de kubieke meterprijs betreft. Dus het idee dat wij op een onverantwoorde manier bezig zijn om zeer luxueuze dingen te realiseren in schouwburgland, wordt daarmee gelogenstraft. Dan heeft mevrouw De Haan nog twee opmerkingen gemaakt. Ten eerste over het kunstbudget. Zij heeft gevraagd om bij het uitwerken van de kunstopdracht met name te kijken naar het omgevingsplan. Zij heeft ook aangegeven dat de bewoners van de binnenstad daar een brief over hebben geschreven. Ik zal in elk geval de commissie die bezig gaat met het formu leren van de kunstopdracht dit idee meegegeven om te laten onderzoeken of daar een bruikbare kunstopdracht uit te dis tilleren valt. Ten tweede heeft zij over de besteding van de post Onvoorzien gesproken. In de bijdrage van de heer Bilker en die van mevrouw De Haan meende ik een zekere spanning op dat punt te kunnen constateren. Beiden gaven aan de post Onvoorzien op dezelfde wijze te besteden zoals bij het Stadskantoor is afgesproken. Ik weet niet precies wat er bij het Stadskantoor is afgesproken, maar wat mij betreft lijkt het mij zo - ik heb daar ook met de bouwcoördinator overleg over gehad en dat is gisteren in de commissie ook naar voren gekomen - dat er momenten zijn waarop je acuut moet inspelen op een zich voordoende situatie. Als je dat niet doet kunnen er heel vervelende dingen gebeuren. Ik denk dat je zo flexibel moet zijn en ik heb ook nooit anders meegemaakt dan dat de raad zo flexibel was. Van het college wordt verwacht dat zij op dit soort momenten het gezonde verstand gebruikt. Maar op momen ten waarop sprake is var. een keuze, je dan zegt als je voor die keuze staat zoals mevrouw De Haan geformuleerd heeft, betekent dat het niet aan het college is om daartoe te be sluiten, maar dat dat heel nadrukkelijk een besluit van het college is gehoord de commissie. (De heer Bilker: Wij zijn het dus wat dat betreft met de wethouder eens.) (Mevrouw De Haan: De heer Bilker zei net dat het wat hem betreft correct was als achteraf verantwoording afgelegd werd over.) (De heer Bilker: Over deze interpretatie.) (Mevrouw De Haan: Dan is dat een misverstandAls dat helder is kan dat geen proble men meer geven. De heer Brinks heeft in het kort aangegeven volgens welke lijn zijn fractie tot een keuze gekomen is. Hij constateert daarbij dat het college als maar logische keuzes heeft ge maakt. Dat vindt ik op zich plezierig, want dat betekent dat wij dezelfde vorm van logica hanteren. Alleen bij het laatste stapje dat de heer Brinks deed, dacht ik daar volgt hij toch een andere logica als het college. Op het moment namelijk dat wij als de raad een voorstel voorleggen, vinden wij dat dat gepaard moet gaan met een dekkingsvoorstelHij stemt in met 22 het voorstel, maar schiet daar tegelijkertijd een gat in en zegt vervolgens aan het college dat gat op creatieve wijze te dekken. Ik vind het niet logisch om de raad een besluit te ontlokken terwijl daar nog een gat van f 1 miljoen in zit. Dus op dat punt van de logica scheiden onze wegen. Dat de raad in principe vrij is om te kiezen wat betreft de Princessehofgelden, ben ik met hem eens. Daarom is het ook dat wij de raad vanavond die keuze voorleggen. Ik heb begre pen van de andere sprekers dat zij het collegevoorstel in deze volgen, dus ik verwacht niet dat wij die afweging nog binnen de cultuursector hoeven te maken. Dan heeft de heer Brinks de dekking door middel van de in breng van de grondwaarde een truc genoemd. Hij heeft daarna verwoord, net als gisteren, wij hebben een mooi prestige object. Hij zet er deze keer "mooi" bij, dat zei hij gisteren niet, dat deed mij enige deugd. Ik heb hem gisteren al ver teld dat de PAL-fractie een jaar geleden datzelfde programma van eisen gekwalificeerd heeft als een aanwinst voor de stad. Ik vind met dat woordje "prestige" - maar misschien interpre teert hij dat anders dan ik - er toch een beetje een wrange bijsmaak bij komen. (De heer Brinks: Dat hoeft toch niet in tegenspraak met elkaar te zijn?) Dat is maar hoe je het interpreteert. Zoals ik de heer Brinks dat heb horen zeggen vind ik daar toch een beetje een wrange bijsmaak aan zitten. Datzelfde geldt voor het woordje "truc". Ik denk dat als je een dekkingsvoorstel presenteert, het er om gaat dat je de middelen die je in wilt zetten ook op een financieel verant woorde wijze dekt. Of je dan de manier waarop je dat doet de kwalificatie "truc" of anderszins geeft, vind ik eigenlijk niet zo interessant. Wat ik op dit moment interessant vind is of ik het financiële tekort dat er is op een goede manier gedekt heb. Ik heb hem niet horen zeggen dat dat niet zo is. Dan heeft de heer Brinks twee moties ingediend, waarbij ik er, als ik zijn bijdrage goed begrepen heb, van uitga dat hij voor het voorstel kiest, maar wel vindt dat uit de dekking de Princessehofgelden gehaald moeten worden en dat overigens het college opdracht moet krijgen - dat staat in de motie 2 - om te zijner tijd een creatieve oplossing voor het ontstane probleem te verzinnen. In motie 1 legt hij de raad voor het beleid inzake de financiering van de nieuwbouw van De Harmo nie van het College van Burgemeester en Wethouders af te keuren. Ik kan de consequentie van de motie niet zo goed overzien, op zich is dat ook niet zo interessant, want ik ben het niet met die motie eens. Ik denk dat wij de nieuwbouw op een financieel verantwoorde wijze gedekt hebben. Hij noemt dat een truc, maar ik denk dat er niets onoorbaars aan ons voorstel is. Dus ik kan het niet met die motie eens zijn. Dat ik het niet met de tweede motie van de PAL/Groen Links- 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 12