v
i
i.
BHS
xii :j
lA s
Bijlage tot het verslag der handelingen van de
van Leeuwarden,' 194-8.
gemee nteroad
"AANHANGSEL.
No.1
SCHRIFTELIJK BBA WO ORDE VRAGEN,
Vragen van de heer SCHALKWIJK
(ingekomen 24 December 1947)
Zijn B.en W. bereid de raad
mede te delen, of er voor de
exoloitatie var de Stadsauto
busdienst ook onder de te Leeu
worden gevestigde autobusdienst-
ondernemers gegadigden waren?
Zo ja, zijn B.en W. dan ook
bereid de raad mede te delen
on grond van welke motieven
aan een buiten Leeuwarden ge
vestigde onderneming vergun
ning verleend is en voor welke
periode
ANTWOORD
VAN BURGEMEES TER EN WETHOUDERS
Tar zake van het verlenen
van vergunningen krachtens de
Wet Autovervoer Personen komt
aan de raad geen enkele bevoegd
heid toe. Desniettemin zijn Bur
gemeester en Wethouders bereid
de gestelde vragen te beantwoor
den
On 6 December 1946 werd door
de Directie van de N.V.Neder
landse Tramweg Maatschappij, die
14 van de 26 autobuslijnen on
Leeuwarden exploiteert, aan ons
college een eerste voorstel om
trent het oprichten van een
stadsautobusdienst gedaan.Alvo-
rens op dat voorstel een beslis
sing te nemen, hebben wij het
Leeuwarder Autobedrijf (L.A.B.
de Leeuwarder Autobusoadorneming
(L.A.B.0.) en de Garage v.d.Bosch
in de gelegenheid gesteld ons
aanbiedingen te doen.
Met het oog on het feit, dat
de hierop binnengekomen aanbie
dingen niet vergelijkbaar waren,
worden nieuwe offertes gevraagd,
gebaseerd oo nader verstrekte
vaste gegevens. Na het ontvangen
van de nieuwe aanbiedingen hebben
wij ter zake het oordeel gevraagd
van de Rijksinspecteur voor het
Verkeer in het district Friesland
en de Directeur van het Economisch
Technologisch Instituut Friesland
(E.T.T.F.). Dezen hebben hierop
bij ons college ingediend hun, IT
bekend, 'Rapport in zake de moge
lijkheden en exploitatievorm van
een stadsautobusdienst te Leeuwar
den'1'.
Hierna werd van de N.T.M. een
nieuwe offerte ontvangen, welke er
-nadat de beide bovengenoemde
streekvervoerondernemingen nog
maals in de gelegenheid waren ge
steld een aanbieding te doen- ten
slotte toe geleid heeft, dat be
sloten werd de concessie voor de
exploitatie van een stadsautobus
dienst te verlenen aan de N.V.
Nederlandse Tramweg Maatschappij.
"Dit"
Ktl ,u.'