3. Is het college bepeid het oor
spronkelijke bedrag wederom ter
beschikking te stellen en even
tueel dekking te zoeken vanuit
de DSW-bedrijfsresultaat 1996?
(Eerlijkheidshalve willen wij
zeggen dat wij dit geen elegan
te oplossing zouden vinden,
maar omdat de meerderheid van
de raad besloten heeft tot dek
king van bezuiniging o.a. via
het "feestbudget" en er elders
geen ruimte zou zijn, zou het
wellicht via het bedrijfsresul
taat gedekt kunnen worden)
4. Is het college bereid om ook
vanuit eigen initiatief, dus
niet alleen vanuit de DSW zelf,
de DSW dit jaar in een meer dan
gewoon positief daglicht te
plaatsen? Zo ja, op welke wijze
wenst het college er de nodige
aandacht aan te besteden?
Leeuwarden, 25 maart 1997
Op uw vraag of wij bereid zijn om
het oorspronkelijke bedrag
(f 100.000,-) wederom beschikbaar
te stellen merken wij het volgende
op.
De gemeenteraad heeft besloten om
f 50.000,- beschikbaar te stellen.
Wij voeren dit besluit uit. Indien
de raad dit bedrag wenst te verho
gen, dient zij derhalve zelf het
initiatief te nemen. Ten aanzien
van de dekking kunnen wij op dit
moment geen oordeel geven.
Wij zullen ons hierover beraden.
ster en wethouders van Leeuwarden,
;cretans
2
Aanhangsel nr. 6
Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld
in artikel 37, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen
van de raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heren A.A.M. Brok en
W.S. Feddema namens de WD-fractie naar aanleiding van het rapport "Gesub
sidieerde arbeid" van de Algemene Rekenkamer en recente berichtgeving in
verschillende media
Inleiding
Voordat wij overgaan tot beantwoording van de gestelde vragen merken wij
het volgende op. Volgens vragenstellers zal toeleiding van (langdurig)
werklozen naar reguliere arbeid in de marktsector groter zijn bij een lager
minimumloon. Voorts zijn zij van mening dat verdringing slecht is voor
"gewone" werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Besluitvorming over eventuele verlaging van het minimumloon behoort tot de
competentie van de landelijke overheid. Het is dan ook niet zinvol om bij
de beantwoording van de vragen hierop in te gaan.
Op de problematiek van de verdringing gaan wij in bij de beantwoording van
de vragen.
Tot slot spreken vragenstellers over additionele werkgelegenheidsprojecten.
Bij dit soort projecten gaat het om meervoudige plaatsing van Banenpool-
JWG-deelnemers bij één werkgever. Naast meervoudige plaatsing kan ook op
individuele basis plaatsing worden gerealiseerd. Wij gaan er vanuit dat
vragenstellers doelen op de vier werkgelegenheidsmaatregelen Banenpoolrege
ling, Jeugd Werk Garantiewet (JWG)Melkert I-regeling en Melkert Experi
mentregeling
De Stichting Werkwijzer te Leeuwarden voert de Banenpoolregeling, de JWG en
de Melkert I-regeling uit. De Melkert Experimentregeling wordt uitgevoerd
door de Sector Additionele Werkgelegenheid.
Vragen
1. Is het college met de Leeuwar
der WD-fractie van mening dat
verdringing door zgn. additio
nele werkgelegenheidsprojecten
tegengegaan moet worden?
2Kan het college aangeven in
welke mate de zgn. additionele
werkgelegenheidsprojecten in
Leeuwarden verdringing tot ge
volg hebben?
Antwoorden
Ja. Wij zetten ons in het werkge
legenheidsbeleid er voor in dat
verdringing wordt voorkomen. Ove
rigens zijn wij ons er ook van
bewust dat verdringing nooit ge
heel is te voorkomen.
Het gaat bij de 4 werkgelegen
heidsmaatregelen om de volgende
soorten werk:
Bij de Banenpoolregeling en de
Jeugd Werk Garantiewet (JWG)
betreft het additioneel werk.
Werk dat niet of in heel ge
ringe mate werd gedaan door een
instelling in de collectieve
sector. Bij de JWG kunnen deze
werkzaamheden ook in de markt
sector worden uitgevoerd.
1