die straks gemaakt zullen gaan worden vanuit al de betrok
kenen die wellicht weer gedupeerd zullen worden door deze
bezuinigingen. Maar als wij dat besluit vanavond nemen, heeft
deze discussie in ieder geval zin gehad.
Verder denk ik dat in ieder geval nodig is, dat heb ik in de
commissie ook gezegd en die opdracht zou ik het college ook
mee willen geven, om weer opnieuw pas op de plaats te maken
als het gaat om uitgeven van geld. Dat wij nu weer, zoals wij
dat in het verleden ook hebben gedaan, ieder dubbeltje drie
keer omdraaien voordat wij het uitgeven, want uiteindelijk
heeft dat beleid de afgelopen jaren er voor gezorgd dat de
tekorten veel minder zijn opgelopen en heeft het wel degelijk
een aantal meevallers met zich meegebracht. Ik zou het col
lege willen opdragen om ook van nu af aan ieder dubbeltje
opnieuw drie keer om te draaien voordat het wordt uitgeven.
De heer Krol: Voorzitter, deze eerste Perspectiefnota richt
zich vooral op het financieel beheer. Logisch zo vlak na de
totstandkoming van het Collegeprogramma waarin de beleidsin
houdelijke aspecten nadrukkelijk aan de orde komen. Tijdens
de tweede perspectiefnota moet er een integratie van beide
zaken plaats vinden, dus een beleidsinhoudelijke bespiegeling
met daarbij een solide financiële onderbouwing.
Voorzitter, wij staan opnieuw, zo blijkt, voor een herwaar
dering van in onze ogen ten minste f 6 miljoen. Voor waar
geen kleinigheid zo vlak na de f 15 miljoen operatie. Dat is
te wijten aan deels externe factoren, maar deels ook aan
interne factoren, waaronder fouten in de eigen organisatie,
onvoorziene tegenvallers in die organisatie en het niet halen
van opgelegde taakstellingen met name binnen weer de eigen
organisatie. Ten aanzien van het maken van fouten hopen wij
dat de operatie Leeuwarden in Stelling zo spoedig mogelijk
ervoor zal zorgen dat wij in de toekomst verschoond zullen
blijven van dit soort zaken. Tevens zal in dit proces ook
duidelijk moeten worden hoe omgegaan moet worden met aanspra
kelijkheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van verwijt
bare zaken.
Vervolgens komt het te vaak voor dat opgelegde taakstellingen
niet worden gehaald en dan met name binnen de eigen organi
satie. Een verwerpelijke zaak, vinden wij, omdat wat voor
anderen geldt ook voor de eigen organisatie moet gelden. Hier
moet uiterst kritisch naar worden gekeken. Uitgangspunt zal
moeten blijven dat opgelegde taakstellingen worden gehaald en
dat in de toekomst nog bindende uitspraken moeten worden
gemaakt bij besluitvorming, afspraken tussen raad en college,
maar ook tussen college en diensten, zodat in een latere fase
hierop kan worden afgerekend, zoals dat zo mooi heet.
De CDA-fractie doet in dit stadium geen concrete uitspraken
46
over de hoogte van de herwaardering. Gelet op nog te verwach
ten mee- en tegenvallers is, zoals ik zonet al zei, ten
minste f 6 miljoen op dit moment nodig. Evenmin leggen wij
ons vast met betrekking tot de verkoop van een deel van het
aandelenpakket om de algemene reserve wat te verhogen. Zo'n
ingreep brengt nogal wat consequenties met zich mee die nu
nog niet zijn te overzien. Hieromtrent wachten wij nog steeds
op een toegezegde rapportage van het college, waarna wij ons
standpunt zullen bepalen. Wij willen graag dat zo spoedig
mogelijk wordt begonnen met de procedure rondom de nieuwe
herwaarderingsoperatie. Wij zijn met het college van mening
dat de afronding niet eerder kan plaatsvinden dan in het
voorjaar van 1995.
Mevrouw Van Ammers: Mijnheer de voorzitter, evenals mevrouw
De Haan heb ik behoefte om enige opmerkingen te maken over en
naar aanleiding van de Perspectiefnota. Ook ik ga hier geen
algemene beschouwingen houden.
In de eerste plaats wil de WD-fractie de waardering uitspre
ken voor de openheid van de nota. Het is een eerste aanzet
tot de volledige onderkenning van mee- en tegenvallers en dat
waarderen wij bijzonder. Daarnaast vinden wij dat het een
goede zaak is om in een nieuwe raadsperiode problemen in
volle omvang zichtbaar te maken en te proberen met z'n allen
de zaak op te lossen. Wat uit deze nota blijkt, is dat van de
26 mee- en tegenvallers die worden opgevoerd er slechts één
punt een meevaller is en de andere 25 tegenvallers zijn. Dat
ook 11 tegenvallers te maken hebben met personele kosten, dat
7 tegenvallers komen doordat bezuinigingsvoorstellen niet
gehaald zijn en dat er ook veel tegenvallers zijn door foute
aannames in de vorige begrotingen. Er is slechts één tegen
valler te wijten aan externe oorzaak, dit is iets waar wij
geen invloed op hadden. Daarom is de WD-fractie voor nieuwe
en ik denk ook rigoureuze bezuinigingen. Ik denk dat wij
ervoor moeten zorgen dat wij in de toekomst veel minder
financiële risico's lopen en dat het grote prioriteit heeft
dat wij ervoor zorgen dat de bezuinigingsvoorstellen die wij
in het verleden en die wij ook in de toekomst zullen doen
gehaald worden. Het voorstel in de nota om de negatieve
algemene reserve aan te vullen met behulp van onze Frigem-
gelden is voor de WD-fractie absoluut onaanvaardbaar. Je
trekt een wissel op de toekomst. De Frigem-gelden zijn name
lijk voor ons geen aangenaam meevallertje, het zijn geen
extraatjes, nee, ze worden bewust geraamd bij onze inkomsten.
Als wij nu eenmalig een financieel gat dekken, creëren wij
daar in de toekomst een structureel tekort. Kortom, wij
moeten het hebben van structurele oplossingen en structurele
dekkingen. De D66-fractie heeft in de commissie het woord
47