Daarbij wordt verwezen naar het feit dat nogal wat tegen
vallers veroorzaakt worden door interne fouten, te laat
signaleren van bedragen en herwaarderingen die niet gehaald
worden, met name ook interne herwaarderingen. Ik kan dat
alleen maar onderstrepen. Ik denk dat er inderdaad fouten
zijn gemaakt, die overigens - en dat is dan weer een pluspunt
- juist omdat wij nu heel intensief bezig zijn om de zaak
boven tafel krijgen zichtbaar worden. Maar dat is een schrale
troost. Hetzelfde geldt voor zaken die te laat gesignaleerd
zijn en eigenlijk al eerder gesignaleerd hadden moeten wor
den, hetzelfde geldt ook voor herwaarderingen die niet
gehaald zijn.
Ik ben het eens met mevrouw De Haan en ik dacht dat ook de
heer Krol dat gezegd had, dat in de toekomst diensten hun
door hen zelf veroorzaakte tegenvallers op moeten vangen. Dat
zal ook moeten gebeuren, dat is overigens ook de inzet ge
weest van de afspraken die gemaakt zijn naar aanleiding van
de knelpuntenanalyse en de verbetering van het financieel
beheer. Alleen denk ik dat het op dit moment te vroeg is om
daar nu al mee te beginnen, je zult eerst de zaak op orde
moeten brengen. De diensten zullen ook exact moeten weten wat
hun financiële situatie is. Op basis daarvan kun je jaarlijks
contracten afsluiten. Ik vind ook dat die contracten voor
directeuren van diensten taakstellend moeten zijn. Wat mij
betreft gaan wij harde afspraken met de gemeentesecretaris en
zij weer met de directeuren van diensten aan.
Dan heeft mevrouw De Haan gezegd dat zij het eens is met de
procedure die wij hebben gekozen, dat je op dit moment niet
al met concrete bezuinigingsvoorstellen kan komen. Ik zal ook
net als de heer Hoogeveen proberen het woord herwaardering
uit mijn woordenboek te schrappen, dat is een eufemisme, wij
hebben het over bezuinigingen, maar dat is nog even wennen,
het is zo ingeburgerd binnen de gemeente. Ik denk dat wij
terecht voorgesteld hebben om daar een zorgvuldige procedure
voor aan te gaan. In de eerste plaats omdat alle diensten
midden in de verwerking zitten van de herwaardering van vorig
jaar. Bovendien denk ik dat wij moeten komen tot herwaar-
deringsvoorstellen die hard en haalbaar zijn. Als je nu - dan
reageer ik eigenlijk meteen ook al op de motie van de heer
Jacobse - geforceerd in het kader van de opstelling van de
begroting 1995 met bezuinigingsvoorstellen zou moeten komen,
dan ben ik bang dat wij vervallen in dezelfde fout die wij
ook in het verleden wel eens gemaakt hebben, namelijk dat er
onder druk allerlei zaken worden ontwikkeld die bij nader
inzien toch niet helemaal haalbaar blijken te zijn. Dat lijkt
mij niet verstandig.
Ten slotte zegt mevrouw De Haan dat zij instemt met de con
clusie dat er bezuinigd moet worden en dat de hoogte nog ter
discussie moet komen, dat zij instemt met het betrekken van
58
de raad bij de dekking van de tekorten en dat zij hoopt op
een breed draagvlak in de raad. Bij dat laatste wil ik mij
graag aansluiten. Een van de redenen om voor te stellen net
als vorig jaar een werkwijze te kiezen (of dat dan een werk
conferentie is of een serie bijeenkomsten dat laat ik aan de
creativiteit van de gemeentesecretaris over, maar onze bedoe
ling is heel nadrukkelijk om daar de raad bij te betrekken)
om vanaf het begin ook de raad mee te laten bepalen in welke
richting wij de dekking zullen moeten zoeken. Ik hoop dat dat
leidt tot een breed draagvlak.
Ten slotte een verzoek om een heel terughoudend uitgavebeleid
te voeren. Ik heb daar in de commissie van gezegd dat mij dat
verstandig lijkt, maar dat je daar tegelijkertijd ook niet
hele overspannen verwachtingen van moet hebben.
Mijnheer Krol.
Op de aard van de Perspectiefnota ben ik ingegaan.
Hetzelfde geldt voor de oorzaak van de bezuinigingen. Ook hij
heeft gezegd dat te laat signaleren van zaken en niet halen
van herwaarderingsvoorstellen slecht is, daar moeten wij
uitermate kritisch op zijn. Ik ben het met de heer Krol eens
dat je ervan uit moet gaan dat de herwaarderingsvoorstellen
gehaald worden op basis van harde afspraken. Wat dat betreft
geen verschil van mening.
Hij zegt dat hij nu nog geen uitspraak wil doen over de
verkoop van aandelen. Anderen hebben zich nog wat stelliger
uitgedrukt en gezegd dat zij daar tegen zijn. Het lijkt mij
dat wij die discussie maar moeten voeren op het moment dat er
echt concrete voorstellen liggen. Bij de begroting 1995
zullen wij in ieder geval een voorstel doen om de middelen
die in het Frigem-fonds zitten - wat overigens wat anders is
dan de verkoop van aandelen - aan te wenden om de tekorten
over 1994 en 1995 te dekken. Die discussie voeren wij wel in
november aan de hand van de begroting.
Mevrouw Van Ammers heeft benadrukt dat het niet alleen be
langrijk is om alle ellende zichtbaar te maken, maar ook om
gezamenlijk naar oplossingen te zoeken. Zij heeft ook uit
gesproken dat als het college op dat punt een krachtig beleid
inzet zij kan rekenen op de steun van de WD-fractie. Daar
ben ik blij mee, de steun van alle fractie zullen wij denk ik
hard nodig hebben.
Over de aard van de tegenvallers en de beoordeling die zij
daarvan geeft (met name het interne karakter daarvan) heeft
zij zich aangesloten bij de heer Krol. Ik denk dat ik daar
voldoende op ingegaan ben.
Zij zegt dat er nieuwe rigoureuze bezuinigingen nodig zijn
met harde voorstellen. Daar ben ik het mee eens.
Zij heeft een uitspraak gedaan over het inzetten van Frigem-
59