Wij gaan voor het overige akkoord met het voorstel.
De heer Biemans: Voorzitter, mevrouw Waanders heeft terecht
opgemerkt dat dit voorstel een hele voorgeschiedenis heeft.
Het college heeft besloten in te grijpen en zelf lijnen uit
te zetten. Dat was noodzakelijk geworden door het kennelijk
onvermogen van de instellingen om zelf tot besluitvorming te
komen. Wij zijn net als de andere fracties van mening dat dit
geen schoonheidsprijs verdient, maar wij zien geen andere
weg. Wij wachten wat dat betreft dan ook de uitwerking af.
Daarbij is voor mijn fractie van belang dat wij verder uit
stel, zoals bepleit door een van de betrokken instellingen in
de commissievergadering, niet wenselijk achten, ook niet in
verband met personele aspecten.
Tijdens de vergadering in december vorig jaar toen het voor
stel werd aangehouden, was een belangrijk struikelblok de
juridische constructie van de Opstap. Daar zijn toen vragen
over gesteld en antwoorden hebben wij tot op heden niet
gekregen. Met name de vraag over de zeggenschap van de ge
meente over met gemeenschapsgeld opgebouwde tegoeden en
kapitaal is nooit bevredigend beantwoord. Misschien kan de
wethouder daar op dit moment wel het een en ander over zeg
gen.
Verder is ook in de commissie gesproken over de voorwaarde
die door het college gekoppeld is aan de goedkeuring van de
statutenwijziging destijds. Voorwaarde was destijds dat die
statutenwijziging geen belemmering zou zijn voor de fusie.
Dat is een van de belangrijkste belemmeringen geweest, zo
niet de belangrijkste. De vraag die dan voor de hand ligt is
wat voor consequentie het college aan die voorwaarde verbindt
en wat het effect daarvan zal zijn.
De heer Feddema: Mijnheer de voorzitter, ik vind dat wat dat
betreft de volledige commissie nog even een aantal zaken
heeft overgedaan. Ik wou me daarbij aansluiten door te zeggen
"nood breekt wet". Ik denk dat de wethouder dat nog wel
bekend in de oren zal klinken, want zo was het eigenlijk wat
wij als WD-fractie op die commissievergadering hebben ges
teld. Het is niet fraai, maar ik vind dat zeker het signaal
van het college duidelijk is geweest om in te grijpen. Ik
vind dat dat op zichzelf ook bewondering verdient. Nood
breekt wet, maar fraai is het niet, dank u wel.
Mevrouw De Bruin: In de commissie hebben wij voorgestemd en
wij zullen ook nu dit voorstel steunen. In de commissiever
gadering heeft de wethouder reeds aangegeven dat hier noch
26
sprake is van een fusie noch van een bedrijfsovername en dat
de fusiegedrachsregels dus niet van toepassing zijn. Daar is
toen al fiks over gediscussieerd. Ik had nog één vraag.
De ESF-gelden die op dit moment verbonden zijn aan een aantal
projecten die onder andere ook door JWL uitgevoerd worden,
lopen die geen gevaar op het moment dat je die projecten stop
zet en die projecten in een andere vorm gaat gieten?
De heer Bilker (weth.Voorzitter, er zijn enkele opmerkin
gen geplaatst door raadsleden als: "Het verdient geen schoon
heidsprijs, fraai is het niet en nood breekt wet". Ik heb ook
daarvan in de commissie gezegd dat hier zoiets is als visie
verandering optreedt naar aanleiding van diverse ontwikkelin
gen in den lande, maar ook hier binnen onze eigen gemeente.
Wij hebben wat dat betreft ook het voortschrijdend inzicht
toegepast op het voorstel dat nu voor ligt. Dat betekent dat
wij natuurlijk de geschiedenis niet kunnen vergeten, dat wij
verschillende voorstellen in het recente verleden hebben
gedaan, die door diverse ook externe factoren het niet ge
haald hebben. Het zij zo, maar er ligt nu een nieuwe situatie
voor ons en wij passen ons aan bij de ontwikkelingen die ons
uit het land bereiken. Ik wijs bijvoorbeeld op aanbevelingen
uit het rapport Commissie Houben over de toekomst van de
Dienst Sociale Werkvoorziening en dat is maar één ontwik
keling.
Er is ook een beeld geschetst van hoe het college het ad
ditionele werkgelegenheidsbeleid in de toekomst ziet, met een
hele heldere structuur en, als het gaat om subsidies voor
projecten dat wij dan niet aan de instellingen op zichzelf
denken, dat is dan het recente verleden geweest waardoor die
instellingen niet meegaan in die fusie, maar wij denken nu
aan duidelijke concrete projecten waarbij vanuit de coör
dinatie van DSW en Stichting Werkwijzer de subsidiegelden
kunnen worden toegekend.
De heer Jacobse heeft het stuk gelezen en is één punt is nog
blijven hangen, dat ging om de overdracht van het meisjes
werkproject van de Stichting PMZW. Het gaat hier om over
dracht van deelnemers en niet om het subsidie. Dat is een
iets andere benadering.
Mevrouw Waanders heeft gezegd dat je ook moet kijken naar een
efficiëntere, naar een flexibeler werkwijze. Dat is het
college met haar van oordeel. Dat is ook een van de redenen
waarom wij gekozen hebben voor deze structuur.
Samenwerkingsverband DSW Stichting Werkwijzer als coör
dinator, dat klopt, dat besluit is ook recent genomen en je
ziet daar ook een fasegewijze ontwikkeling.
27