Om wat dit betreft goed en recht
vaardig te handelen zouden wij als
GPV/RPF/SGP-fractie willen dat er
in Leeuwarden wordt vastgelegd dat
de instroom van de drie categorie-
en een afspiegeling moet zijn van
de samenstelling van de wacht
lijst.
Het is dan niet te verwachten dat
hierdoor het exploitatie resultaat
van de DSW zal verbeteren. Maar de
vraag is, of we dat ook altijd
moeten willen, vooral als dat ten
koste gaat van de positie van de
gehandicapten in een voorziening
die nu juist voor hen in het leven
is geroepen.
Minister Melkert wil de bestaande
wachtlijsten korter maken door
meer mensen een plek te geven in
sociale werkplaatsen. Dat is no
bel, maar de prijs die deze SW-
werknemers moeten betalen, accen
tueert helaas hun anders-zijn.
Terwijl het nu juist het streven
moet zijn ook deze werknemers zo
veel mogelijk dezelfde rechten te
geven als mensen zonder handicap.
De subsidie zal namelijk worden
gebaseerd op een gemiddelde werk
week van 32 uur en een beloning op
het minimumloonniveau gedurende
twee jaar. Formeel is het mogelijk
langer te werken dan 32 uur en
tegen een hoger loon dan het mini
mum
Voor Leeuwarden zouden wij dat
niet willen aanmoedigen. Dat zal
immers ten koste gaan van het aan
tal te plaatsen gehandicapten dan
schiet het met die wachtlijst nog
niet op.
De door GPV/RPF/SGP-fractie gesig
naleerde categorie indeling maakt
onderdeel uit van het wetsvoor
stel. Zowel de VNG en de NOSW als
de Tweede Kamer hebben een groot
aantal opmerkingen en bezwaren
aangevoerd tegen het voorstel
Het is derhalve nog zeer wel moge
lijk dat het onderhavig wetsvoor
stel op een aantal belangrijke
onderdelen wordt aangepast.
Ons inziens dient dan ook eerst de
besluitvorming door de Tweede Ka
mer te zijn afgerond alvorens er
uitspraken kunnen worden gedaan
over de consequenties van de nieu
we wet
In die zin achten wij een reactie
op de notitie van de heer Stoker
op dit moment dan ook te vroeg.
Nadat de Tweede Kamer de nWsw
heeft vastgesteld, zullen wij de
commissie Economische en Sociale
Zaken informeren over de gevolgen
van de nieuwe wetgeving voor de
uitvoeringsorganisatie Dienst So
ciale Werkvoorziening Leeuwarden
en het SW-personeel
Wij zullen de notitie en de vraag
stelling van de heer Stoker daar
bij betrekken. Naar verwachting
kan de behandeling in april/mei in
de Commissie Economische en Socia
le Zaken plaatsvinden.
Daar zullen wij ook een inhoude
lijke toelichting op de nieuwe wet
geven
2
In ieder geval moet voorkomen wor
den dat een SW-werknemer in aan
vulling op zijn of haar loon een
beroep moet doen op de bijstand
want ook voor een gehandicapte
werknemer moet gelden dat hij met
zijn verdiende loon zichzelf en
zijn eventuele gezin kan onderhou
den
Het werken aan een oplossing voor
de arbeidsmarktproblematiek van de
gehandicapte werknemers is een
kwestie van maatschappelijke
verantwoordeli j khe id
Gelijktijdig moeten we beseffen
dat voor gehandicapten niet kan,
wat elders in de samenleving ook
niet mogelijk is, nlhet bieden
van volledige werkgelegenheid.
Maar nu het economisch goed gaat
en de laatste jaren er in de
marktsector honderdduizend banen
bij zijn gekomen, mogen we niet
snel tevreden zijn met de magere
arbeidsmarktperspectieven die aan
gehandicapten worden geboden.
Verder wil ik het college van b&w
vragen een reactie op deze notitie
te geven. En zou ik deze graag
geagendeerd zien in de Commissie
Economische en Sociale Zaken.
Leeuwarden, 8 april 1997.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
burgemeester
secretaris