- dat het nu toepassen van de nieuwe SE-score de budgetten van de wijken te veel zal veranderen; - dat er voorstellen tot nieuwe bezuinigingen lig gen; dat er ook nog een onderzoek moet komen naar de hoeveelheid wijkgebouwen in onze gemeente; - dat er diverse handreikingen zijn van wijken, vertegenwoordigd door het SBO, om mee te denken over een nieuw subsidieverdeelsysteem; - dat het uitgangspunt moet zijn: middelen inzetten daar waar zij het meeste nodig zijn; besluit - in 1993 tot handhaven van de oude SE-score en de taakstelling van f 25.000,in mindering te brengen op de budgetten van alle wijken; het college opdracht te geven om samen met de wijken in 1993 te komen tot een nieuw subsidie verdeelsysteem waarin voortgaande overwegingen meegenomen worden en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mevrouw Garms, de heer De Jong, mevrouw Van Ulzen en mijzelf. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin- gen Mevrouw Dijkstra: Voorzitter, de CDA-fractie hecht er grote waarde aan dat het geld dat voor subsidie uitgegeven wordt daar terecht komt waar het het hardst nodig is. Dat is ook de tendens van het collegeprogramma. Proberen zoveel mogelijk achterstandssituaties op te heffen, hoe vervelend dat ook moge klinken voor wijken die hier niet onder vallen. Maar met name de zwaksten, dat wil zeggen zij die achterstand hebben, hebben de zorg en daarmee de middelen van de overheid nodig. Wij willen streven naar zoveel mogelijk gelijkwaardigheid en gelijke kansen voor iedereen. Hoewel wij natuurlijk weten dat dat niet alleen door een bepaalde manier van subsidie verde len bereikt kan worden. Maar wel dient de verdeling zodanig te zijn dat met name wijken met grote achterstand de kans krijgen hier op buurtniveau iets aan bij te dragen. Op zich is onze fractie ook niet gelukkig met het hanteren van alleen de SE-score. Dat is ook de reden waarom wij de eerste keer in de commissie tegen het voorstel hebben gestemd. Deze SE-score houdt namelijk de leerlingen van het basisonderwijs op en in achterstandssituaties houden de problemen niet op en spelen meerdere factoren een rol. Toch denken wij dat het op dit moment het minst slechte systeem is. Er is op dit moment niet een beter systeem voor handen waarbij met meerder factoren 36 rekening kan worden gehouden. Dus willen wij tot die tijd het systeem van de SE-score maar in de huidige situatie handha ven. Dat wil dus zeggen de nieuwe verdeling van de SE-score. Wij willen het jaar 1993 gaan gebruiken als overgangsjaar om te zien of er eventueel tot een andere systematiek gekomen kan worden, waarbij meerdere factoren een rol spelen. Dit moet ook aan de wijken bekend gemaakt worden. Los van de herwaardering is het ook wel weer wenselijk dat er eens kritisch naar de subsidiecriteria wordt gekeken. Met name op sociaal gebied hebben er nogal wat verschuivingen plaats gevonden in bepaalde wijken. Het is volgens ons dan ook niet verantwoord nog langer met de oude SE—score te werken, want dan komt het geld niet waar het nodig is. Tot nu toe heeft overleg met wijken niet tot een eensluidend standpunt geleid, dat is ook wel een beetje begrijpelijk want de wijken onderling hebben tegengestelde belangen. Niemand wil graag minder subsidie. Gezien de plannen tot bezinning over het aantal accommodaties denkt onze fractie tot die tijd deze subsidieverordening te kunnen ondersteunen. In het totaal van die plannen komt er mogelijk een heel ander plaat je uit wat ook weer verschuiving kan geven en waarbij de wijken moeten worden betrokken. Los van dit systeem stemmen wij in met de deregulering. Het geeft organisaties meer mogelijkheden bij de besteding van hun geld. Ook hopen wij door de evaluatie duidelijk te krijgen of er inderdaad ook volgens het activiteitenplan aan de bepaalde doelgroepen gewerkt is. Wij willen in ieder geval de taakstelling op het totale budget handhaven, waardoor de vermindering evenredig verdeeld wordt. Gezien de reactie van de SBO, die inmiddels een brede werk groep heeft geformeerd, wachten wij nadere voorstellen voor een nader te bestuderen subsidiemethode af en stellen voor tot er een betere methode is het 1-2-4-8-systeem met de nieuwe SE-score te handhaven. Mevrouw Garms: Volgens mij hebben wij hier te maken met een vrij unieke situatie. Tot twee keer toe is een voorstel behandeld in de commissievergadering en tot twee keer toe heeft een meerderheid van de commissie het college verzocht het voorstel in heroverweging te nemen. Bij de laatste keer stelde de wethouder dat het voorstel dan maar rechtstreeks in de raad gebracht moest worden. Dat is dan nu de feitelijke situatie. Belangrijke consequentie hiervan is dat belangheb benden niet over het onderwerp kunnen inspreken. Maar goed, zoals uit de raadsbrief blijkt heeft het college geen wezen lijke verandering in het voorstel meer aangebracht sinds de laatste keer, ondanks herhaald advies van de meerderheid van de commissie en de direct betrokkenen. In de raadsbrief staat 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 19