ben er voor dat mensen die zelf wat willen rommelen aan hun
huis, daarvoor de gelegenheid hebben. Bijvoorbeeld zoals
sommige collegeleden die van die huizen met die pilastertjes
hebben. Dat is vreselijk, maar het is wel fijn dat het kan in
dit land en dat de regelgeving nog niet zover is dat dat
verboden is.
Waar de wethouder mij geen antwoord op heeft gegeven is mijn
vraag naar de kosten- en batenanalyse, daar gaat hij met een
grote boog omheen, dat ligt misschien iets moeilijker.
De wethouder heeft gelijk dat wij met de wijkplannen hebben
ingestemd. Hoe zouden wij ook tegen kunnen stemmen, tegen
zoveel papier, want je wordt er haast onder bedolven. Maar ik
wil zo langzamerhand weten wat dat kost, want ik denk dat het
duur is en dat het te duur is en dat wij er verder mee moeten
ophouden.
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, mevrouw Van Ulzen
heeft haar verhaal bondig samengevat met de zinnen: regels
waar ze nodig zijn en waar ze niet nodig zijn geen regels.
Het college is het daarmee eens, dat heb ik ook uitgelegd in
eerste instantie.
De buurtjes waar zij met zoveel afschuw over praat als zijnde
te dwingend, ik kan haar verzekeren dat het roofgoed is. Met
andere woorden, wij doen precies waar mensen naar vragen.
De kosten- batenanalyse. U moet eens kijken wat wij in de
naoorlogse wijken toch tot stand weten te brengen. Het is
buitengewoon moeilijk om met zoveel partijen die een belang
hebben in die buurten tot goede plannen te komen. Ik consta
teer dat wij toch een traditie in deze stad hebben in het
kader van de stadsvernieuwing om niet alleen voor de vooroor
logse wijken, maar ook voor de naoorlogse wijken buitengemeen
ingrijpende, structureel ingrijpende plannen te ontwikkelen
in samenspraak met bewonersorganisaties, huurdersorganisa
ties, makelaars en dergelijke. Daar moet je je heel goed op
voorbereiden, zeker daar wij weten dat het met name in de
naoorlogse wijken nooit gaat om het oplossen van één pro
bleem, maar dat het een optelsom is van tientallen verschil
lende details en zwakheden. Als je die niet allemaal tegelijk
oppakt - dat is toch de les die wij in de Meenthe hebben
geleerd - dan gaat het fout. Je moet het integraal doen, je
moet iedereen op één lijn krijgen. Dat kost tijd, dat kost
inderdaad wat papier, maar het resultaat mag er wezen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
58
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 11, 12 en 12A (bijlage nrs. 82, 78 en 96).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 13 (bijlage nr. 89).
De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling regeling "Uitstal
ling en losse reclameborden bij winkels".
De heer Ten Hoeve: Mijnheer de voorzitter, na de behandeling
in de commissie nog een enkele opmerking over dit voorstel.
Op een aantal plaatsen in de binnenstad zijn vervelende
minder gewenste situaties ontstaan door uitstallingen en
losse reclameborden. Het voorstel wat nu voorligt, daar is
ook om gevraagd door de raad, beoogt regulerend op te treden.
Wij hebben ons als fractie afgevraagd of wij wel zo'n rege
ling moeten hebben, want gaat het met die reclame niet van
iedereen jaagt elkaar op, het wordt steeds groter, wilder,
kleurrijker en op bepaalde punten krijg je een zekere wild
groei. De andere kant is, dat goede en verantwoorde reclame
ook de levendigheid kan verhogen en een bijdrage kan leveren
aan een plezierig winkelklimaat. Daarom zijn wij nu akkoord
met dit voorstel, maar wij willen er twee kanttekeningen bij
maken. Het treffen van zo'n regeling staat of valt met de
controle van het geheel. In de raadsbrief wordt een bedrag
genoemd van f 130.000,voor vergunningverlening, voor de
administratieve kant en ook voor de controle. Wij willen
graag weten welk deel van dit bedrag besteed zal worden aan
controle en dan niet alleen van de verleende vergunningen
maar met name voor die zaken waar juist geen vergunning voor
aangevraagd wordt, want op dat terrein gebeurt er in de stad
ook nog wel wat, en op welke wijze de controle zal plaatsvin
den.
De andere opmerking die ik maak is dat wij na een tijdje
willen zien hoe deze verordening uitvalt, omdat wij tegelijk
bezig zijn met de verhoging van de kwaliteit van het winkel
centrum en daar kan reclame een rol in spelen. Een aantal
plaatsen in Nederland zijn op dit ogenblik bezig met een
59