- dat het nu toepassen van de nieuwe SE-score de
budgetten van de wijken te veel zal veranderen;
- dat er voorstellen tot nieuwe bezuinigingen lig
gen;
dat er ook nog een onderzoek moet komen naar de
hoeveelheid wijkgebouwen in onze gemeente;
- dat er diverse handreikingen zijn van wijken,
vertegenwoordigd door het SBO, om mee te denken
over een nieuw subsidieverdeelsysteem;
- dat het uitgangspunt moet zijn: middelen inzetten
daar waar zij het meeste nodig zijn;
besluit
- in 1993 tot handhaven van de oude SE-score en de
taakstelling van f 25.000,in mindering te
brengen op de budgetten van alle wijken;
het college opdracht te geven om samen met de
wijken in 1993 te komen tot een nieuw subsidie
verdeelsysteem waarin voortgaande overwegingen
meegenomen worden
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mevrouw Garms, de heer De Jong,
mevrouw Van Ulzen en mijzelf.
(De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin-
gen
Mevrouw Dijkstra: Voorzitter, de CDA-fractie hecht er grote
waarde aan dat het geld dat voor subsidie uitgegeven wordt
daar terecht komt waar het het hardst nodig is. Dat is ook de
tendens van het collegeprogramma. Proberen zoveel mogelijk
achterstandssituaties op te heffen, hoe vervelend dat ook
moge klinken voor wijken die hier niet onder vallen. Maar met
name de zwaksten, dat wil zeggen zij die achterstand hebben,
hebben de zorg en daarmee de middelen van de overheid nodig.
Wij willen streven naar zoveel mogelijk gelijkwaardigheid en
gelijke kansen voor iedereen. Hoewel wij natuurlijk weten dat
dat niet alleen door een bepaalde manier van subsidie verde
len bereikt kan worden. Maar wel dient de verdeling zodanig
te zijn dat met name wijken met grote achterstand de kans
krijgen hier op buurtniveau iets aan bij te dragen. Op zich
is onze fractie ook niet gelukkig met het hanteren van alleen
de SE-score. Dat is ook de reden waarom wij de eerste keer in
de commissie tegen het voorstel hebben gestemd. Deze SE-score
houdt namelijk de leerlingen van het basisonderwijs op en in
achterstandssituaties houden de problemen niet op en spelen
meerdere factoren een rol. Toch denken wij dat het op dit
moment het minst slechte systeem is. Er is op dit moment niet
een beter systeem voor handen waarbij met meerder factoren
36
rekening kan worden gehouden. Dus willen wij tot die tijd het
systeem van de SE-score maar in de huidige situatie handha
ven. Dat wil dus zeggen de nieuwe verdeling van de SE-score.
Wij willen het jaar 1993 gaan gebruiken als overgangsjaar om
te zien of er eventueel tot een andere systematiek gekomen
kan worden, waarbij meerdere factoren een rol spelen. Dit
moet ook aan de wijken bekend gemaakt worden. Los van de
herwaardering is het ook wel weer wenselijk dat er eens
kritisch naar de subsidiecriteria wordt gekeken. Met name op
sociaal gebied hebben er nogal wat verschuivingen plaats
gevonden in bepaalde wijken. Het is volgens ons dan ook niet
verantwoord nog langer met de oude SE—score te werken, want
dan komt het geld niet waar het nodig is.
Tot nu toe heeft overleg met wijken niet tot een eensluidend
standpunt geleid, dat is ook wel een beetje begrijpelijk want
de wijken onderling hebben tegengestelde belangen. Niemand
wil graag minder subsidie. Gezien de plannen tot bezinning
over het aantal accommodaties denkt onze fractie tot die tijd
deze subsidieverordening te kunnen ondersteunen. In het
totaal van die plannen komt er mogelijk een heel ander plaat
je uit wat ook weer verschuiving kan geven en waarbij de
wijken moeten worden betrokken. Los van dit systeem stemmen
wij in met de deregulering. Het geeft organisaties meer
mogelijkheden bij de besteding van hun geld. Ook hopen wij
door de evaluatie duidelijk te krijgen of er inderdaad ook
volgens het activiteitenplan aan de bepaalde doelgroepen
gewerkt is. Wij willen in ieder geval de taakstelling op het
totale budget handhaven, waardoor de vermindering evenredig
verdeeld wordt.
Gezien de reactie van de SBO, die inmiddels een brede werk
groep heeft geformeerd, wachten wij nadere voorstellen voor
een nader te bestuderen subsidiemethode af en stellen voor
tot er een betere methode is het 1-2-4-8-systeem met de
nieuwe SE-score te handhaven.
Mevrouw Garms: Volgens mij hebben wij hier te maken met een
vrij unieke situatie. Tot twee keer toe is een voorstel
behandeld in de commissievergadering en tot twee keer toe
heeft een meerderheid van de commissie het college verzocht
het voorstel in heroverweging te nemen. Bij de laatste keer
stelde de wethouder dat het voorstel dan maar rechtstreeks in
de raad gebracht moest worden. Dat is dan nu de feitelijke
situatie. Belangrijke consequentie hiervan is dat belangheb
benden niet over het onderwerp kunnen inspreken. Maar goed,
zoals uit de raadsbrief blijkt heeft het college geen wezen
lijke verandering in het voorstel meer aangebracht sinds de
laatste keer, ondanks herhaald advies van de meerderheid van
de commissie en de direct betrokkenen. In de raadsbrief staat
37