Aanhangsel nr. 13
Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld
in artikel 37, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen
van de raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heer A. Stoker,
fractievoorzitter van de GPV/RPF/SGP inzake eventuele verontreiniging ter
plaatse van de toekomstige busbaan langs de Mr. P.J. Troelstraweg
Inleiding
Al in een vroeg stadium heeft onze fractie aangegeven bezorgd te zijn over
zorgvuldigheid rond de procedures voor de aanleg van de busbaan langs de
Mr. P.J. Troelstraweg; ook hebben wij gewezen op de mogelijke financiële
risico's wegens vervuilde grond aldaar aangetroffen.
Wij hebben tijdens de commissiebehandeling reeds vastgesteld, dat er niets
gedaan werd met hetgeen door ons werd aangedragen. Onder andere, omdat wij
weinig vertrouwen hebben in een goede afwikkeling terzake hebben wij ook
toen al negatief geadviseerd omtrent dit voorstel. Wethouder Timmermans
heeft verklaard, dat wanneer enige partij, gemeente/provincie ook maar één
cent minder zou bijdragen dan is toegezegd, het project niet zal doorgaan.
Daarom leven bij ons de volgende vragen:
Vragen
1. Waarom is er door Leeuwarden
bij de provincie niet tijdig
een verklaring van geen bezwaar
gevraagd voor de wijziging van
het bestemmingsplan, waardoor
de aanleg van de baan mogelijk
wordt?
Antwoorden
In het raadsvoorstel inzake het
nemen van het betreffende voorbe-
reidingsbesluit is reeds aangege
ven, dat een dergelijk besluit de
grondslag biedt om vrijstelling te
kunnen verlenen van de geldende
bestemmingsplannen, mits Gedepu
teerde Staten vooraf verklaard
hebben hiertegen geen bezwaar te
hebben
Nadat de raad op 17 maart jl. be
doeld voorbereidingsbesluit had
genomen - waardoor een vervolg van
de procedure mogelijk werd - is
het formulier voor het vragen van
een verklaring van geen bezwaar
ingevuld en zijn de verschillende
bijlagen bij elkaar gezocht. De op
7 april 1997 gedateerde aanvraag
is op 9 april daaraanvolgend - en
naar onze mening tijdig - naar de
provincie gestuurd.
1