voldoening te constateren dat de raad dezelfde
afweging maakt als het college gemaakt heeft. De opmerkingen
die daarbij in algemene zin zijn gemaakt, zijn ook de opmer
kingen die bij de discussie in het college hebben gespeeld,
namelijk dat je eigenlijk op geen ongelukkiger moment als dit
voor een dergelijke keuze geplaatst kunt worden.
Alle sprekers hebben gesproken over de bezuinigingstaakstel
ling die om de hoek loert, waar wij binnenkort in deze zaal
met elkaar over zullen discussiëren en die nogal forse gevol
gen zal hebben voor allerlei voorzieningen in deze stad. Dan
zit je toch met de vraag, als je je realiseert dat het pro
gramma van eisen zoals wij dat vorig jaar hebben vastgesteld
alleen maar uitgevoerd kan worden met een budgetverhoging, of
je dat nu moet doen in deze tijd. Met name door de PAL/Groen
Links-fractie is vooral het culturele aspect van de nieuwe
Stadsschouwburg heel sterk benadrukt. Daar is ook aangegeven
dat je ook een afweging met andere culturele voorzieningen
zou kunnen maken, voor hun dan wat betreft het onderdeel
Princessehofgelden. Ik denk dat met name in het college in de
discussie meer de doorslag heeft gegeven wat ik ook andere
sprekers heb horen zeggen, namelijk dat de schouwburg met
name voor ons ook een hele duidelijke functie in het vesti
gingsklimaat van onze stad heeft. Dat betekent dus dat het
wat dat betreft meer is dan alleen een culturele voorziening.
Mevrouw De Haan heeft aangegeven dat de raad in een positie
is gekomen dat in korte tijd een hoop informatie verwerkt
20
moest worden en daar besluiten over genomen moesten worden.
Ik ben het met haar eens dat de raad voor die keuze is ge
steld. Dat is zeker niet een manier van werken die wij struc
tureel moeten gaan invoeren, in tegendeel. Ik kan mijzelf in
de tijd dat ik in de raad zit in elk geval niet herinneren
dat dit eerder is voorgekomen. Dus denk ik dat net duidelijk
is dat dit een hoge uitzondering is en dat dit te maken heeft
met het feit dat wachten tot de reguliere raadsvergadering
een behoorlijke kostenstijging met zich mee zou brengen.
Dan nog is het natuurlijk aan de raad om te besluiten of er
voldoende verwerkingstijd is geweest om tot een verantwoorde
besluitvorming te komen. Ik kan met voldoening constateren
dat de raad die flexibiliteit heeft opgebracht. Ik heb alle
sprekers horen aangeven voldoende informatie te hebben gehad
en te hebben kunnen verwerken om tot een verantwoorde be
sluitvorming te komen. Het blijft een noodprocedure die wij
alleen maar in uitermate hoge uitzonderingsgevallen mogen
toepassen, naar mijn idee.
Mevrouw De Haan heeft vervolgens de verschillende modellen
langs gelopen. Zij heeft eigenlijk geconstateerd dat je voor
een keuze staat tussen het model van het ontwerp dat er nu
ligt in de la leggen en opnieuw beginnen of doorgaan met het
model dat er ligt en het budget verhogen. Daar hebben de
meeste andere sprekers ook over gesproken. Je kunt zeggen dat
er aan de ene kant een duidelijke keuzemogelijkheid is, aan
de andere kant zijn de consequenties van model 1 dusdanig dat
die weinig aantrekkelijk zijn om dat model te volgen.
De heer Hiemstra heeft aangegeven dat als je model 1 neemt
het dan f 5 miljoen duurder wordt. Ik denk dat je dat zo niet
kunt kwalificeren. Ik denk dat je moet zeggen dat als je voor
model 1 kiest er sprake is van kapitaalvernietiging van geld
dat je al uitgegeven hebt en wat je niet meer kunt gebruiken.
Als je dat berekent ligt dat in de orde van grootte van f 5
miljoen.
Mevrouw De Haan heeft aangegeven, alle modellen langs lopend,
wat de PvdA-fractie betreft je niet anders kunt kiezen dan
voor model 5. Zij heeft daarbij aangegeven dat wat haar
betreft een belangrijke rol heeft gespeeld dat de dekking van
de f 3,4 miljoen niet bovenop de bezuinigingstaakstelling
komt die wij reeds hebben afgesproken, maar dat wij een
andere vorm van dekking hebben gevonden.
De tweede opmerking die zij maakte - en dat vind ik toch zelf
ook wel heel belangrijk - is, als je je afvraagt of wij nu
echt een hele dure schouwburg krijgen in Leeuwarden in de
toekomst, je dan als je de kubieke meterprijs van een aantal
schouwburgen in den lande met elkaar vergelijkt, je moet
constateren dat Leeuwarden een goedkope schouwburg krijgt wat
21